Tofsalger kontra växtgödning

#1 - 31 december 2004 11:52
Hej!
Jag har problem med tofsalger, vilka börjar etablera sig på växtrötter, trädrötter, glasväggar mm. Hur kommer jag bäst tillrätta med detta problem? Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder. Hur farligt är indirekt solljus? Akvariumet på 120 l står nära ett fönster och är övertäckt med ett tjockt tyg på förmiddagen då solen kan skina in i rummet. Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt? Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?

Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby. Om ja, var får man bäst hjälp att komma igång (artiklar, böcker mm).

Tackar på förhand
Ola, nygammal akvarist
#2 - 31 december 2004 12:28
Tofsalger kan du aldrig göra något åt,tá upp och skrubba rötter och liknande men annars är det bara att börja om med ett nytvättat kar. Har du afrikanska ciklider,så gör det inget. Men det är absolut inte snyggt. I mitt växtakvarium hade jag blivit helt knäckt med sådana alger(de tillhör blågrönalger,så kolla om det finns andra tips om dessa),de är helt enkelt skitfula. Lycka Till! Jag lider med dig.
PS. Jag tror det är PH:t och inte växtgödning,men på marknaden finns det mycket skit,när det gäller gödning.DS
#3 - 31 december 2004 14:08


Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder.


Många som gör utan att hjälpas. Den är inget vidare.



Hur farligt är indirekt solljus?


Kan växterna inte utnyttja allt ljus pga näringsbegränsningar så är det "farligt" iom att alger aldrig kan bli näringsbegränsade så dom är dom enda som kan ta tillvara på ljuset.

Jag själv har en 29-litrare i fönstret utan CO2 startad med en jordslurrybotten som inte har några alger i sig. Men då har jag en fullvärdig gödning jag göder med. Tyvärr går inte sådana att köpa i Sverige.



Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt?


Om toffsarna sitter på växterna är dom helt klart begränsade av något. Du vågar ge växtnäring om du ger en fullvärdig och välskruvad växtnäring.



Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?


Nej, den innehåller mest järn och det är sannolikt inte järnbegränsning som är ditt problem om du har toffsalger.



Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?


Du kan räta upp näringsförhållandena till perfektion men dom sitter kvar på statiska föremål (stenar, rötter). Med perfekta näringsförhållanden kommer det komma så mycket nya blad att du ändå måste trimma bort toffsalgsangripna blad så vad gäller växterna är det ett övergående problem när du väl börjar göda rätt.

Däremot är det bara blod och svett vad gäller inredningen, dvs skrubba.



Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby.


Absolut inte.

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
#4 - 31 december 2004 15:15
Heja defdac!!!!
MVH
Magnus
#5 - 1 januari 2005 20:52
Ola, om du inte direkt skall specialisera dig på växtakvarie eller något annat så tycker jag att det enda du skall ha i karet är diväteoxid, även kallat vatten. Växtgödning och andra saker kan du börja med om du anser att du behöver det men oftast klarar man sig utan. Vänta tills du kört akvariet i ett halvår eller mer innan du börjar experimentera. Inte för att det är farligt eller så men har du inte kunskap på om hur karet fungerar utan vet du inte om du behöver hälla i nåt. Under den tiden kollar du hur fiskar och växter mår. Sen hör tofsalger och penselalger till rödalgerna. Trots att dom är mörkgröna till brunsvarta.
#6 - 1 januari 2005 21:31


Växtgödning och andra saker kan du börja med om du anser att du behöver det men oftast klarar man sig utan.


Ja om man inte har växter.

För att växter överhuvudtaget ska fungera i dagens kranvatten utan några som helst kvävenivåer så måste man sluta göra vattenbyten trots att man har hög fisklast - och även då märker man en otrolig skillnad med extra kvävetillsats.

Växter är väldigt lätta att få algfria om man får dom att trivas, och det gör man inte med kranvatten och regelbundna vattenbyten. Kanske för 20 år sedan eller om man har egen brunn, men knappast med dagens reningsverksvatten.
#7 - 2 januari 2005 01:11
Vissa algätare äter toftalger bl.a. Siamensis. Dom tar inte bort algerna helt men kan hjälpa att hålla dom under kontroll.
#8 - 2 januari 2005 08:52
Visst, växter växer dåligt i kranvatten men dom dör inte. Fast i akvariet tillkommer det snabbt näringsämnen från fiskarnas ämnesomsättning och från foderrester. Sånt är mumma för växterna. Detta försvinner ur akvariet vid vattenbyten, särskilt om man byter vatten ofta. Därför måste man kanske tillsätta näringsämnen. Tycker det är fel väg att gå.

Överdrivna vattenbyten betyder bara mer jobb och förhindrar att akvariet kommer i något sånär biologisk balans. Akvarievattnet blir inte gammalt och förstört på något sätt om balansen finns. Så småningom ansamlas dock en del ämnen som inte växterna kan ta hand om men det tar lång tid. Om man inte har för mycket fiskar men det är inget nybörjaren skall syssla med. Själv byter jag vatten bara då och då. Vilket fn betyder 1/5 varannan månad ungefär. Eller ännu mindre.

#9 - 2 januari 2005 09:05
1/5 varannan månad låter väldigt lite om du har växter eftersom växterna behöver ämnen som finns i vatten. De flesta av dessa bör förbrukas efter ett tag vilket gör att du kan ha ett flertal mera krävande växter.
#10 - 2 januari 2005 12:01
Du säger att det finns näringsämnen i vattenledningsvattnet och därför skall man byta ofta, andra säger att detta vatten är för näringsfattigt!!!! Hur skall ni ha det?????[:)]
#11 - 2 januari 2005 12:04


Visst, växter växer dåligt i kranvatten men dom dör inte.


Du måste skämta. Dom dör inom någon vecka i en hink med kranvatten om dom bara får ljus och står tätt.

Näringsåtgången i ett tätbevuxet akvarium som får hyffsat med ljus är lååååååååångt större än vad sedimenterat och reducerad fiskskit/mat någonsin kan orka förse snabbväxare med hur du än vrider och vänder på det. Vissa långsamväxande bikarbonatsväxter går hjälpligt, men testa en Ludwigia inclinata var verticillata "Cuba" under dessa förhållanden och se vad som blir kvar.



Fast i akvariet tillkommer det snabbt näringsämnen från fiskarnas ämnesomsättning och från foderrester.


"Snabbt"? Det går oerhört långsamt eftersom maten först måste sedimentera, sedan åka ner en bit i bottnen för att där börja reduceras - och då måste man ha en ganska bra redox i substratet vilket nyuppsatta burkar eller burkar som får rejält med slamsugningar aldrig bygger upp.

Ett par år gamla akvarier som fått stå och "damma igen" med väldigt hög fisklast har en del gottigheter. Men släng på någon watt per liter och CO2 så har du förbrukat dessa depåer inom några veckor/månader.



Sånt är mumma för växterna. Detta försvinner ur akvariet vid vattenbyten, särskilt om man byter vatten ofta. Därför måste man kanske tillsätta näringsämnen. Tycker det är fel väg att gå.


Det låter som väldigt fel väg att gå om man vill ha svårare växter och kunna garantera att växterna alltid har allt dom behöver.

Men visst. Gillar man att bara kunna välja på enkla ogräs så go for it.



Överdrivna vattenbyten betyder bara mer jobb och förhindrar att akvariet kommer i något sånär biologisk balans.


Sällan. Jag har gjort 50-100% veckovattenbyten i flera år. Man utnyttjar det faktum att det är helt näringsfritt och att man på så sätt kan dosera upp helt kända perfekta näringsnivåer, mer i linje med dom som finns i växttäta vattendrag i naturen - istället för som på low-techs-vis svälta ihjäl växterna med onaturligt felskruvade näringsnivåer, där den mesta näringen dessutom bara finns tillgänglig för alger iom att både kvävet och fosforn är uppbunden i organiska föreningar som växterna inte kan ta upp.



Själv byter jag vatten bara då och då. Vilket fn betyder 1/5 varannan månad ungefär. Eller ännu mindre.


I mina low-techs med ogräs/lätta växter fyller jag bara på vatten och byter det någon gång per år. Och ändå måste jag fylla på med kväve och fosfor via KNO3 och KH2PO4.
#12 - 2 januari 2005 13:37
Vilken tur att inte jag känner till alla dessa fackuttryck, då hade jag kunnat bli orolig. Eller att mina växter inte heller känner till det, dom hade kunnat dö av oro. Jag har dock aldrig haft problem med växterna så jag är tvivlande.

Jag brukar aldrig plantera akvarieväxter för sig själv i en spann med kranvatten, så min erfarenhet på det området är begränsad. Jag brukar sätta dom i akvariet och där går det bra. Sen håller jag inte på med diverse känsliga specialväxter, det finns ett stort utval som klarar det mesta. För det mesta växer dom så det knakar och jag måste vara hård med sax och planteringsredskap. Särskilt Cryptocorynerna tycks vilja ta över helt. Normalt alltså, i ett par år har karet gått på tomgång pga långvarig sjukskrivning, av mig alltså, men nu börjar jag köra igång igen.

Fattar inte riktigt varför skit mm skall sedimentera i bottnen först. För det mesta kastar sig nedbrytarna över sånt direkt. Fast det gäller ju bara skit och matrester, fiskarnas ämnesomsättningsrester utsöndras direkt till vattnet via njurarna precis som när vi pissar. Där finns det en massa kvävehaltiga godsaker. Ammoniak och urinämne t.ex.

Visst kan man använda destillerat vatten och sen tillsätta diverse olika ämnen för att få ett utvalt specialvatten men för att citera Spike Jones: That isn´t the simpliest sort of arangement. För min del tycker jag att det är bättre att sänka ambitionsnivån och låta hobbyn vara ett nöje istället för att försöka få allt att vara på topp. Det funkar oftast bättre och ger även en stor personlig tillfredställelse.
#13 - 2 januari 2005 14:42
Som att jämföra en Trabant med en Ferrari F1, och jag gillar Ferrarin bättre =D
Alla kanske inte vill ha Cryptocoryner heller..
#14 - 2 januari 2005 15:57


Vilken tur att inte jag känner till alla dessa fackuttryck, då hade jag kunnat bli orolig.


Ignorance is bliss.



Eller att mina växter inte heller känner till det, dom hade kunnat dö av oro. Jag har dock aldrig haft problem med växterna så jag är tvivlande.


Bara för att det fungerar för dig innebär det inte att det gör det för alla andra.



Jag brukar sätta dom i akvariet och där går det bra. Sen håller jag inte på med diverse känsliga specialväxter, det finns ett stort utval som klarar det mesta. För det mesta växer dom så det knakar och jag måste vara hård med sax och planteringsredskap. Särskilt Cryptocorynerna tycks vilja ta över helt. Normalt alltså, i ett par år har karet gått på tomgång pga långvarig sjukskrivning, av mig alltså, men nu börjar jag köra igång igen.


Cryptocoryne har en väldigt låg ämnesomsättning som passar den sakta takt av sedimentering och reduktion som förekommer i ett akvarium. Snygga är dom också.

Men speciellt hård med sax behöver du inte vara med dom. Du kan ju t ex inte dra upp mer Cryptocoryne i torrvikt än vad du stoppar ner fiskfoder, och isåfall är det extremt begränsad tillväxt du pratar om.



Fattar inte riktigt varför skit mm skall sedimentera i bottnen först. För det mesta kastar sig nedbrytarna över sånt direkt.


Det krävs en väldigt speciell typ av miljö för att reducera t ex rost till tvåvärt järn som växterna kan ta upp - det därför den måste sedimentera ner i bottnen där denna miljö finns.

Problemet är bara att en sådan fin redox bara finns i gamla fleråriga substrat vilket inte hjälper glada nybörjare när dom vill börja med växter.



Fast det gäller ju bara skit och matrester, fiskarnas ämnesomsättningsrester utsöndras direkt till vattnet via njurarna precis som när vi pissar. Där finns det en massa kvävehaltiga godsaker. Ammoniak och urinämne t.ex.


Ammoniak förekommer inte i speciellt hög grad i akvarier med det pH vi brukar ha:
http://defblog.akvarie.net/picture/1484.html
.. däremot Ammonium som är ett av de mest algframkallande ämnena som finns i akvariet. Det har visat sig på sista tiden att det inte är nitratet och fosfatet som är algbovarna utan just Ammonium. Det är ammonium som får igång algernas sporutveckling och det ämne växtakvarister således *inte* vill göda med.



Visst kan man använda destillerat vatten och sen tillsätta diverse olika ämnen för att få ett utvalt specialvatten men för att citera Spike Jones: That isn´t the simpliest sort of arangement.


Det är ingen som pratat om destillerat vatten även om vårt kranvatten så smått börjar likna det 8)



För min del tycker jag att det är bättre att sänka ambitionsnivån och låta hobbyn vara ett nöje istället för att försöka få allt att vara på topp. Det funkar oftast bättre och ger även en stor personlig tillfredställelse.


Det är få förunnat att kunna köra försummelsemetoden ala low-tech, och ambitionsnivån är ju upp till var och en.

Jag ville ha ett Amanoakvarium i vardagsrummet och hittade en enkel metod för att åstakomma det. Det tar ca en timme av trimmande, vattenbyte i veckan och tre anspråkslösa pulver - där trimmningen är det som tar tid och är det roliga.
#15 - 2 januari 2005 17:38
Jomenvisst, fiskarna utsöndrar ammoniak som vid pH under 7 övergår till att bli ammonium som inte bara är bra för alger, även andra växter tar upp detta. Resten blir via nitrit nitrat som också växterna tar upp. Har man gott om växter blir det inte mycket över till algerna. Nitrifikationen från ammonium till nitrat sker via bakterier och dessa gillar INTE vattenbyten. Därför är det bättre att byta mindre mängd vatten varje gång annars får man aldrig balans i karet. Vilket ju innebär nya vattenbyten för att få ner ammoniumhalten.

Ursprungsfrågan var om man klarar sig utan att tillföra olika gödningsämnen och där tycker jag att man skall prova utan. För dom allra flesta funkar det utmärkt som det gjorde för ALLA innan man började med kemikalieakvariet. Framför allt tycker jag nybörjaren skall ta det lugnt i början, tids nog kan experimenterandet börja.

Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.
#16 - 2 januari 2005 17:43
Stänga av pumpen under natten skadar nyttobakterierna mer än vattenbyten och kan förgifta vattnet, men ok...
#17 - 2 januari 2005 17:44


Har man gott om växter blir det inte mycket över till algerna.


Helt fel. Växter blir begränsade vid ca 100 ggr så höga näringsnivåer som alger klarar.



Nitrifikationen från ammonium till nitrat sker via bakterier och dessa gillar INTE vattenbyten.


Stäng av filtret under vattenbytet. Det är där dom flesta bakterierna sitter, och du kommer inte kunna övertyga mig om att du kan döda speciellt mycket bakterier med vattenbyten.



Därför är det bättre att byta mindre mängd vatten varje gång annars får man aldrig balans i karet.


Jag har balans trots >100% vattenbyten varje vecka?



Ursprungsfrågan var om man klarar sig utan att tillföra olika gödningsämnen och där tycker jag att man skall prova utan. För dom allra flesta funkar det utmärkt


Problemet är just det att det inte gör det. Om du söker lite här i forumet inser du snabbt hur många som har problem med makrobrister - som inte kommer ner i tillräcklig mängd via foder/fiskar.



Framför allt tycker jag nybörjaren skall ta det lugnt i början, tids nog kan experimenterandet börja.


Visst. Man kan svälta ihjäl sina växter - till glädje för växtförsäljarna.

När det finns ljus fotosyntetiserar växterna. Fotosyntetiserar dom går det åt näring. I nystartade kar finns ingen näring.

Enligt din princip ska nybörjare vänta i några år för att bygga upp näringsdepåer och därefter välja saktaväxande växer som inte tar slut på dessa depåer för snabbt.

Ingen hit för växtakvariehobbyn. Däremot är KNO3 och KH2PO4 det bästa som hänt växtakvaristiken det sista decenniet.



Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.


Nu hoppas jag verkligen att du skämtar, för det här var det mest korkade jag hört på länge.

Det här dödar fisk och skapar grönvatten på ett litet kick pga skyhöga ammoniumnivåer när filtret går igång. Det behöver man inte haft akvarium speciellt länge för att råkat ur för själv.

Skärpning.
#18 - 4 januari 2005 16:08
defdac

Jag tänkte att jag skulle testa Nisse, Pelle och Miriam eftersom jag har en del alger (tofs) på mina växter. Jag tillsätter i dag inte CO2 och har inga direkta planer på att göra det heller.

Är det någonting förutom dessa pulver som jag bör blanda i mitt vatten när jag gör mina vattenbyten för att växterna (och fiskarna) ska trivas i mitt kar?

Tacksam för svar från dig.
Karet: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0028?full=1
#19 - 4 januari 2005 17:17
Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata. Jag skall gärna besvara detta men just nu har jag dåligt med tid så jag återkommer, fast då i en annan tråd under rätt rubrik. Onödigt att solka ner Olas fråga med mer skit. Vill bara påpeka att efter nästan 40 års akvarieägande har jag samlat på mig en hel del erfarenhet, både av akvarieskötsel och "akvarister". Inklusive orcher. På återseende.
#20 - 4 januari 2005 17:53
[QUOTE=Åke K]Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata. [/QUOTE]

Hmm...

Jag kan nog lova att jag skall äta mina skor om Defdacs argument tryter och att han skulle bli desperat.


Under hela min tid här på forumen och efter att ha läst otaliga inlägg och svar från Defdac.. och kan jag säga att han aldrig gått till något personangrepp.

Trots att han fått förklara om och om igen för oss ( ex mig ) som har lite svårare för att förstå vissa saker.

Mitt intryck är att han är en av dom som tar sig mest tid att snällt och sakligt förklara alla begreppen for oss som inte är så insatta i det har med växter.
Det är nog det som gör honom till en av dom mest omtyckta och respekterade personerna här.

Hadde det inte varit för Defdacs väldigt stora kunnskaper samt vilja att hjälpa så hadde nog väldigt många här på forumen slutat med växter för länge sedan.
Jag hadde i alla fall inte kommit dit jag är idag .

MVH Jimmy
#21 - 4 januari 2005 17:59
[QUOTE=thorre]Jag tänkte att jag skulle testa Nisse, Pelle och Miriam eftersom jag har en del alger (tofs) på mina växter.
[/quote]
Oj, det syns inte 8) Faktum är att jag inte kan se tecken på en endaste liten brist i din burk - tom Lotusen ser kvävemätt ut, och Anubiasen är läskigt fri från prickalger. Starkt jobbat!



Jag tillsätter i dag inte CO2 och har inga direkta planer på att göra det heller.


Med växterna i sådant skick förstår jag verkligen det!



Är det någonting förutom dessa pulver som jag bör blanda i mitt vatten när jag gör mina vattenbyten för att växterna (och fiskarna) ska trivas i mitt kar?


Ärligt talat ser det just nu inte ut som du behöver göda med något alls. Växterna verkar ha precis det dom behöver och du kommer förmodligen inte märka mycket skillnad med mer gödning då växterna förmodligen i ditt läge växer på så bra dom kan med det kol som finns tillhands.
#22 - 4 januari 2005 18:13
..
#23 - 4 januari 2005 19:07
Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata.
Nejdå Åke, det luktar diskussion :) Desperationen kommer lååååångt senare - tro mig ;) *väntar förväntansfullt på fortsättningen*
#24 - 4 januari 2005 19:16
"Vill bara påpeka att efter nästan 40 års akvarieägande har jag samlat på mig en hel del erfarenhet, både av akvarieskötsel och "akvarister"."

Tyvärr så är det nog just den inställningen i kombination med "det funkar bra och jag är nöjd" som gör att akvariehobbyn går så pinsamt sakta framåt. Det finns massor av nya rön, men akvaristerna är extremt dåliga på att ta dom åt sig.

Att defdacs argument skulle ta slut....Ha, inte en schans, honom tystar man inte så lätt, för akvarieväxternas bästa.

Jag har många gånger varit lite skeptisk till att tillsätta kväve och fosfor i mina kar. Men nu har jag lärt mig av egna erfarenheter att det är brist av ämnena som ger algblommningar inte för mycket av dom. Detta tackvare att defdac aldrig ger sig. Prova själv skall du få se att det kan bli mycket bättre än vad det är idag med mycket enkla medel. Överdocering verkar tom omöjligt, iaf i mitt kar.
MVH
Magnus
PS, hur gör man riktiga citat i nya forumet?DS
#25 - 4 januari 2005 19:35
PS, hur gör man riktiga citat i nya forumet?DS

Gå in i Kontrollpanelen | Redigera alternativ och ändra Redigeringsgränssnitt (längst ned) till "Standardredigerare - Extra formateringverktyg" så får du med en Citatknapp när du skriver inlägg.

Alternativt lägg till QUOTE-taggar manuellt i inlägget.
#26 - 4 januari 2005 19:41
Gå in i Kontrollpanelen | Redigera alternativ och ändra Redigeringsgränssnitt (längst ned) till "Standardredigerare - Extra formateringverktyg" så får du med en Citatknapp när du skriver inlägg.


Tack!!
MVH
Magnus
#27 - 4 januari 2005 20:42


[quote]

Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.


Nu hoppas jag verkligen att du skämtar, för det här var det mest korkade jag hört på länge.

Det här dödar fisk och skapar grönvatten på ett litet kick pga skyhöga ammoniumnivåer när filtret går igång. Det behöver man inte haft akvarium speciellt länge för att råkat ur för själv.

Skärpning.[/QUOTE]
Till Åke K:s försvar. Tror jag läst något om att stänga av filtret förut. Hmmm. leta leta leta. Här är det, tidskriften Akvariet, nummer 8 1992 Del 1 av en artikelserie med namnet Vattenväxternas vilkor och vattnets syrehalt av Hanns-J. Krause, Darmstadt. Hoppar in en bit under punkt 3, Mineralsalter löslighet.

Citat:
Likaså kan enligt mina egna undersökningar järnutfällning ske i de flesta akvariefilter, helt klart till följd av oxidationsprosseser (Krause, 1982a). Tvättar man efter någon tid filtermassan i en hink och analyserar det svartbruna slammet så upptäcker man i sanning stora mängder järn och andra näringsämnen! Värden på 3000 mg/l Fe och 1500 mg/l Mn är inte ovanligt! Samtidigt kan halterna i vatten från samma akvarium vara så låga som 0,02 mg/l. Denna effekt uteblir vid intermittent filtrering, då man alltså regelbundet har filtret avstängt, t ex under natten. Då kan reduktionsprocesser ske i filtret som löser ut de här näringsämnena igen. Ett sådant förfarande strider klart mot dagens förhärskande mening inom akvaristiken! De akvarister som låter filtret vara igång endast på dagen (t ex kan det kopplas till belysningens klockströmbrytare) är emellertid inga oerfarna nybörjare. Tvärtom, de besitter mycken erfarenhet, har ett utpräglat sinne för iakttagelser och förfogar över ingående kunskaper. Genomgående berättar de om stor framgång. En av dem har till och med vågat att skriva en utförlig artikel därom (Sowa, 1986). Jag har också provat och är inte missnöjd: istället för 3000 mg/l Fe i slammet fann jag endast 1/100 därav, alltså 30 mg/l. I akvariet blir försörjningen desto bättre, ty varje morgon när filtret startar kommer akvarievattnet att förses med en portion av näringsämnen (man kan då mäta upp flera mg/l Fe och Mn i akvariet!).
Jag känner inte till ett enda tillbud som kan sättas i samband med att man haft filtret avstängt nattetid, något som borde skett enligt akvarielitteraturens rent teoretiska profetior. Säkert är förfarandet endast användbart i vanliga sällskapskvarier med växter och ett rimligt antal fiskar, däremot inte i akvarier där fisk hålls i mycket stort anta. Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym, regelbunden in- och urkopplingsrytm, och framför allt, ett någotsånär tätt bestånd av växter. Enligt den framgångsrike akvariefotografen Nieuwenhuzen (1982) tycks denna praxis inte vara helt ovanlig hos de holländska växtakvaristerna! Dock kan inte ens han avhålla sig från att utfärda en varning i enlighet med den "klassiska" akvaristikens läror!
Slut citat.

För övrigt är hela artikelserien rätt intressant även om den kanske har några år på nacken.

// Fredrik
#28 - 4 januari 2005 20:54
Gör ett snabbkoll här och finner att jag inte behöver bläddra igenom flera årgångar Akvariet, tack så mycket. Det var just den artikeln jag utgick från när jag började med nattavstängt filter och som jag tänkte referera till senare. Jag började ganska direkt och jag har ALDRIG haft några problem. Tror att vissa debattörer här borde vidga sina vyer lite. Men som sagt, jag återkommer i ärendet.
#29 - 4 januari 2005 21:16
Pratas det inte lite äpplen och päron här ?? Att få enkla växter att klara sig hyggligt kanske går men att få ett kar som gnistrar av skönhet lär väl vara svårt ??

Kanske vore på sin plats med lite bilder Åke K ?

Defdac's kar ses lättast på förstasidan på http://www.aquaticplantcentral.com där det blev "Tank of the Month" nu i Januari.
#30 - 5 januari 2005 08:12
Jag förstår inte varför det diskuteras järnhalter fortfarande, trodde den missuppfattningen att järn var ett kritiskt gödningsämne försvann på 70 talet. Jag har aldrig lyckats få järnbrist i mitt kar trots att mitt micro var slut i 3 veckor.

Däremot är brist på macroämnena mycket vanligare i akvarium, det har jag genom smärtsamma erfarenheter lyckats konstatera själv.

Dessutom tycker jag att det verkar konstigt att man varnar för stora vattenbyten pga att nitrificeringen skadas för att i nästa andetag råda folk att stänga av filtret nattetid. Något vi nog alla måste vara övernes om (efterssom det finns forskning på området) är att nitrificeringsbakterierna finns på fasta föremål och inte i vattnet samt att dom behöver syre för att arbeta. Bakterierna finns i filtret och dom skadas av att det står stilla efterssom dom inte får syre. Detta är en extremt bra backup till växterna för att hålla amoniumnivåerna låga.

I ett akvarium med mycket växter finns det dock inte lika mycket nitrificeringsbakterier i filtret som i ett fiskakvarium.

OM järn hade varit ett kritiskt ämne i mitt akvarium hade jag nog vågat mig på att stänga ett av två filter under natten som experiment, då har man i allafall backup. Men diskussionen blir överflödig då järn sällan är ett bekymmer, men makroämnena är ofta. DVS helt fel fokus.

Oveb: Helt rätt angående äpplen och päron. MEN vi måste komma ihåg att defdac också har ett lowtec kar i sin garderob som går med svag belysning och utan co2. Så där tror jag att han vet vad han talar om även där. Det är inte lika snyggt, det växer inte lika bra men det är lite lättare att sköta. Eller? Även i detta kar har han dock kostaterat att extra tillsats av nitrat och fosfat har haft possitiva effekter.

Om jag har generaliserat för mycket över dig defdac så får du säga till.

Själv har jag ett tangkar med växter och drar ungefär samma slutsatser, det går men det växer fruktansvärt sakta och blir aldrig lika tätt, inte ens med makrotillsats.

Mitt växtkar passar inte in i diskussionen efterssom jag inte vill råda någon att köra så mycket ljus som jag gör, men jag tycker det är en utmaning.

Undrar egentligen vem det egentligen är som behöver vidga sina vyer? Mycket har hänt inom växtakvaristiken sedan 1992. Sen att artiklen du länkar till var långt efter sin tid ger mig ännu mer vatten på min kvarn. Stäng inte av pumpen på nätterna. Det kan gå åt pipan och det hjälper dig deffinitivt inte till friskare växter.
MVH
Magnus
#31 - 5 januari 2005 09:42
Tjoho

Det intressanta för mig just nu är inte Åke K´s växter utan min fråga är, hur mår dina firrar? Vad har du för fisk, lite bilder som bevis på ditt praktfulla kar!?

Defdac din gamle räv, du har övertygat mig jag ska allt skaffa några Nisse", "Pelle" och "Miriam! Hehe
#32 - 5 januari 2005 09:48
*S* ja Nisse, Pelle och Miriam e inte dumma..... du e nog inte den sista han har lyckats övertyga..... jag var säkerligen inte den första iaf......
#33 - 5 januari 2005 09:54
Gör si gör så

En snabb fråga bara såhär i etern. Vart kan jag enklast köpa Miriam och de andra pajsarn, hehe :P? Finns de på den lokala akvarieaffären tro eller måste jag beställa från typ www.pwss.nu eller www.hjortgatanszoo.se
#34 - 5 januari 2005 11:20
Det intressanta för mig just nu är inte Åke K´s växter utan min fråga är, hur mår dina firrar? Vad har du för fisk, lite bilder som bevis på ditt praktfulla kar!?


Nu vet jag inte om det är mitt kar du menar, men jag slänger ut en bild i vilket fall.

http://helgo.net/ikon/full.php?p=/torsten/aqua/Andras/Grodan/

Någonstans i mitten ligger det ett foto på mitt växtkar med gamla designen (eller rättare sagt obefintliga). Fiskarna är utbytta och en del växter är utbytta. . Men är det bara friska växter du vill se så tror jag nog att fotot duger.

Har aldrig haft några problem med fiskarna som jag misstänkt pmdd för, däremot har jag överdocerat co2 efter flytt. Jag hade kallt räknat med samma kh trots att så inte var fallet. En läxa som kostade mig lite fisk. Idag går det 5 scalarer, 10 sterbai pansarmalar, 5 röda linjebarber, 1+3 cacaduaciklider, 6 siamesiska algätare och 20 ottocinclus i karet. Jag har inte haft dödsfall på länge, fiskarna leker och ser mycket friska ut.

En snabb fråga bara såhär i etern. Vart kan jag enklast köpa Miriam och de andra pajsarn, hehe :P? Finns de på den lokala akvarieaffären tro eller måste jag beställa från typ www.pwss.nu eller www.hjortgatanszoo.se


Hjortgatanszoo lade ner för länge sedan. PWSS har talat om att dom skall börja sälja pmdd, men jag vet inte hur det gått. Annars är det mest privatpersoner som säljer för hobbyns skull.
MVH
Magnus
#35 - 5 januari 2005 11:25
Kolla in denna tråden nånstans där i står det var du kan köpa Miriam & CO

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=69017
#36 - 5 januari 2005 11:41
Ang. Krause: Han tror att syre är skadligt i akvarier.

Amanoakvarier och CO2-berikade akvarier som har oöverträffad tillväxt har syrenivåer långt över mättnadsgrad större delen av dygnet. Är syre något vi växtakvarister ska vara rädda för? Jag kan visa er tusentals akvarier som bevisar motsatsen - inklusive dina Fs fs.




Likaså kan enligt mina egna undersökningar järnutfällning ske i de flesta akvariefilter, helt klart till följd av oxidationsprosseser (Krause, 1982a).


Med en bra chelatering sker det mycket saktare än växternas upptag. Hade detta varit sant hade CO2-berikade snabbväxande växtakvarier inte kunnat existera.

Jag fattar inte varför vissa växtakvarister är så anala med järn och reduktion av densamma. Ni får bevis på att ni får hög och fin reduktion av rost varje gång ni startar upp era lergeggamojjaakvarium med torv i bottnen. Torven tillsammans med leran skapar superfet redox som t ex i kombination med värmekablar skjuter det tvåvärda järnet rakt upp i vattnet med trådalgsodling som följd.

Exakt var ser ni tecken på järnbrister hos era växter? Har ni någonsin upplevt järnbrister och dessutom fotograferat det?

Av de tusentals bilder jag fått från växtakvarister speciellt i Sverige, men nu även runtom i världen, så är det sällan eller aldrig någon som uppvisar järnbrist. Däremot är kväve och kaliumbrister frekventa eftersom dessa ämnen faktiskt tas upp i så extremt stor mängd.



Denna effekt uteblir vid intermittent filtrering, då man alltså regelbundet har filtret avstängt, t ex under natten. Då kan reduktionsprocesser ske i filtret som löser ut de här näringsämnena igen.


Ja eller varför inte låta dom pågå dygnet runt i bottnen och aldrig pilla med filtermassan?

Jag kan, trots syreövermättnad, hålla 0,2-0,1 ppm järnhalt en hel vecka vilket dessutom är den DOSERADE mängden - var försvinner mitt järn? Sätter det sig i filtret? Vad är det då jag mäter?



Säkert är förfarandet endast användbart i vanliga sällskapskvarier med växter och ett rimligt antal fiskar, däremot inte i akvarier där fisk hålls i mycket stort anta.


No shit Sherlock. Man kanske även ska tillägga att man ska ha nitritälskande fisk ;)



Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym, regelbunden in- och urkopplingsrytm, och framför allt, ett någotsånär tätt bestånd av växter.


Här blir det lite mer intressant. Dom utgår ifrån ett rent filter som inte har någonting att reducera? Vad vinner man då på hela processen?



Enligt den framgångsrike akvariefotografen Nieuwenhuzen (1982) tycks denna praxis inte vara helt ovanlig hos de holländska växtakvaristerna! Dock kan inte ens han avhålla sig från att utfärda en varning i enlighet med den "klassiska" akvaristikens läror!


Ja varning för dom som gillar fisk. Död fisk ger dock mycket kväve och höga fina ammoniumnivåer 8)
#37 - 5 januari 2005 13:34
tjohoho :P

Tropfrog, var inte ditt kar jag ville se. Jag vill se Åke K´s kar och se om hans fiskar lever eller är halvdöda. Hans växter är bara en bonus att få se, om de nu lever eller är rötna?!

Tropfrog och defdac ni e ju gurus på detta ställe och jag har vetat de länge. Du behöver inte flasha med dina kar allt för mycke Tropfrog, jag vet redan att de är grymma! :P (lite väl mycke smörande men de var ju Jul för inte så länge sedan så det får slinka igenom)
#38 - 5 januari 2005 19:17
[QUOTE=olarun]Hej!
Jag har problem med tofsalger, vilka börjar etablera sig på växtrötter, trädrötter, glasväggar mm. Hur kommer jag bäst tillrätta med detta problem? Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder. Hur farligt är indirekt solljus? Akvariumet på 120 l står nära ett fönster och är övertäckt med ett tjockt tyg på förmiddagen då solen kan skina in i rummet. Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt? Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?

Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby. Om ja, var får man bäst hjälp att komma igång (artiklar, böcker mm).

Tackar på förhand
Ola, nygammal akvarist[/QUOTE]test mvh janne
#39 - 5 januari 2005 19:36


Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".



Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".



Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.


[font=Comic Sans MS][color=red]Underbart!! Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!![/color][/font]
#40 - 5 januari 2005 20:01
Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!!

Ja för tusan! Det är inte svårare än att klämma ut trefärgers tandkräm på tandborsten :D På´t bara!
#41 - 5 januari 2005 20:38


Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym,



Vad händer om filtervolymen är "för stor"?? Dör fiskarna av den gucka av döda bakterier som kommer ut.. :rolleyes: Vad "ska" det vara för storlek på ett filter som passar t ex 100 liter?
#42 - 6 januari 2005 21:22
[/quote]

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
[/QUOTE]

Är ingen kemist,men är villig att lära mig :o

Är det någon "bäst före datum" på groggarna man blandar,eller stoppar dom hur länge som helst ? Tänkte närmast på blandningarna du anger, dom blir ju ganska stora.

Du skriver oxå "Dosera 10 ml per 100 liter vatten vid varje vattenbyte" Är de oavsett mängd vatten du byter ?

Mina växter mår väl inte allt för dåligt,men det är ju bra om man får dom att trivas lite bättre :D Har provat lite olika växter,men den enda som verkar trivas är en "Bacopa" växt.Byter alltifrån 1/4 till 50 % vatten per vecka.

Tacksam för svar

P.S Är på väg att beställa från "granholmarna" men vill veta ovanstående först.
#43 - 6 januari 2005 21:32
[QUOTE=Ria]
Är det någon "bäst före datum" på groggarna man blandar,eller stoppar dom hur länge som helst ? Tänkte närmast på blandningarna du anger, dom blir ju ganska stora.
[/quote]Nope, mikrogödning ska man väl iofs försöka hålla mörkt så inte UV-strålningen sabbar chelateringen.

Men en halvliter är väl inte så "stort"?



Du skriver oxå "Dosera 10 ml per 100 liter vatten vid varje vattenbyte" Är de oavsett mängd vatten du byter?

Ja, en sk fulldospuls för hela akvarievolymen oavsett vattenbytesstorlek.

Grejjen är att när dina växter börjar få alla näringsämnen dom behöver/inte är begränsade av något enstaka näringsämne kommer dom börja ta upp näring så att du under nästan alla förhållanden har alldeles för låga näringsnivåer inför nästa vattenbyte ändå - dvs ingen risk för "övergödning".

Kör du CO2 och någorlunda bra belysning kommer du tvärtom behöva häva ner fler fulldospulser under veckan om du inte ska svälta ihjäl växterna.
#44 - 6 januari 2005 21:42


Kör du CO2 och någorlunda bra belysning kommer du tvärtom behöva häva ner fler fulldospulser under veckan om du inte ska svälta ihjäl växterna.

Tack för snabbt svar.

Jag kör ingen CO2 och har "bara" orginal belysningen på mitt RIO 240 kar,tycker det räcker ganska bra ändå.

Var för jag egentligen tog upp detta är att jag (trots 20 år till/och från akvarie körande) alltid haft svårt för växter,men har ju aldrig heller gett dem någon "extra kick" .

ses o hörs
#45 - 7 januari 2005 20:12
Bara TMG?

Om jag endast får tag i TMG=Tropica Mastergrow kan jag då hälla i detta? Eller skall man endst ha alla tre ämnena, KNO3 & KH2PO4 också?
Vad blir effekten med endast TMG i karet?

Tacksam för svar, i detta kemidrabbel e jag en fullständig nybörjare!
#46 - 7 januari 2005 20:19
TMG räcker inte ensamt när du börjar komma upp i större växtmängd och kör bra med ljus och CO2, så då behöver du komplettera med mer makrogödning: KNO3 och KH2PO4.

TMG+KNO3+KH2PO4 är det enklaste och mest kompletta man kan köra med i Sverige just nu.

NutriSi+KNO3+KH2PO4 (+ ev. MgSO4 och K2SO4) är det absolut billigaste.

NutriSi/Mikro+ tillsammans med MgSO4 och K2SO4 = TMG.
#47 - 7 januari 2005 20:36
OK, tackar defdac! Ska en sväng till djuraffären imorgon, antar att de bara har TMG där men ska fråga efter de andra ämnena också, annars får de bli en skvätt tmg bara för att testa.
#48 - 11 januari 2005 12:39
[QUOTE=M.W]Som att jämföra en Trabant med en Ferrari F1, och jag gillar Ferrarin bättre =D
Alla kanske inte vill ha Cryptocoryner heller..
[/QUOTE]

Mmmmm.... Men, Ferrarin behöver du inte mycket mer än bränsle till. Resten sköter de på de reguljära servicetillfällena. Fast jag föredrar min Porsche (tysk konstruktion rockar)... :D
#49 - 11 januari 2005 14:19
[QUOTE=Gimbo]

Mmmmm.... Men, Ferrarin behöver du inte mycket mer än bränsle till. Resten sköter de på de reguljära servicetillfällena.[/QUOTE]

Min "Ferrariburk" har börjat dra mer bränsle på sista tiden, och servicen gör jag så gärna... Bara det bästa är gott nog :D
#50 - 11 januari 2005 16:35
defdac: Jag behöver lite hjälp med doseringen av K2SO4 och MGSO4. Hur ska dessa blandas i förhållande till ditt ursprungliga recept?

Tack för att du finns och tar dig tid att svara på alla frågor så att man vågar prova på sådana saker. :D

/thorre



Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".



#51 - 12 januari 2005 07:31
[QUOTE=thorre]defdac: Jag behöver lite hjälp med doseringen av K2SO4 och MGSO4. Hur ska dessa blandas i förhållande till ditt ursprungliga recept?
[/QUOTE]

Som jag skrev i ett mail till dig så behöver man inte göda med K2SO4 och MgSO4 i de allra flesta fall. Du kan docka använda dom för att finlira lite med längre fram när du fått bättre kläm på hur det växer.

MgSO4 behöver man normalt sett inte då Sveriges kranvatten verkar ha väldigt br Ca:MG-förhållande.

K2SO4 behövs oftast inte då man får tillräckligt med K från KNO3.
#52 - 12 januari 2005 10:04
[QUOTE=Maria Hagberg Partille][font=Comic Sans MS][color=red]Underbart!! Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!![/color][/font][/QUOTE]

Jag med måste jag säga, även om det kanske inte är nån större idé i mitt hittills enda kar med växter i, för det är ett vanligt 88-liters sällskapskar, med standardväxter och där jag satsar mycket mer på fiskarna. Plus att växterna trivs rätt bra som det är idag.

Men ändå! Jag är en sucker för att prova nya grejer, speciellt om det har spännande namn som KNO3, KH2PO4, osv. och involverar mätande och doserande. ::anta galna vetenskapsman-blicken::

Min fråga är dock följande: Kan man fjuppa ner alla tre ämnen på en gång i en halvlitersflarra? Dvs. fylla en liten PET-flaska med vatten och sen pula ner 7 tsk Nisse, 4 krm Pelle och 7 krm Miriam, och sen skaka och dosera 10 ml per 100 liter? Eller måste man ha tre separata flaskor och dosera 10 ml från varje? Det blandas ju ändå i akvariet sen, liksom?
#53 - 12 januari 2005 10:13
[QUOTE=dinajel]

Min fråga är dock följande: Kan man fjuppa ner alla tre ämnen på en gång i en halvlitersflarra? Dvs. fylla en liten PET-flaska med vatten och sen pula ner 7 tsk Nisse, 4 krm Pelle och 7 krm Miriam, och sen skaka och dosera 10 ml per 100 liter? Eller måste man ha tre separata flaskor och dosera 10 ml från varje? Det blandas ju ändå i akvariet sen, liksom?[/QUOTE]

Jag skulle inte rekomendera att göra det. Det är riktigt praktiskt att kunna tex, pytsa i lite Nisse då och då om man skulle upptäcka lite röda blad på växterna eller kanske lite pelle om man som jag har fått lite prickalger på rutorna.
#54 - 12 januari 2005 11:20
Dessutom har Pelle en tendens att grumla till Miriam.
#55 - 12 januari 2005 11:40
[QUOTE=mgrant]Dessutom har Pelle en tendens att grumla till Miriam.[/QUOTE]
Haha helt riktigt. Miriam är så förtjust i Pelle att dom blir ett och lägger sig på bottnen.

Det är iofs ingen jättefara eftersom dom ändå trots allt finns i akvariet, men numera brukar man rekommendera att dosera Pelle och Nisse ena dagen och Miriam nästa dag osv.

Jag själv doserar alla samtidigt, men jag doserar Miriam i ena hörnet av akvariet och Pelle i andra. Vill dom gänga sig så kommer dom göra det hur man än vrider och vänder på det.

Jag undrar om Nisse känner sig utanför.
#56 - 12 januari 2005 15:03
nu måste jag bara röra upp den tidigare disskutionen med att vara lite anti.
disskutionen om nattavstängt filter alltså. och jag vill vara anti defdac och gänget, för att få igång det hela igen, har inget mot dem, de brukar disskutera bra.

dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter, att de inte kan nitrifiera ammonium under anaeroba förhållanden är självklart, men dör de verkligen. skulle gärna se länkar eller referenser till tester eller vetenskapliga skrifter som visa detta. dessutom så sker en stor del av nitrifieringen i den övre delen av bottnen.

och enna annan kritik mot ett svar som defdac lämnade innan om att geggan måste sedimenteras ner i bottnen för att kunna brytas ner. det är fel, nästan allt organiskt material bryts bäst ner under aeroba förhållanden dvs i vattnet och i översta lagret av bottnen, sammt i filtret (när det är igång). antar att defdac tänkte fel eller skrev fel eller att jag missförstog något i det inlägget.

i inkörda kar med mycket växter är väl dessutom nitrit/ammonium sällan något problem, och det borde därför inte bli märkbart värre av nattavstängt filter?

mvh gustav
#57 - 12 januari 2005 17:25
[QUOTE=averater]
dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter,
[/quote]
Ja. Du får nitritispikar efter att ha haft filtret avstängt en längre tid, och det är ofta tillräckligt för att döda fisk.



och enna annan kritik mot ett svar som defdac lämnade innan om att geggan måste sedimenteras ner i bottnen för att kunna brytas ner. det är fel, nästan allt organiskt material bryts bäst ner under aeroba förhållanden dvs i vattnet och i översta lagret av bottnen, sammt i filtret (när det är igång). antar att defdac tänkte fel eller skrev fel eller att jag missförstog något i det inlägget.


Nej det är du som blandar ihop nitrifikation/nedbrytning med mineralisering (som sker längre ner där redoxen är lägre än det syrerikare topplagret i bottnen).



i inkörda kar med mycket växter är väl dessutom nitrit/ammonium sällan något problem, och det borde därför inte bli märkbart värre av nattavstängt filter?


Det är sant att extremt mycket hungriga växter som matas fint med CO2 kommer kunna suga upp en hel del ammonium så att eventuella nitritspikar blir ganska små och att man dessutom har en hel del nitrifikation i bottnen som hjälper till.

Men då kan du lika gärna köra enbart en powerhead, vilket t ex Walstad ofta gör, och då risker du inte att filtret häver ur sig en massa otäckheter som resten av systemet eventuellt inte klarar av att ta hand om.
#58 - 12 januari 2005 21:02
[QUOTE=defdac]Citat:
Ursprungligen postat av averater
dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter,



Ja. Du får nitritispikar efter att ha haft filtret avstängt en längre tid, och det är ofta tillräckligt för att döda fisk.[/QUOTE]

Jag undrar om det är så farligt. Om man tänker steget längre och ponerar att man har ett ytterfilter inkopplat från dag ett och kör det i intervaller på säg 12 timmar av och 12 timmar på så kan det väl inte bildas någon särkilt frisk och stark bakteriekultur i denna alternerande aeroba/anaeroba miljö.

Det jag menar är att det kan inte finnas något i det som ska kunna dö.

Jag kan bara se ett senario där filtret aldrig fungerar på vettigt sätt och i princip är helt befriat från allt vad biologisk filtrering heter.
#59 - 13 januari 2005 07:50
[QUOTE=plizken]Jag undrar om det är så farligt. Om man tänker steget längre och ponerar att man har ett ytterfilter inkopplat från dag ett och kör det i intervaller på säg 12 timmar av och 12 timmar på så kan det väl inte bildas någon särkilt frisk och stark bakteriekultur i denna alternerande aeroba/anaeroba miljö.

Det jag menar är att det kan inte finnas något i det som ska kunna dö.

Jag kan bara se ett senario där filtret aldrig fungerar på vettigt sätt och i princip är helt befriat från allt vad biologisk filtrering heter.[/QUOTE]
Exakt och det har jag redan sagt i första svaret när tipset framkom att man skulle utgå från ett helt rent filter: Ingenting kan då dö, det finns heller inget att reducera och därmed ingen vinst i det hela annat än att man låter CO2-halten byggas upp rejält under natten *i akvariet pga bottnens respiration och 0 cirkulation* - man kan därför lika gärna köra med en filterlös-pump.
#60 - 13 januari 2005 08:02
[QUOTE=defdac]Exakt och det har jag redan sagt i första svaret när tipset framkom att man skulle utgå från ett helt rent filter: Ingenting kan då dö,.[/QUOTE]

Missade det.

det finns heller inget att reducera och därmed ingen vinst i det hela annat än att man låter CO2-halten byggas upp rejält under natten *i akvariet pga bottnens respiration och 0 cirkulation* - man kan därför lika gärna köra med en filterlös-pump


Och kontentan är: Att stoppa pumpen nattetid är onödigt och eventuellt riskabelt samt att det tar bort själva meningen med filter.

Nu tror jag att jag är med. Låter som en kanonidé. :rolleyes:
#61 - 13 januari 2005 10:38
Synd bara att vi nu skrämt bort den ursprungliga förespråkaren för nattavstängning. Att övertyga plizken är väl ingen sport? Han förstår ju bra argument.
MVH
Magnus
#62 - 13 januari 2005 13:49
[QUOTE=Tropfrog]Synd bara att vi nu skrämt bort den ursprungliga förespråkaren för nattavstängning. Att övertyga plizken är väl ingen sport? Han förstår ju bra argument.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jag var med hela tiden. Jag ville bara förstå varför folk överhuvudtaget har kommit på något så befängt. :confused:
#63 - 13 januari 2005 14:47
vad är en längre tid? hur många timmar? får ni som mäter nitrit spikar när filtret varit avstängt? hur länge krävdes? hur stora nitritspikar?

mineralisering sker bäst ju högre upp i bottnen man kommer. för att bryta ner organiska material krävs syre. syret används för att bilda co2 som ger de heterotropiska bakterierna dess energi och de är dom som står för mineraliseringen.jag letar just nu efter en länk där de jämför mineralisering för jord frång olika djup ochh under anaeroba och aeroba förhållanden, ska se om jag hittar den. nu här:
http://soil.scijournals.org/cgi/content/full/65/3/941
de kom fram till att det var mer mineralisering (av kväve/organiskt nitrat) i de 10 översta centimetrarna än djupare ner. och att det mineraliserades mycket mer i aeroba förhållanden.

nu är iof 10 cm ganska mycket men då det påverkar mycket att det är aeroba förhållanden så behöver det vara grunt.

i det nattavstängda filtret kommer dessutom viss denitrifiering ske så att man blir av med kväve ut till luften. vilket borde ge att man inte får lika höga nitrathalter. men det är givetvis inte önskvärt i växtakvarier.

de otäckheterna som filtret häver ur sig när det varit avstängt, vad är de för något? nitrit? ammonium? gojs/organsikt material? reducerade metaller (Fe/Mo/Mn/Cu/Al)? i ett växtkar är det väl endast nitriten som är något icke önskvärt? och i fiskkar kanske det är något man kan acceptera då man samtidigt blivit av med en del nitrat till luften (N2 och N2O)?

hoppas ni inte tar illa upp för att jag argumenterar så envist mot allt och alla (utom grundaren av frågan som verkar borta).

mvh gustav
#64 - 13 januari 2005 16:08
Vart har du hittat underlag på att denitrificering kan åstadkommas under en 12 timmarsavstängning av filter? Jag är ganska så övertygad om att det tar längre tid än så att få en stabil denitrificeringskultur. I allafall tar det månader i ett saltvattensakvarium.

Förövrigt så var dettta ett argument som Åke använde mot kno3 tidigare i denna tråd. Men jag kan inte hitta något som säger att kno3 skulle denitrificeras snabbare än organiskt nitrat. Och deffinitivt ingtet som tyder på att denitrificeringen kan upphöra halvvägs, som nitrit.
MVH
Magnus
#65 - 13 januari 2005 16:35
[QUOTE=Tropfrog]Vart har du hittat underlag på att denitrificering kan åstadkommas under en 12 timmarsavstängning av filter? Jag är ganska så övertygad om att det tar längre tid än så att få en stabil denitrificeringskultur. I allafall tar det månader i ett saltvattensakvarium.

Förövrigt så var dettta ett argument som Åke använde mot kno3 tidigare i denna tråd. Men jag kan inte hitta något som säger att kno3 skulle denitrificeras snabbare än organiskt nitrat. Och deffinitivt ingtet som tyder på att denitrificeringen kan upphöra halvvägs, som nitrit.
MVH
Magnus[/QUOTE]

har inga underlag på hastigheten för start av denitrifiering, det om det var en gissnig/antagande...

organiskt nitrat nitrifieras inte överhuvudtaget föränn det är mineraliserat till no3.

denitrifieringen (no3 till n2 eller n2o) har inte med no2 (nitrit) att göra, men är ett mellansteg i nitrifieringen (mellan nh3 och no3). vet inte riktigt vad du menar att jag menade.
trodde jag... såg just nu att den visst kan vara ett mellansteg i denitrifieringen. iaf enligt: http://sll.bibul.slu.se/html/sll/slu/tekn_rapp_vattenvardslara/TRV24/TRV24.HTM
nu är jag undrade, är nitrit ett (nödvändigt) mellansteg mellan både nh3 -> no3 och no3 -> n2? borde kunna bero på syrekoncentrationen, lite syre ger nitrat till nitrit (och vidare till n2) och mycket ger nitrit till nitrat (från nh3 ursprungligen).
#66 - 13 januari 2005 16:39
hittade i min länk ovan detta:

Denitrifierarna är fakultativa anaeroba organismer som kan utnyttja såväl syre som nitrat för nedbrytning av organiskt material. Denitrifierarna föredrar syre om detta finns, och därför sker den största denitrifikationen i limniska system i sedimentet där tillgången på organiskt material är god och anaeroba förhållanden gynnar processen.21 Tre huvudsakliga förutsättningar ska vara uppfyllda för att denitrifikationen ska kunna äga rum: nitrat, organiskt material och en anaerob miljö.

det borde ge att denitrifieringsbakterierna överlever när filtret är igång och därför redan finns när det stängs av och börjar denitrifiera så fort syret i filtret är slut.
#67 - 13 januari 2005 18:30
Det vi vet är att om vi har ett väldigt inkört filter och stänger av det i mer än några timmar så dör fiskarna. Det är fakta och inget påhitt. Enbart därför är det en extremt dålig idé.

Testa att stänga av ett rejält ingosat skitigt filter över natten och starta det igen på morgonen och ha några strykfiskar du kan döda.

Så vad vinner man?

Om en växtakvarist märker skillnad med att stänga av filteret över natten så handlar det om rejäla skillnader, inte småtjafs som mer mineralisering (som pågår dygnet runt i bottnen) eller denitrifiering (växter klarar att använda ammonium likväl nitrat, med skillnaden att växterna har övertag gentemot alger att använda nitrat och ammonium skapar instabilitet som alger gillar).

Du har inte vunnit något du inte redan hade. Du hade fiskmaten och fiskarna, det du stoppar ner kan du ta ut. Stoppar du ner 1 gram flingfoder per dag kan du max ta upp 1 gram växtmassa per dag, egentligen mindre eftersom firrarna snor ca 50% av kvävet i maten.

Så om det fungerar (märkbart) kan det bara bero på några stora spelare för växternas del, och kol är en riktigt stor spelare. Hur får du ner mer kol i akvariet än genom den anearoba nitrifikationen som ger CO2? Skapar ett avstängt filter MER kol än vad som redan finns i akvariet? Knappast.

Det du gör med ett nattavstängt filter är helt enkelt att utnyttja växternas respiration genom att se till att minska cirkulationen på natten genom att stänga av cirkulationen helt. Tyvärr minskar du även växternas respirationsförmåga vilket ger mindre CO2, men å andra sidan så kan cirkulationen i många fall vädra ut betydligt mer CO2 än man anar.

Kolla BluesBoys pH-plottar får du se skillnaden i CO2-åtgång mellan ett välcirkulerat kar mot ett med väldigt liten cirkulation.
#68 - 13 januari 2005 18:38
[QUOTE=defdac]Kolla BluesBoys pH-plottar får du se skillnaden i CO2-åtgång mellan ett välcirkulerat kar mot ett med väldigt liten cirkulation.[/QUOTE]Slänger in en länk till tråd där vi labbade lite:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68525
#69 - 13 januari 2005 19:12
tack för bra inlägg. det kommer ta tid att argumentera mot dem, får se om jag lyckas.

och jag vill ha pH-controller kopplad till dator så jag också kan göra snygga plottar.

men argumentet att metaller kan reduceras (inte bara järn) samt att nitrat kan reduceras till n2 kvarstår. omman börjar med att köra filtret intervallvis innan det hunnit bildas avstägningskänsligt gojs som kan döda fiskbestånd (nitrit?) så kanske det kan funka ändå. det gör det ju iaf för åke...

tänker hur som hellst inte stänga av mitt filter.
#70 - 13 januari 2005 19:25
Att det funkar är jag helt övertygad om, det har han bevisat med ett mycket snyggt akvarium. Men frågan är om det inte hade fungerat bättre utan nattavstängning. Arbumentet är järn, men järn är inte en kritisk faktor i ett akvarium. Altså borde det inte göra nbågon skillnad för växterna. Att man riskerar fiskarna ser man på att det karet Åke körde detta i faktiskt dog allihop. Det är alltid lättare att skylla på sjukdommar som kommit in i karet utifrån, men fiskar som har goda förutsättningar smittas inte så lätt. Förutsättningarna för att fiskarna skulle kunna ta hand om sjukdomen var förverkade. Bakterierna spridde sig ännu snabbare i det gojsiga filtret på natten och i de lager av sediment som oftast bildas i lowtechkar.

Om jag skulle köra lowtec så skulle det vara med måttliga vattenbyten så att man kan hålla rent, måttligt ljus för att undvika makrobrist och med måttliga pmdd tillsatser för att ersätta det som försvinner i vattenbytena. Ser ingen anledning att stänga av filtret när järnbrist är så ovanligt.
MVH
Magnus
#71 - 13 januari 2005 19:29
[QUOTE=averater]
men argumentet att metaller kan reduceras (inte bara järn)
[/quote]
Det vore intressant om det var så, men inte signifikativt för bra tillväxt eftersom det är kolet som alltid är den begränsande faktorn i icke
-CO2-berikade kar.



samt att nitrat kan reduceras till n2 kvarstår.


Det tror jag inte efter en flertimmars googling igår, på typ förljande sökord:

sediment organic matter mineralization rate redox depth

Catrin Samuelssons PDF från liu.se "Mineralization Rates of Organic Matter in Freshwater Sediments ..." var ju inte halvintressant utan helintressant.

Likaså har jag omvärderat djupet var vid dessa reaktioner pågår (tack vare dig averatar!), det är vid ganska anspråkslösa djup (centimeter) det börjar hända gosiga saker.



omman börjar med att köra filtret intervallvis innan det hunnit bildas avstägningskänsligt gojs som kan döda fiskbestånd (nitrit?) så kanske det kan funka ändå. det gör det ju iaf för åke...


Det fungerar inte inte pga mineralisering och denitrifikation - det finns dels redan i bottnen (förmodligen i större mängd än vad man anar), och dels så kan man inte ta ut mer tillväxt ur ett system än den mest begränsande faktorn - vilket alltid är kol i växternas fall.

Märker man snabbare tillväxt genom att stänga av filtret är det sannolikt pga CO2-ekonomi.
#72 - 13 januari 2005 19:36
argumentet med just järn är meningslöst, jag vet. men det finns fler metaller som behövs som till exempel: koppar, molybden, mangan, aliminium osv

fast det kanske är lika ovanligt med brister av dessa som av järn?

att skylla på sjukdomar behöver inte betyda någonting. att bakterier lättare skulle spridas när det finns mycket gojs som i lowtech tror jag är en myt. antingen så finns bakterierna där och då blir fiskarna smittade. om dom sedan insjuknar beror på vilken sorts bakterie det är och fiskarnas kondition. eller så finns dom där inte och då dog fiskarna av nått annat.

vad åkes fiskar dog av vet ingen här, så just åkes kar är ett lite för dåligt argument då ingen finns kvar som kan berätta om det eller ens vet något om det. (någon = åke)

hur du skulle köra lowtech om du hade gjort det låter ungefär så som jag sköter mitt kar nu.
#73 - 13 januari 2005 19:47
[QUOTE=averater]
fast det kanske är lika ovanligt med brister av dessa som av järn?
[/quote]
Precis.



att skylla på sjukdomar behöver inte betyda någonting.


Med rejäla nitritspikar som skapar stress lär det bli betydligt försämrat immunsystem.



att bakterier lättare skulle spridas när det finns mycket gojs som i lowtech tror jag är en myt.


Det tror absolut jag med. Low-techs brukar vara oerhört stabila iom att man inte vidrör dom.



vad åkes fiskar dog av vet ingen här, så just åkes kar är ett lite för dåligt argument då ingen finns kvar som kan berätta om det eller ens vet något om det. (någon = åke)


Jag bryr mig inte nämnvärt om fiskar. Vill han döda fiskar med nitritspikar från ett nattavstängt ytterfilter så *shrug*.

Däremot tror jag man kan få precis lika bra, om inte bättre, resultat om man skippar filterdelen och bara kör ett powerhead och stänger av det - på samma sätt som man kan få akvariet att återhämta sin CO2-mängd genom sovpauser där man stänger ner belysningen varpå CO2-halten kan återhämta sig.

Det ger inte *mer* tillväxt (man kan inte ta ur mer än man stoppar ner), men man får sannolikt mindre alger eftersom när det väl är ljust och växterna ska fotosyntetisera och ta upp näring så är dom obegränsade av CO2, och därmed stabilare ammoniumnivåer.
#74 - 13 januari 2005 19:57
[QUOTE=defdac]
Likaså har jag omvärderat djupet var vid dessa reaktioner pågår (tack vare dig averatar!), det är vid ganska anspråkslösa djup (centimeter) det börjar hända gosiga saker.[/QUOTE]

coolt, enkomplimang av zoopets växtguru!!!

men även om kolet är den begränsande faktorn så borde rätt värden av rätt reducerade metaller leda till snyggare växter.

det är väl klart att nitrat kan reduceras till n2 under anaeroba förhållanden? fast nu är det kanske inte kvävet som är det messt intressanta ämnet vad gäller nattavstängt filter?

snabbare tillväxt är inte allt, det ska vara snyggt också. åkes är snyggt men hur fort det växer har jag ingen aning om.

nu har jag slut på argument, ska kolla om jag kan googla fram nått mer. men än så länge tror jag ingen här vet om det kan vara bättre att köra sitt filter kontinuerligt eller i intervaller.
så länge man inte börjar köra intervaller med ett filter som körts kontinuerligt innan.
#75 - 13 januari 2005 20:13


men även om kolet är den begränsande faktorn så borde rätt värden av rätt reducerade metaller leda till snyggare växter.


Höga fina näringsnivåer ger naturligtvis väldigt schyssta växter.



det är väl klart att nitrat kan reduceras till n2 under anaeroba förhållanden? fast nu är det kanske inte kvävet som är det messt intressanta ämnet vad gäller nattavstängt filter?


Absolut kan nitrat reduceras till kvävgas, men efter min googling igår och uppgifter här i tråden från Tropfrog blev jag osäker på om det har någon som helst signifikans i våra akvarier. Kanske med en denitrification-coil eller annat denitrifikationsreaktor som explicit ska få bort kvävet.

(OT: fick en helt värdelös kunskap igår att det tar ca 6 veckor att cycla in en denitrification coil http://www.thekrib.com/Filters/denitrator.html)



men än så länge tror jag ingen här vet om det kan vara bättre att köra sitt filter kontinuerligt eller i intervaller.


Jo det vet vi ju från BluesBoys pH-plottar. CO2-tillgången blir bättre och då blir det naturligtvis bättre tillväxt, men det är basics för oss som kan se växternas fotosyntes och direkt märka på växternas bubbel när något börjar bli begränsande.

Men det är enklare att bara föra ner utblåset så att ytan inte rör sig - så att de aeroba CO2-producerande processerna vid botten får bra med cirkulation/syre och därmed andas bättre och producerar mer CO2 *samtidigt* som man minskar CO2-bortfallet från ytcirkulationen. Lägg på några täta täckglas ovanpå det så tror jag man inte kan få mycket bättre användande av den CO2 som produceras i akvariet.
#76 - 13 januari 2005 21:32
Handelsnamn tack

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".


Ok, Men vad heter dessa pulver och var köper man dem ??
#77 - 13 januari 2005 21:39
Här köpte jag mina pulver.
http://www.granholmarna.se/PMD.htm

Sen följer jag råden som defdac ger tidigare i denna tråd :eek: . Vet dock inte om de fungerar än eftersom jag började för ett par dagar sedan men jag tror på det och därför måste det fungera :D



Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".



Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.



När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

#78 - 14 januari 2005 16:56
jag ger upp. har helt slut på argument nu.
#79 - 18 januari 2005 18:50
[QUOTE=defdac]
Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
[/QUOTE]

Om jag har Mikro+ i stället för NutriSi, skall jag använda samma mängd av det?

Jag har förökt att använda PMDD Kalkylatorn men jag får ingen ordning på den. Så då gör jag det enkelt för mig(och kanske andra) och frågar i stället.:D

/Göran
#80 - 18 januari 2005 19:00
[QUOTE=Dalkarl]Om jag har Mikro+ i stället för NutriSi, skall jag använda samma mängd av det?

Jag har förökt att använda PMDD Kalkylatorn men jag får ingen ordning på den. Så då gör jag det enkelt för mig(och kanske andra) och frågar i stället.:D

/Göran[/QUOTE]

En halv milliliter Micro+/100 liter vatten är nog en bra början !

Det ger 0,1ppm FE !
#81 - 9 februari 2005 22:43
Jäklarns vicken rolig tråd, synd bara attt Åke K inte hade tid å försvann!
Vill passa på å tacka defdac ja me,... Han har varit till stor hjälp!
#82 - 10 februari 2005 14:33
Åke finns kvar på forumet, även om han inte svarar i denna tråden. Det tycker jag är nyttigt, såna som han behövs.
MVH
Magnus
#83 - 10 februari 2005 16:38
Nu har jag plöjt igenom denna tråd... men jag finner inte svar på en fråga som jag har... (kan ha missat något eftersom min hjärna funkar sämre än vanligt p g a en rejäl "flunsa")
Jag har ett 450 l Tanganyikakar, fisklasten är väldigt låg just nu (6 leptosoma, 6 multifasciatus och fyra små Ancistrusar), filtreringen består av en 50*50*10 cm blå filtermatta med 2*1500l powerhead, belysningen är två dåliga vanliga vita lysrör... Växtligheten består av några få javaormbunkar och lite anubais.. Vattenbyte gör jag med 50% i veckan.

Tofsalgerna förökar sig som flugor i karet, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Allt som jag läst i denna tåt förutsätter ju att man får växterna att svälta ut algerna, men eftersom mina växter inte är några storkonsumenter av något så riskerar jag väl att ge algerna fart om jag förbättrar belysnings och gödningsnivårerna, eller??? Finns det något att göra, eller måste jag hålla efter dem mekaniskt??? Jag förstår att jag inte kan göra något åt de som redan finns, men det vore ju trevligt att kunna begränsa tillväxten i alla fall...

En annan sak funderar jag också på... Jag höjer kh i detta kar och ett till, använder då bikarbonat. Det verkar som om tofsalgerna trivs bäst i dessa kar, kan det ha med bikarbonaten att göra, eller är det bara avsaknaden av växter som ställer till det????
#84 - 10 februari 2005 16:48
om du även får alger på växterna så skulle gödning hjälpa mot det.
alger på inredning och glas får man alltid om man inte har massa fisk som käkar upp det. jag har det och sen jag fick mina växter att trivas har jag inte behöft hålla efter algerna alls.

just trådalger uppkommer ofta om man har mycket järn och lite annan näring. då skulle kno3 kunna hjälpa. det hjälpte mig, men jag har mycket växter... men med kno3 bildas det nog mer grönalger istället, och grönalger äter ansistrusar gärna.

bikarbonat innehåller kol som algerna kan tillgodogöra sig som gör att dom kan växa lite bättre än om det inte hade funnits.
#85 - 16 februari 2005 10:19
Nu finns Catrin Samuelssons exjobb "Mineralization Rates of Organic Matter in
Freshwater Sediments when Different Electron Acceptors Dominate" som PDF:
http://www.ep.liu.se/exjobb/ituf/2004/mv-d/001/exjobb.pdf

T om med en färgbild på en jordslurry 8)
#86 - 19 april 2015 00:08
10 år senare!... ÅKE! vart är du? :)
#87 - 31 december 2015 22:53
Enormt givande tråd även om den har några år på nacken.

Jag skulle vilja veta om Nisse, Pelle och Miriam fortfarande är bäst att köra?
Jag har inte startat upp mitt akvarium än men är på väg. Kan jag använda dessa preparat fast det blir ett nystartat akvarium?
Fick uppfatningen att jag kan det men frågar för säkerhet skull hihi.
Har läst hela tråden och velat fram och tillbaka men kommit fram till slut att jag skulle vilja prova detta som defdac pratar om.

Men vart köper jag dessa pulver idag, dom flesta länkar jag varit inne på existerar inte längre tyvärr.
#88 - 1 januari 2016 10:57
Förmodar att du syftar på PMDD. Jag kör med detta och det växer så det knakar här.
Jag slutade med det ett tag och såg skillnad direkt. Enl. mina egna erfarenheter så är detta väldigt bra. Kan inte säga att det är bäst, då jag inte provat allt som finns.
Men det är absolut nått jag inte kan vara utan i mina kar. Billigt och väldigt bra enligt mig.
Jag köper härifrån : http://www.haack.se/pmdd/
#89 - 1 januari 2016 11:42
Tack för den infon.
Där finns mycket roligt att läsa om PMDD så jag ska nog bli haj på detta också.
Undrar bara en sak, kan man ha PMDD i ett vanligt sällskaps akvarium?
Vill lyckas med mina växter den här gången och inte bara fiskarna.
#90 - 1 januari 2016 11:55
Självklart kan du det, oavsett var du kallar karet så behöver växterna rätt näring. Du kommer märka otrolig skillnad om du kör utan idag.
#91 - 1 januari 2016 13:29
Har inte startat upp det riktigt än då jag inte har allt, tar någon vecka till.
Just nu står det fyllt med vatten för att vara säker på att det inte börjar läcka
Tack för all hjälp, denna tråden va suverän.











Annons