Tomasciklider!

#1 - 2 maj 2006 17:58
För ett tag sedan införskaffade jag två stycken Tomasciklider och de verkar trivas riktigt hyggligt.
De här cikliderna liknar inte någon annan ciklid jag har haft tidigare och jag har några frågor om dem:

1) Av Zoopets arbetsbeskrivning framgår det att den är ganska enkel att få att leka, bronsvalör, men hur enkelt är det?

2) Vad ska man göra för att de ska leka? Jag matar med flingfoder, svarta mygglarver och har just börjat med Moina. Vatten byter jag 1/3 ungefär varannan vecka.

3) Hur märker man när de leker? Hannen jagar rätt så mycket efter honan, är det normalt?[B)]

4) Bedriver denna fisk intensiv yngelvårdnad? Hannen eller Honan?

Jag är totalt nybörjare med denna art så jag är mycket tacksam för svar!!
Tack på Förhand:D
#2 - 2 maj 2006 19:57
Jag har just nu ett thomasipar med frisimmande yngel :)

Tycker det är en trevlig ciklid, men de kan vara lite griniga mot varandra.

1) Har man en hane och en hona som trivs ihop, så leker de lätt, ungefär som paletter. Men mellan lekarna kan hanen vara lite aggressiv mot honan, i alla fall var min det. Se´n kan de vara svåra att se könsskillnad på, innan de är fullvuxna. Men honan brukar vara lite kortare i kroppen, med rundare fenor. Dels på grund av det, och att chansen ökar att få ett stabilt par, bör man nog köpa 4-6 stycken, om man inte ser två som är ett par i affären.

2) Det krävs nog inte mycket för att få dem att leka. Lämpliga ställen att lägga äggen på, någorlunda regelbundna vattenbyten, och mat. Och de bör nog inte gå med för tuffa fiskar heller. När mina hade sin första kull gick de med ett palettpar, och de försvarade ynglen tappert, men till slut blev nog paletterna för svåra för dem.

3) När de ska leka så får de stora, svarta fläckar på kroppen, och de börjar skaka inför varandra.

4) både hanen och honan vaktar ynglen intensivt.

Bifogar en bild på mitt par med yngel:

Annons