TMG?? defdac tropfrog

#1 - 28 maj 2004 01:14
Hej! jag har några funderingar ang TMG (fick aldrig tag på pmdd efter hjortgatans kk). enligt den här innehålsförtäckningen står det inget om kalcium,innehåler inte någon gödning det??? <font color="red">1</font id="red"> http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/compare.html

Fattar inte heller vad procenten i tabbelen (TMG)ger för ppm som de andra gödningsämnena är graderade i???

Efter vad jag har förstått är detta bra värden på näring till växterna
MACROÄMNEN
Kväve (N) = 5-10 ppm
Fosfor (P) = 0,2-1.0 ppm
Kalium (K) = 20 ppm
Kalcium (Ca)= 20 ppm
MICROÄMNEN
Järn (Fe)= 0,1 ppm
mm,mm vore därför kul och veta vad TMG Innehåler i ppm, någon som vet??? <font color="red">2</font id="red">

Fick även reda på lite vattenvärden på mitt kranvatten av VA-verket
men detta i enheten mg/l, tex
Ca 27 mg/l
Mg 2.1 mg/l
Fe &lt;0,05 mg/l
Hårdhet tyska grader 4,2
(PH vid 25*C 8,3)
Går detta att räkna om i ppm och i sådanafall hur ???? <font color="red">3</font id="red">

Mina växter behöver inte "bubbla syre",men jag vill att de ska växa normalt har för tillfället problem med mina lite svårare växter med förvridna blad och hål som tyder på kaliumbrist har även en svärdplanta som anses som lätt men den vägrar att växa längre än 10cm.Jag tillför även CO2 via pet metoden kanske inte så mycket men har inte heller så bra ljus för tillfället 2st 36W Phillips AQUARelle
till 252 l = 0,28 W liter..
tacksam för svar !!!
Big bubbles,No trubbels !! visst ja 2st scalare 3fjärill 3siamesis 1 anticistrus=avföring lol + gröna punktalger + någon trådalg på bladkanterna men bara på de svårare växterna SLUT
#2 - 28 maj 2004 04:19
1. Nej, de flesta gödningarna innehåller inte Ca utan det finns ii grundvattnet. Vill du tillsätta mer kalcium så det blir propetionellt till eventuell Mg gödning så kan du göra det med Kalk i form av t.ex. en krita

2. När man räknar ut ppm så räknar man ut det i beroende på hur stor akvarie du har. Eller rättare sagt hur många liter du doserar för.
PPM = mg/L.
e.x. lägger du i 100 mg i 100 liter får du 1 ppm.

3.Som sagt ovan.. Om du ska räkna ut det i ppm så beror svaret på hur mycket du doserar för just DITT kar.
#3 - 28 maj 2004 04:57
Ursprungligen skickat av Punko

2. När man räknar ut ppm så räknar man ut det i beroende på hur stor akvarie du har. Eller rättare sagt hur många liter du doserar för.

PPM = mg/L.

e.x. lägger du i 100 mg i 100 liter får du 1 ppm.

När jag sitter o läser igenom mitt eget inlägg så inser jag att det måste vara helt fel=).
e.x. när jag lägger i 0,7 ml nitrat i mina 200 liter vatten så får jag fram 5 ppm N.
Om du vill räkna ut din gödning och veta hur mycket du ska lägga i för att få rätt mängd i ppm.
Använd denna kalkylator som gör det enkelt o snabbt åt dig:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls

#4 - 28 maj 2004 06:59
Kan man trycka in tmg i den kalkylatorn? Hur då?

Tabellen du länkar till är skriven av bull, avvakta svar från honom så klarnar det nog.
MVH
Magnus
#5 - 28 maj 2004 08:16
Kan inte öpna det programet,vad är det för program som krävs för xls fil???
#6 - 28 maj 2004 08:20
Excel
#7 - 28 maj 2004 08:20
Uhm, har jag missat något eller? Hjortgatan har väl inte gått i kk utan tar bara en välbehövlig paus?
/J
#8 - 28 maj 2004 08:20
Ursprungligen skickat av golv

Kan inte öpna det programet,vad är det för program som krävs för xls fil???

Microsoft Excel eller något annat kompatibelt program.
Det finns gratisvarianter av "Office" programvaror på Internet.
#9 - 28 maj 2004 08:22
2.
ppm står för mg/l
TMG.
mg/l(ppm)

B 41,6
Cu 62,4
Fe 728
Mn 416
Mo 20,8
Zn 20,8

3.Går detta att räkna om i ppm och i sådanafall hur ????
som sagt 1ppm=partpermillion=mg/l

Ps.Det var inte min tabell :-) Ds.
#10 - 28 maj 2004 10:22

enligt den här innehålsförtäckningen står det inget om kalcium,innehåler inte någon gödning det???

Stämmer. Det är bisarrt att TMG innehåller Mg men inte Ca. Förmodligen tror Tropica att kranvatten normalt sett innehåller mer Ca än Mg, vilket det också gör. Tyvärr har vi här i Sverige ofta väldigt lite Ca.

Fattar inte heller vad procenten i tabbelen (TMG)ger för ppm som de andra gödningsämnena är graderade i???

Eftersom deras dosering är 10 ml per 100 liter blir det så fiffigt att procenten blir faktiskt även blir ppm:en i akvariet(!).

MACROÄMNEN
Kväve (N) = 5-10 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
Fosfor (P) = 0,2-1.0 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
Kalium (K) = 20 ppm (<font color="blue">TMG: 0,79 ppm (!!!)</font id="blue">)
Kalcium (Ca)= 20 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
MICROÄMNEN
Järn (Fe)= 0,1 ppm (<font color="blue">TMG: 0.07 ppm (!!)</font id="blue">)

Men rekommenderad halt Calcium stämmer inte. Huvudsaken är att Kalcium är 4 ggr högre än Magnesium.

ppm är samma sak som mg/l.

Du har 27 ppm Ca, dvs du behöver dosera 4.65 ppm Mg för att komma upp i rätt förhållande mellan Ca och Mg.

Men! Följande citat tyder på att du bör ta reda på din Calciumhalt lite nogrannare:

Mina växter behöver inte "bubbla syre",men jag vill att de ska växa normalt har för tillfället problem med mina lite svårare växter med förvridna blad och hål som tyder på kaliumbrist

..eftersom förvridna blad tyder på Calciumbrist. Inte Kaliumbrist som du säger.

#11 - 28 maj 2004 10:44
Uhm, har jag missat något eller? Hjortgatan har väl inte gått i kk utan tar bara en välbehövlig paus?

/J

Det stämmer...de har tagit "semester".
#12 - 28 maj 2004 13:15
OK tack för alla svar,enligt defdac så verkar ju inte TMG vara någån bra macrogödning måste alltså försöka leta pmdd.fattar inte att det inte finns någon som kan göra bra gödning när det finns så många sorter att välja på(ska skaffa krita till Kalcium)

Förstår även TMG vs ppm tack(blandat på ett sådant sätt),men jag kan inte förstå BULL <font color="red">"ppm står för mg/l"</font id="red">. det skulle betyda att 1 gram bly skulle ge lika många partiklar per milljon som 1 gram bommull om det nu skulle gå att lösa upp i vatten.går väll inte att jämföra vikt med mängd????
#13 - 28 maj 2004 13:27

OK tack för alla svar,enligt defdac så verkar ju inte TMG vara någån bra macrogödning måste alltså försöka leta pmdd.

Stämmer. Den är främst till för helt vanliga sällskapsakvarier som förlitar sig på firrarnas skit som makrogödning. Jag använder TMG som mikrokomponent och tillsätter KNO3 och KH2PO4 för att få kväve och fosfor.

fattar inte att det inte finns någon som kan göra bra gödning när det finns så många sorter att välja på(ska skaffa krita till Kalcium)

Det finns faktiskt dom som gör det: Seachem och Kent, men Zooaffärerna här i Sverige är hopplöst efter eftersom marknaden är så brutalt liten att dom inte tjänar på att sälja växtgödning.

Jag funderar på att starta online-shop med PMDD-komponenter och har fått pris från Granngården (Mikronit, KNO3, KH2PO4, K2SO4 och MgSO4) men jag tvekar eftersom jag skulle behöva ta dubbelt så mycket betalt som Hjortgatan för att det överhuvudtaget ska vara kul att hålla på med.

Förstår även TMG vs ppm tack(blandat på ett sådant sätt),men jag kan inte förstå BULL <font color="red">"ppm står för mg/l"</font id="red">. det skulle betyda att 1 gram bly skulle ge lika många partiklar per milljon som 1 gram bommull om det nu skulle gå att lösa upp i vatten.går väll inte att jämföra vikt med mängd????

Parts per million. Antal delar per miljoner delar.

En liter ~= 1000 g = 1000000 mg
1 mg på en liter = en del på miljonen = 1 ppm.
#14 - 28 maj 2004 13:59
Ok ger mig lol ppm=mg/l PUNKT SLUT [:-116].

DEFDAC om du startade onlinebutik på macrogödning skulle jag handla av dig direkt,man går och köper massa prylar akvarium ramper lysrör för 5000 - 10000 kr och allt är jättefint men hur fint blir det egentligen med växter som hänger och ser allmänt tråkiga ut.det förstör ju allting...

Jag kan bli din första kund om du skickar en påse med K,Ca,Mg,P,N som jag sedan späder ut i 0,5l vatten eller liknande så slipper ju posten att ta betalt av vattenvikten,vet att du kan räkna ut så det blir 10 ml till 100l betalar gärna &lt;500 kr färdigt o klart [:)]
#15 - 28 maj 2004 14:33
Jag blir också en blivande kund om du startar försäljning. Du behöver nog inte vara rädd för att inte få kunder. Växtakvarister behöver ju makrogödningen.
#16 - 28 maj 2004 16:21

Men funkar granngårdens micronit bra som microgödning då?

#17 - 28 maj 2004 16:28

Men funkar granngårdens micronit bra som microgödning då?

Det kan jag ganska snabbt få bevis på om jag bestämmer mig för att köpa det =)
#18 - 29 maj 2004 17:16
Någon mer som skulle vara intreserad av onlinebutik med pmdd från defdac, även om priserna ligger högre än hjortgatans??????
(blir ju ganska dyrt att köpa nya växter hela tiden osso, bara för att det inte finns macrogödning)
OBS bara jag som undrar golv!!!
#19 - 29 maj 2004 17:23

www.pmdd.nu eller www.defdac.com skulle helt klart få beställning av mig på gödning :)

#20 - 29 maj 2004 19:17
Jag skulle också beställa.
MVH
Magnus
#21 - 30 maj 2004 06:16
Ja det låter som en bra syselsättning för en arbetslös systemutvecklare.
#22 - 30 maj 2004 12:02
Jo... jag skulle också beställa. Kanske rentav börja med växtakvarium :D
#23 - 30 maj 2004 14:04
Jag skulle definitivt beställa =). Lägg gärna på 500 % i ren vinst!
#24 - 31 maj 2004 12:55
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

enligt den här innehålsförtäckningen står det inget om kalcium,innehåler inte någon gödning det???

Stämmer. Det är bisarrt att TMG innehåller Mg men inte Ca. Förmodligen tror Tropica att kranvatten normalt sett innehåller mer Ca än Mg, vilket det också gör. Tyvärr har vi här i Sverige ofta väldigt lite Ca.

Eftersom deras dosering är 10 ml per 100 liter blir det så fiffigt att procenten blir faktiskt även blir ppm:en i akvariet(!).

MACROÄMNEN
Kväve (N) = 5-10 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
Fosfor (P) = 0,2-1.0 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
Kalium (K) = 20 ppm (<font color="blue">TMG: 0,79 ppm (!!!)</font id="blue">)
Kalcium (Ca)= 20 ppm (<font color="blue">TMG: 0 ppm</font id="blue">)
MICROÄMNEN
Järn (Fe)= 0,1 ppm (<font color="blue">TMG: 0.07 ppm (!!)</font id="blue">)

Men rekommenderad halt Calcium stämmer inte. Huvudsaken är att Kalcium är 4 ggr högre än Magnesium.

ppm är samma sak som mg/l.

Du har 27 ppm Ca, dvs du behöver dosera 4.65 ppm Mg för att komma upp i rätt förhållande mellan Ca och Mg.

Men! Följande citat tyder på att du bör ta reda på din Calciumhalt lite nogrannare:

Mina växter behöver inte "bubbla syre",men jag vill att de ska växa normalt har för tillfället problem med mina lite svårare växter med förvridna blad och hål som tyder på kaliumbrist

..eftersom förvridna blad tyder på Calciumbrist. Inte Kaliumbrist som du säger.

[/quote]

defdac har du teste ut ADA sin plantenæring Step 1,2 og3 ?

Selv så har jeg nå brukt denne i ca 6 måneder og det ser ut som at den virker som den skal .
Nå har ikke jeg teste hva denne inneholder , men har du det ?
Jeg må tilføre Fe type ferrogan (Granulert ) i tillegg til ADA sin næring .

Mvh
Bent

#25 - 31 maj 2004 18:40

defdac har du teste ut ADA sin plantenæring Step 1,2 og3 ?

Nej. Det är mest mikroämnen (järn osv) i lite olika halter beroende på om akvariet är nytt eller fullvuxet.

ADA förlitar sig i högre grad på bottnen/fiskarna för N och P, dvs betydligt saktare tillväxt än vad jag vill ha.

Du kan få samma resultat med TMG (billigare) som med ADA-gödningen om du ser till att göda även med nitrat och fosfat och har bra CO2-nivå.

Jeg må tilføre Fe type ferrogan (Granulert ) i tillegg til ADA sin næring

Isåfall är du lite för snål med ADA-gödningen (vilket är förståeligt ;)
Får du upp järnnivån till 0.1 ppm med ADA-gödningen har du ingen anledning att lägga på mer järn ovanpå det (om du inte vill ha trådalger).
#26 - 31 maj 2004 18:49
Ja defdac här har du en början till din nya ide, onlinebutik är ett perfekt sätt att smyga igång en verksamhet. [:)]

Annons