Jag litar mer på namnen i FishBase men där tar uppdateringarna längre tid än Cichlid Press. Inte för att jag hittat en massa fel i Cichlid Press utan för att FishBase ligger så nära (samma sak till och med?) de som "bestämmer". I FishBase finns inte Cryptoheros med som giltigt namn men en art är beskriven under det namnet. Cryptoheros altoflavus Allgayer, 2001. Kullander verkar ha ändrat det till Archocentrus (Kullander, S.O., 2001. Cichlidae.. pp. In [Editorial list.]. Checklist of the Freshwater Fishes of South and Central America. In preparation) så Cryptoheros är kanske inte giltigt. Kullander är en "splittrare" får man nog anse. Ingenting verkar vara publicerat med ordet Cryptoheros i någon vetenskaplig tidskrift. Archocentrus myrnae är nog det giltiga namnet alltså men Cryptoheros blir kanske giltigt med tiden. Enligt cichlid press finns numera följande giltiga arter i Archocentrus
Archocentrus centrarchus
Archocentrus multispinosus
Archocentrus spinosissimus
Archocentrus octofasciatus
Alla andra heter Cryptoheros t ex. sebraciklid, sajica, nanoluteus osv. Det hela verkar vara så nytt att det inte går söka på Cryptoheros. Jag upptäckte det idag. Jag vet egentligen inte hur nära arterna står bortsett från systerarterna septemfasciatus och sajica.
Oj, det här blev en hiskelig utläggning
Ola