Toffsalger, koka?

#1 - 21 januari 2005 16:31
I skolans No-sal har vi ett akvarium. Överallt i akvariet finns en massa toffsalger.
Jag tänkte ta tag i det och starta upp det på nytt, med fiskarna i en sorts karantän under tiden, och undrar då:
Kan jag koka stenar och rötter för att få bort algerna, eller har ni något bättre tips?

Sand tänkte jag köpa nytt (blästersand från biltema) eftersom den sanden som finns idag inte gör det möjligt för fiskarna att filtrera sanden i munnen, vilket jag vet att dom fiskar som är i vill.
Växter vet jag inte hur vi gör med, men det blir väll att köpa nytt, för dom kan man väll inte koka?
Sedan får vi ta och decinfencera hela karet, och då hoppas jag att vi blir av med algerna (som nu täcker ALLT!).

Är det en bra ide?
Något jag glömt att tänka på?
Tacksam för alla svar!

/Linnea
#2 - 21 januari 2005 16:39
Koka och defficicera inredningen och karet kommer inte att ta bort algerna. De sitter kvar och måste skrubbas väck om du skall bli av med dom.

Om förutsättningar för alger ges i framtiden kommer dock alger tillbaka oavsett om du kokat,skrubbat eller sprängt bort dom. Konstigt att din NO lärare inte känner till att alger inte går att "repa bort" på det sättet. Dom kommer ju in med kranvattnet oavsett hur du gör. Knepet är att inte ge dom den miljön dom trivs i.
MVH
Magnus
#3 - 22 januari 2005 07:30
ok, så det blir till att skrubba allt då... suck...

Nej, vår no lärare verkar inte veta NÅGOT om akvarier. Tex. så tyckte han att det inte behövdes vattenbyten och vi har inget bra fungerande pumpsysem med filter...
Tror inte att jag sett någon värmare heller när jag tänker efter..

Aja, vi får se hur det går.

Fiskarna tror jag är någon sorts malawi, och dom vill väll ha sand? Inte typ grovt grovt grus(vilket vi har nu).. Nä, jag får ta och åka o köpa lite sand från biltema!

Tack för tipsen!

/Linnea
#4 - 22 januari 2005 10:41
Utan ett bra filter kommer tofsalgerna garanterat tillbaka oavsett vad du gör.

Om du inte ger tofsalgerna förutsättningarna för tillväxt så kommer dom inte att växa, då försvinner dom med tiden oavsett vad du gjort med dom innan.
MVH
Magnus
#5 - 22 januari 2005 10:55
I en burk utan värme och biologisk filtrering tycker jag du ska prova att köra Walstad-metoden om du vill ha en praktfull växtburk utan vattenbyten.

Men när du säger att det är viktigt för firrarna att sila sanden så blev jag lite osäker på om det är typ ett trist Afrika-akvarium med bara sten/sand? Där lär du som Tropfrog säger behöva ett rejält biologiskt filter för att hålla ammoniumnivåerna stabilt låga.
#6 - 29 januari 2005 16:05
Jag tror att det är malawi ciklider som är i karet + 3 st kejsartetror (och en enorm mal).
Det finnns ca 5 st rätt så stora rötter, en liten hög mycket lätta stenar (kol, eller?) och mycket grovt grus i botten. Det finns även en del växter, men dom är i så dåligt skick att de knappt är gröna längre. Vattnet har en gulaktig ton. Akvariet är på 250 liter.

Kollar runt efter ett filter(kapacitet 1200 liter/h) och vi ska köpa biltemas blästersand.

Vet inte riktigt om det kommer skötas endå, men jag känner att jag måste göra något.

Tack för alla svar, och önskar alla tips jag kan få!
#7 - 30 januari 2005 15:21
Ett filters effektivitet mäts inte i l/h. Det mäts i liter filtermaterial.
MVH
Magnus
#8 - 23 maj 2005 10:00
Magnus, du skriver att man inte ska ge algerna rätt förutsättningar för att leva. Vad är rätt förutsättningar då? Eller, rättare sagt, vad är INTE rätt förutsättningar...?

:)

Annons