Topas ciklid?

#1 - 2 juli 2002 19:47
Hej

Skulle vilja veta lite mer om en ciklid som jag tror kommer från sydamerika tror den kallas vid namn Topas? Den har alldeles turkosblåa ögon,
hittar den inte någonstans.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

// mackan

#2 - 2 juli 2002 20:20
Hej

Det skulle kunna vara den relativt lilla Archocentrus Sajica eller den lite större Archocentrus Spilurum från centralamerika. De arterna har turkosblå ögon om jag minns rätt.

Mvh/ Per
#3 - 2 juli 2002 20:56
Hej Pelle.

Nej den här heter topas kanske med z på slutet
känner en som köpt två och försöker nu ta reda på lite om den.
Han säger att det är en sydamerikan som blir 10-15cm och är relativt fredlig.

//mackan

#4 - 3 juli 2002 08:32
Kanske Archocentrus septemfasciatus "yellow topaz"? Kommer från Costa Ricas atlantsida och är relativt fredlig (extremt fredlig för att vara en mellanamerikan).

Mvh.

Ola
#5 - 3 juli 2002 10:09
Hej Ola

Ja den är det,
tack för hjälpen.

//mackan

#6 - 3 juli 2002 10:35
Jag sätter i alla fall mina pengar på Archocentrus Spilurum. Se nedan länk
http://www.fishindex.com/phpinfo//8/1-2//2944

Herichtys myrnae är tydligen en synonym till A. Spilurum.

Mvh/ Per

Per
#7 - 3 juli 2002 11:30
Bilden i länken visar A. septemfasciatus "yellow topaz". Vilket som är giltigt namn vet jag inte men de jag har hållit har sett ut som vanliga A. septemfasciatus (som är ett giltigt namn) men med mer gult (dvs. som på bilden).

Mvh.

Ola
#8 - 3 juli 2002 11:49
Ja du har nog rätt Ola. Det är definitivt inga Spilurum på bilden.
Men i texten refereras hela tiden till Spilurum.

Mvh/ Per
#9 - 3 juli 2002 12:51
Hej igen

Fisken heter tydligen Cryptoheros myrnae http://www.cichlidpress.com/referenceservice/species_m/myrnae.htm
Archocentrus myrnae är en synonym http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=57437&genusname=Archocentrus&speciesname=myrnae
När jag höll den så hette den A. septemfasciatus yellow topaz men 97 fick den nytt namn (som är giltigt). Personen som skriver i länken menar nog egentligen septemfasciatus eller sajica (som är en nära släkting) inte spilurus. Herichthys är definitivt fel så man kan fråga sig hur mycket ichthyolog personen är egentligen. "Buntarna" kör med ett artbegrepp som jag inte håller med om dessutom. Lever myrnae och septemfasciatus sida vid sida utan att gå upp i varandra så är det olika arter även om de är nära släkt och ser nästan identiska ut.

Mvh.

Ola
#10 - 3 juli 2002 13:23
Tack för klargörandet! En fundering, (Har inget att göra med tråden, men vill ändå flika in en fråga i anknytning till ditt inlägg)
Hur är förhållandet mellan A. Nanoluetus och de övriga arterna i Archcentrus gruppen? Står den nära Sajica t. ex? Har sökt Nanoluetus ganska länge men inte fått tag i den.

Mvh/ Per
#11 - 3 juli 2002 14:09
Jag litar mer på namnen i FishBase men där tar uppdateringarna längre tid än Cichlid Press. Inte för att jag hittat en massa fel i Cichlid Press utan för att FishBase ligger så nära (samma sak till och med?) de som "bestämmer". I FishBase finns inte Cryptoheros med som giltigt namn men en art är beskriven under det namnet. Cryptoheros altoflavus Allgayer, 2001. Kullander verkar ha ändrat det till Archocentrus (Kullander, S.O., 2001. Cichlidae.. pp. In [Editorial list.]. Checklist of the Freshwater Fishes of South and Central America. In preparation) så Cryptoheros är kanske inte giltigt. Kullander är en "splittrare" får man nog anse. Ingenting verkar vara publicerat med ordet Cryptoheros i någon vetenskaplig tidskrift. Archocentrus myrnae är nog det giltiga namnet alltså men Cryptoheros blir kanske giltigt med tiden. Enligt cichlid press finns numera följande giltiga arter i Archocentrus
Archocentrus centrarchus
Archocentrus multispinosus
Archocentrus spinosissimus
Archocentrus octofasciatus

Alla andra heter Cryptoheros t ex. sebraciklid, sajica, nanoluteus osv. Det hela verkar vara så nytt att det inte går söka på Cryptoheros. Jag upptäckte det idag. Jag vet egentligen inte hur nära arterna står bortsett från systerarterna septemfasciatus och sajica.

Oj, det här blev en hiskelig utläggning

Ola
#12 - 26 augusti 2002 08:23
Om någon är var intresserad av diskussionen så gav Kullander svar på frågan om Cryptoheros på ciklidsystematikmejlinglistan http://listserv.nic.museum/cgi-bin/wa?A2=ind0208&L=cichlid-l&F=&S=&P=921 Cryptoheros får alltså betraktas som en ogiltig yngre synonym, men när det nya molekylärbiologiska datat är sammanställt är det möjligt att någon tar upp namnet.

Mvh.

Ola

Annons