Tömnings & påfyllningsslang?

#1 - 11 januari 2005 20:01
Hej!

Har tills idag gått genom lägenheten med 10-litershinkar för att tömma & fylla på våra akvarier (240l, 112l & 43l). Men det tar sån tid, man droppar vatten på parketten osv. Så idag så for jag & köpte 15m slang! Det som saknas till den är en snabbkoppling som jag ska fixa nästa vecka så att man lätt kan montera den på en kran & fylla på vatten igen.

Men hur ska man tömma akvariet? Räcker det med att suga i ena änden så blir det som en slammsug med häverteffekt? Alla akvarierna står på varsin möbel, kanske 70-80cm upp.
#2 - 11 januari 2005 20:03
Ett sug så börjar det rinna
#3 - 11 januari 2005 20:06
Nu vet jag inte vad du har för sorts filter... men jag har ett innefilter.. där sätter jag slangen framför utblåset... på detta sätt fylls slangen och sen fixar häverteffekten resten....
#4 - 11 januari 2005 20:53
hej
jag har haft samma problem hitills, idag köpte jag Tömnings & påfyllnings kit namn: Leés Ultimate Gravel Vac nr: 11570, med en sortens super pump
pris 450:-kr
Lyckan vad stor tills jag skulle prova på de...
Jag vet inte varför jag får inte "backsug" så att vatnet skulle rinna ut från akvariumet, påfyllning fungerar
(detta är system som man kopplar till vatten kran)

Undar om någon skulle vara snäll och hjälpa till....
#5 - 11 januari 2005 21:02
ebbaliten: ta och koppla slangen till ex duschslangen sen sätter du på vattnet och låter luften i slangen gå ur tills bara vatten kommer ut i karet. När du bara får vatten/eller ja ingen luft e inte så noga så stänger du av vattnet och kopplar loss slangen från duschslangen och låter vattnet rinna ut i duschen/badkaret. Det ska bli baksug när du har vatten i slangen så de sköter sig självt. Sen när du tömt tillräckligt med vatten så sätter du bara på slangen på duschslangen igen och sätter på vattnet med rätt temp. Busenkelt! Inget spill inget krångel med hinkar osv!

sirkku: du måste kanske skruva loss slangen från din vattenkälla så du får baksug! Se till att ha slangen vattenfylld vid tömning! Annars vet jag ej vad de kan va för fel?

Lycka till
#6 - 11 januari 2005 22:10
Erikthur: Räcker det med att bara suga lite i ena änden så låter ju det riktigt smidigt :). Jag ska testa det, ska byta i 240l akvariet imorgon!

Maya: Har ett strilrör från mitt ytterfilter, men det kanske räcker med det. Kan ju testa, funkar det så är ju det ännu bättre än att suga i andra änden.

Mohlén: Tack för tipset, men de andra ideérna låter faktiskt lättare. Men funkar de inte ska jag testa ditt tips :). Ska ju som sagt skaffa en snabbkoppling som man bara "klickar" på kranen, så det går ju rätt snabbt att använda din metod då.

Tack för alla svaren, kan återkomma imorgon med hur vi löste det!
#7 - 12 januari 2005 00:43
jag har periodvis kört med slangen till vattensängen, det gör det vääääääldigt nimt att fylla på med vatten speciellt.... men även den lustiga "pumpen" som ingår i ett sådan kit e bra, till att töma baljan med...det är dock inte den snabbaste metoden att tömma med.. inte på långa vägar... dock 100% slabbfritt.

B!
#8 - 12 januari 2005 10:03
Jag har monterat en sughävert (slamsug) i änden på slangen, med hjälp av en skarvkoppling. Detta gör att jag slipper suga igång det hela och dessutom har de ju ett skyddsgaller så att man slipper riskera att fiskar sugs in i slangen. Den enkla modellen med en blå pumpblåsa är billigast och fungerar bäst av de jag testat.
#9 - 12 januari 2005 10:38
[QUOTE=Tant Nancy]Jag har monterat en sughävert (slamsug) i änden på slangen, med hjälp av en skarvkoppling. Detta gör att jag slipper suga igång det hela och dessutom har de ju ett skyddsgaller så att man slipper riskera att fiskar sugs in i slangen. Den enkla modellen med en blå pumpblåsa är billigast och fungerar bäst av de jag testat.[/QUOTE]

Det hade jag aldrig tänkt på :D. Vi har ju precis en sån som du pratar om! Man kanske kan klippa av den & tejpa/limma/silikonera fast den eller nått.
#10 - 12 januari 2005 11:15
Det hade jag aldrig tänkt på :D. Vi har ju precis en sån som du pratar om! Man kanske kan klippa av den & tejpa/limma/silikonera fast den eller nått.__________________

Du behöver inte göra mera än att köpa en skarvkoppling till vattenslangar, en sådan som man använder för att skarva ihop två slangar... Hävertens slang är lite hård och något mindre än en vanlig vattenslang, men med lagom mycket våld får man faktiskt fast den... Fördelen med att göra så är att man lätt tar isär det hela om man någon gång behöver använda bara häverten... Dessutom är det en backventil i häverten så att om du sätter fast den permanent så behöver du en extra slang för att fylla på med, eftersom det inte går att spola vatten "bakvägen" genom häverten.
Eftersom det är lite krångligt att få fast häverten på skarvkopplingen så låter man den sitta kvar sedan, och tar loss slangen från skarvkopplingen i stället...
#11 - 12 januari 2005 15:05
Ah, jag förstår precis :).
#12 - 12 januari 2005 16:42
Så här är min lösning:
http://pny.se/akvariedagbok/img_2371bs.jpg

Tjock slang med sughävert på, som jag stoppar blå filtermatta i när jag spolar vatten tillbaka till akvariet. (Utan filtermattan spolas gruset bort).
#13 - 12 januari 2005 20:14
Hej

Gör på exakt samma sätt som Nancy förutom att min "sugklocka" passar som handen i hansken i slangen.Bara att trycka ner sugens slang i trädgårdsslangen.2 tryck på blåsan sen är det klart
Fredrik
#14 - 12 januari 2005 20:33
Jag tycker dessa innovationer förtjänar beröm men min gamla akvarieskäl ropar i bakhuvudet - Fegisar! - en deciliter akvarievatten då och då har väl aldrig skadat någon (tror jag i alla fall)
#15 - 13 januari 2005 01:29
[QUOTE=fredrikakesson]Hej

Gör på exakt samma sätt som Nancy förutom att min "sugklocka" passar som handen i hansken i slangen.Bara att trycka ner sugens slang i trädgårdsslangen.2 tryck på blåsan sen är det klart
Fredrik[/QUOTE]

Det var som tusan!!! Tänk om jag stått och jäklats med den där himla skarvkopplingen i flera år... utan att komma på att jag kunde göra så där... måste undersökas vid nästa vattenbyte... Isåfall är det bara att tacka och buga Fredrik!!!
#16 - 13 januari 2005 01:34
[QUOTE=erikthur]Jag tycker dessa innovationer förtjänar beröm men min gamla akvarieskäl ropar i bakhuvudet - Fegisar! - en deciliter akvarievatten då och då har väl aldrig skadat någon (tror jag i alla fall)[/QUOTE]

Dom decilitrarna får man nog av när man startar gamla ytterfilter tycker jag (undrar hur många kolhydrater varje sup innehåller egentligen :-)!!!

Jag har så långa slangar så att jag skulle nog inte drabbas av kallsupar om jag startade så.... däremot måste jag fästa slangen i karet för att gå till badrummet och suga i slangen... det slipper jag om jag kan starta det på plats... Dessutom är det praktiskt med fiskstoppen i slamhävertarna... Lite beror det kanske på hur många kar man ska byta vatten i också... här börjar det närma sig ett tiotal... så lite praktiskt vill man ha det...
#17 - 13 januari 2005 12:37
Jag har satt Nito-kopplingar på duschblandaren, hona på armaturen och hanar på duschslangen och slangen till akvariet för att det skall gå lätt att växla mellan dem. De funkar i princip som Gardena-kopplingar men är mycket stabilare. Kostar en del, men det blir enklare än utan och säkrare och snyggare än med Gardena.
#18 - 13 januari 2005 12:57
Jag har Gardenas "delare" på duschkopplingen.... så att jag bara vrider på en kran för att skicka vattnet till vattenslangen i stället för duschen....
#19 - 13 januari 2005 17:22
Alla sätt som man blir nöjd med är bra sätt ;)
#20 - 13 januari 2005 17:36
tänk på att sköjla igenom slangen innan du använder den första gången kan finnas antimögel mojs och sånt kvar i början. jag fyller slangen i badkaret och sätter tummen för, sen trycker jag ner den i burken och pluppar loss andra änden från duschblandarn tadaa klart

Annons