Tjoflöjt! - plötsliga leklustar slog till idag

#1 - 20 februari 2003 19:34
På senare eftermiddan började en av mina goldenhannar att uppvakta en hona våldsamt (mina gissningar om könen stämde tydligen på dessa). Inga tendenser mer än små hastiga imponeringsuppvisningar i allmänhet bland några av goldenfirrarna dessförinnan. Men nu var det plötsligt hett - det bara small till, så att säga.

Denna hanne uppvaktade honan frenetiskt och jagade henne runt hela karet, in och ut genom grottor. Honan verkade inte pressad eller stressad av processen, utan verkade uppenbart uppskatta uppvaktningen och lät sig villigt jagas ikapp.

Väl injagad så vibrerade hannen våldsamt med uppspärrad fendräkt runt henne och snurrade runt varann. Dom brydde sig inte ett dugg om de andra och ingen brydde sig om dom heller. Nån planerad lekplats hade dom tydligen inte, utan dom körde på i lite olika grottor och skrevor. Men dom hade uppenbarligen ett favoritställe där slutspelet tog sin kulmen. Efter en stund kom honan ut med uppsvällt svalg som en liten bulle under hakan, tuggande. Dom försavann in ett par gånger till, och för var gång blev bullen under hakan större.

Nu är kärleksakten överstökad och honan simmar omkring och "tuggar bulle". Vilken tur att jag var hemma just då och fick se hela skådespelet - skithäftigt alltså. Nu är det bara att vänta och se hur det fortlöper. Jag har inga planer på några BB-procedurer utan kommer låta naturen köra sitt race.

Vid vilken storlek ungefär blir Goldens könsmogna. Det här paret är ca 5-6cm?

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
Bilagor:
#2 - 20 februari 2003 19:36
Vad roligt, Lycka till med småttingarna.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk

Annons