Tjocklek på väggar ???

#1 - 12 februari 2007 09:16
Hej !

Funderar på att bygga ett litet eget kar.

Storlek:

L= 120-130 cm
D= 30-35 cm
H= 30-40 cm

Tanken är att ha alla väggar utom framrutan i rostfritt eller liknande plåtmatrial. Framrutan blir i glas, 5-6 mm tjockt.

Tanken är att svetsa ihop en "låda" i plåtmatrial, och sedan silikona dit framrutan.

Har bra koll på hur tjock glaset skall vara, men inte en suuuusning om hur tjockt plåtmatrialet bör vara.

Någon som vet, eller har en bra idé ?????
#2 - 12 februari 2007 15:14
plåt är ju böjbart, finns det någon mening med att göra den i plåt?
rostfritt är ju dessutom dyrt...
#3 - 12 februari 2007 17:17
alltså du klarar dig med 0.3mm men det fins ju risk att de bågnar o glaset sen belastas o spricker

Samt hur ska du foga? Du lär va bra säker svettsare om du ska svettsa utan att de ska slå sig.

enklare o billigare med glas i längden skulle ja tro
#4 - 12 februari 2007 17:40
håller med det är sjukt svårt att få det bra men om du ändå ska envisas med det rekomenderar jag att du gör en ram till fram rutan i ganska tjockt plåt eller vinkeljärn så du får en styv frånt att lägga glaset i mot, du skall använda syrafast stål om du skall göra akvarium och inte rostfritt sidorna spelar inte så stor roll vilken tjocklek du väljer men rekomenderar min 1mm i allafall så du har lite att svettsa i Lycka till
#5 - 12 februari 2007 18:25
OK.

Så om jag räknar med 2-3mm tjock plåt så borde det klara sig med andra ord.

Flera anledningar till val av detta matrial.

1) skall in i en fond i väggen, kommer aldrig se in i karet utom framifrån.
2) kostnad.....plåt och liknande....mer eller mindre gratis i min värld.

svetsningen kommer att göras av en svetsare med flera års erfarenhet av väldigt känsligt svetsning....så det är jag inte orolig för.

har en liten idé om att göra det som en hel låda från början, och sedan skära ut framrutan, alltså skära ut ett hål, kanske lämna 3-4 cm matrial runt om som ram,
#6 - 12 februari 2007 19:07
Det borde funka men att skära ut hålet kanske inte är så lyckat eftersom det är svårt att få en snygg kant om du nu inte har möjlighet att skära med laser förstås.

Jag skulle nog göra som Niklas säger att göra en ram för framrutan, polerar du svetsfogarna borde det gå att göra väldigt snyggt.

Jag avundas dig och din värld där rostfri plåt är mer eller mindre gratis, underbart.

Hobbyprojekten snurrar framför mina ögon :-)
#7 - 12 februari 2007 19:48
det blir nog bra med 2 efter som inte baksidan kommer att syna rekomenderar jag att punkta fast en förstärkning runt om karet så kommer det inte att svikta mycket i plåten men det kan svetsaren avgöra om det behövs lite lyxit kanse, det kluriga ät just fram sidan det går ju att klippa till plåt remsor som sedan svetsas i hopp så får du raka och fina snitt nakdelen är ju helt klart den att det nästan måste vara helt plant anars så kommer du nog att knäcka glaset om det ligger någon utbuktning i från svetsen kvar.

du får lägga upp bilder under upp byggnationen sen skulle vara intresant

Mvh Niklas sundqvist
#8 - 12 februari 2007 20:51
900L men har inte glastjocklek mm i huvudet. Bara att man nästan skiter på sig helt enkelt när det smäller till i plåten när det fylls upp. Sambon är 162cm så någon hum om höjd och längd iaf
#9 - 14 februari 2007 09:08
undrar hur tjockt plåtmatrial man måste ha för att det inte skall bågna.

ska man räkna med samma tjocklek som glas ?????
#10 - 14 februari 2007 09:23
Om du svetsar på profiler på utsidorna (kryssstag tror jag att det heter på svenska) så slipper du nog att det bågnar, (är det ett ord eller läte föressten?).
#11 - 14 februari 2007 09:29
det är ju inget stort kar o när man bockar plåten som en låda så blir den stabil. Ta några spilbitar o brova bocka dom så märker ni nog vilken tjocklek som blir bra
#12 - 14 februari 2007 14:14
tack för tipsen.

det blir nog inget bockande av plåten, ingen bra utrusning för det.

det blir till att svetsa ihop "eländet"....om det blir av.....:-)
#13 - 14 februari 2007 17:16
Kensa skrev:
undrar hur tjockt plåtmatrial man måste ha för att det inte skall bågna.

ska man räkna med samma tjocklek som glas ?????

typ dubbla isåfall.
Glas är hårdare än plåt
#14 - 14 februari 2007 20:53
mayday skrev:
typ dubbla isåfall.

Glas är hårdare än plåt

Ja, men plåt har en högre böjlighet vilket innebär att plåt inte spricker som glas.

Så länge du har "armering" så håller det med ganska tunn plåt, du behöver ju inte ens fundra på aluminiumfolie, men 0.5mm fungerar lätt om du har en stöttande utsida, jag skulle kunna tro att 0.3mm håller med, bara fogarna som kan spöka då.
#15 - 14 februari 2007 22:45
mayday skrev:
typ dubbla isåfall.

Glas är hårdare än plåt

Men metall spricker inte om du tappar det i golvet :p
Glas har ju en hård kristallstruktur, eller har jag fel?
Metallen är ju typ mjuk och böjlig
#16 - 14 februari 2007 23:32
På det jag visade bild på är glaset tjockare än plåten i allafall. Baksidan och "sviktskyddet" men nog sviktar det ändå. Men ditt blir ju mindre och du har ju en duktig svetsare så det blir säkert bra. Baksidan på burken
#17 - 15 februari 2007 10:32
yllekanin skrev:
Men metall spricker inte om du tappar det i golvet :p

Glas har ju en hård kristallstruktur, eller har jag fel?

Metallen är ju typ mjuk och böjlig

Ja ... och med det ville du säga?
#18 - 15 februari 2007 16:48
mayday skrev:
Ja ... och med det ville du säga?

På frågan "ska man räkna med samma tjocklek som glas ?????"
Svarade du "typ dubbla isåfall. Glas är hårdare än plåt"

Men vad du inte tänkte på var att glas inte har samma fexibilitet som metall, vilket innebär att glas spricker för mindre belastning än typ järn eller aluminium.

Detta betyder ju att metall håller bättre än glas, eftersom metall kan ge efter lite mer / bågna.

Det är vad jag ville säga, förstod du nu?

#19 - 15 februari 2007 17:27
albjohn skrev:
Det borde funka men att skära ut hålet kanske inte är så lyckat eftersom det är svårt att få en snygg kant om du nu inte har möjlighet att skära med laser förstås.

Jag skulle nog göra som Niklas säger att göra en ram för framrutan, polerar du svetsfogarna borde det gå att göra väldigt snyggt.

Jag avundas dig och din värld där rostfri plåt är mer eller mindre gratis, underbart.

Hobbyprojekten snurrar framför mina ögon :-)

plasma är lätt att "skära" snyggt å rakt blir det
#20 - 16 februari 2007 13:00
yllekanin skrev:
På frågan "ska man räkna med samma tjocklek som glas ?????"

Svarade du "typ dubbla isåfall. Glas är hårdare än plåt"

Men vad du inte tänkte på var att glas inte har samma fexibilitet som metall, vilket innebär att glas spricker för mindre belastning än typ järn eller aluminium.

Detta betyder ju att metall håller bättre än glas, eftersom metall kan ge efter lite mer / bågna.

Det är vad jag ville säga, förstod du nu?

kan bara inte låta bli... så du tror metall är bättre än glas. det beror helt på vad du är ute efter skall du ha ett saltvatten kar så måste man sa spicial stål vanligt rostfritt (rostar) oxiderar bort effter en tid. så det beror helt på vad man är ute efter.
Bilagor:
#21 - 16 februari 2007 15:04
Ang. tjocklek på plåten.
Jag har då aldrig sett ett kar i rostfritt med en godstjocklek ens i närheten av glaset.
Ta ett 540l tex. standard glastjoklek typ 10mm.
10mm rostfritt, jo jag tackar. prova typ 2-3mm kanske (?) och för att det inte ska bågna för mycket (håller gör det ändå eftersom plåten är mer flexibel än glaset) så "reglar" man det på utsidan om det handlar om ett stort kar.
#22 - 16 februari 2007 19:38
Jag kommer ihåg ett kar jag hade med rostfri botten, gruset blev alltid svart i botten och luktade surt ägg vilket det inte blev i mina andra kar med glas i botten. Frågan jag ställde mig var om det blev några galvaniska strömmar som gav dessa effekter. Tjockleken på plåten var max 3 mm.ca 100 l
#23 - 17 februari 2007 15:04
kan bara inte låta bli... så du tror metall är bättre än glas. det beror helt på vad du är ute efter skall du ha ett saltvatten kar så måste man sa spicial stål vanligt rostfritt (rostar) oxiderar bort effter en tid. så det beror helt på vad man är ute efter.

Kan inte heller låta bli, men var det lämpligheten ur kemisk synvinkel vi disskuterade? Det som var intressant var om stål är starkare än glas, och visserligen skulle obehandlat järn och de flesta metallerna korrodera i såväl salt som sött vatten, men det jag påpekade var att glas spricker vid ett relativt hårt slag, det gör inte metall, inte lika lätt i alla fall.

Jag tror att metall är bättre än glas i det avseendet att det inte går sönder lika lätt, samt att det är flexiblare. Om man behandlar hela tanken med epotex eller liknande så tar det avsevärt mycket längre tid innan plåten korroderar om den ens märkbart kommer göra det.

Det man kan se som problematisk är ju att flexibiliteten i metallkonstruktioner lätt ger upphov till späningar i eventuella glas-ytor/fönster. Men siliconet mellan rutan och metallen borde väl ge efter lite.
#24 - 17 februari 2007 23:41
Jag har ett akvarium i syrafast stål(tror jag)

Jo alltså syrafast eller i rostfritt min far lät det byggas av en firma som arbetar med att bygga tankar för alla möjliga olika vätskor. Jag måste säga bättre akvarium har jag inte sett. Det är knappa 300 liter med rör som kommer ut under karet för att koppla in ytterfilter. Kanterna är bockade där rutorna sitter. Det har 2 rutor en fram ruta och en sidoruta.

Ett problem med stål är att få silikonet att fastna. Första gången jag limmade det höll det inte. Utan jag fick göra om det. Lät silikonet torka en vecka med vikter på glaset. Med andra ord tog det 2 veckor att limma glasen. Men då höll det. Några problem men sanden har jag inte. När man fyller karet så smäller det engång när backväggen ger efter för trycket och börjar bågna en aning men det är inget att oroa sig för. Som glas har jag laminerat glas. 2x 4mm. Laminerat glas ger en lite tid att tömma akvariet ifall en spricka börjar uppstå. Jag är mycket nöjd över akvariet. Jag har radat upp stora stenar som når nästan upp till ytan och är inte det minsta orolig för bottenglas.

Jag rekomenderar. Mitt nästa akvarium kommer också att vara i syrafast stål. Har förövigt även helglas akvarium på 100L och 650L

Det positiva med det är att du kan svätsa in rör hur du vill för att koppla in ytterfiler till karet. Med andra ord får du glömma tråkiga slangar över kanten på akvariet. Stål ger dig så många fördelar.
#25 - 19 februari 2007 10:39
jag tackar för tipsen.

men vidare undersökning visar att det blir inte av.

det blir ett "standardkar" på antingen 160 eller 180 liter.

(framemot sommaren............)

Annons