Tokiga Nybörjare

#1 - 10 augusti 2005 16:21
Okej att vi alla haft fel fisk i fel kar, fel storlek, fel ph osv osv, och kanske har vi inte alltid haft koll på vad det är vi har i karen, men dett måste väl vara något i hästväg?

http://www.blocket.se/view/5451018.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

Killen har alltså följande fiskar i ett 720 liters kar och vill nu sälja det.

6 St Paronhajar (ca 18cm)
2 St Fengäddor (ca 20cm)
2 St speciella Knivfiskar (ca 25cm) (nypris 750 kr st)
1 St Öronål (ca 25cm)
2 St kattfiskar (ca 8cm)
7 St cyklider ingen aning vilka men runt 10 cm e dom
8 St Algätare (ca 6cm)
1 St sorts Mal (ca 13cm)

När jag kommenterade fick jag ltie olika förklraingar, tillexemepl "ät bajs mongo" men också "äh, det är ju ändå bara nybörjare som köper på blocket"
#2 - 10 augusti 2005 16:29
"Schyffertstenar" Hahahaha, vilken pajas. Än är inte den sista idioten född.. [:-29]
#3 - 10 augusti 2005 16:46
Jovisst har vi alla gjort våra misstag, men man lär sig snabbt genom att läsa lite om fisken man vill ha i akvariet, det måste man ju göra för att veta temp. m.m.
6 paronhajar!!!! Inte ens en får plats ju.. tycker det är väldigt synd om djuren!!!
Synd att dom drabbas av okänsliga och okunniga människor.

Kan också tillägga att på min brors jobb har dom ett stort kar med pirayor.. eller .. inte så stort, det är för mycket fisk i.. dom kan knappt vända, men nu till saken; Dom tyckte att dessa fiskar var för tråkiga i färgerna och ville ljusa upp tillvaron.. När min bror kom tillbaka från en veckas semester så såg han en skrämd guldfisk i ett hörn. Han frågade vad den gjorde där, och vem som släppt i den. Till svar fick han att dom köpt 10 stycken för att sätta färg på stället, men att 9 av dom försvunnit spårlöst på några dar.
Folk kan inte mycket om fiskar uppenbarligen!
#4 - 10 augusti 2005 21:45
sicken idiot.

syns att han är inkompetent långväg lysrampenj är ju för liten.
priserna han uppger är ju käpprätt för höga
#5 - 11 augusti 2005 04:18
Varför skall alltid någon leta upp dessa blocket annonser och hänga ut enskilda personer som har annonserat på blocket ?

Jag skulle vilja påstå att de allra flesta som har haft fiskar som blir över 30cm som fullvuxna har en eller flera gånger råkat ut för att ens akvarium börjar kännas trångt. När det inträffar så har man valet att antingen göra sig av med några fiskar, sälja hela akvariet(kanske för att skaffa ett större) eller alternativt ignorera problemet och ha kvar fiskarna i ett för trångt akvarium. De personer som annonserar här har ju faktiskt kanske insett sitt misstag och borde kanske inte hängas ut på detta sätt ? De personer som fortsättter att ha fiskarna i ett för litet akvarium och ignorerar problemet tycker jag är betydligt värre, inte ens de tycker jag dock förtjänar att hängas ut på forumet utan det är bättre i sådana fall att personligen försöka informera dem om problemet. Att hänga ut någon på ett forum resulterar sällan i något possitivt.

Sen är det givetvis så att t.e.x. paroonhajar inte borde säljas som akvariefisk eftersom det aldrig är hållbart att ha dem i akvarium i längden. Men så länge de är små är jag tveksam till om de verkligen mår sämre än någon annan akvariefisk i ett akvarium.

Kring den aktuella annonsen som refereras till från denna tråd så kan jag bara tillägga att jag tyvärr har sett mycket värre än detta beträffande att ha stora fiskar i små akvarium.
#6 - 11 augusti 2005 07:32
Finns en annons (som gäller Stockholmstrakten) på Blocket nu gällande ett 600-liters med fyra paroonhajar med kommentaren:

"Paronhajar härstammar från kina och kan bli två meter långa men dom anpassar sig
efter akvariumens mått. Jag har fyra hajar och dom är 40-45 cm långa och jag
matar dom en gång i veckan"

Hjälp!
#7 - 17 augusti 2005 11:22
jag har aldrig fattat det där me paroonhajar,tycker faktiskt dom är rätt fula.
#8 - 17 augusti 2005 19:40
såg 3st ida i zooaffärn och håller med dom va inte direkt vackra.

då va silverhajarna bra mycke snyggare
#9 - 27 november 2005 13:21
Jag kanske borde tillägga att jag faktsikt mailade killen för att prata lite med honom, men han var bara frukansvärt otrevlig och att han begått något misstag tyckte han inte, han hade bara tröttnat på att ha akvarium.

Annons