Torrdoserar mpdd?

#1 - 15 november 2005 20:27
Hejsan!
finns det någon här som har tröttnat på att blanda sin gödning i petflaskor och som bara slänger i gödningen i karet?

isf. märks det någon skillnad?
för/nackdelar?
#2 - 15 november 2005 20:32
Jadå, de flesta med lite större akvarium torrdoserar nog. Åtminstånde delar av PMDD:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80116
#3 - 15 november 2005 22:54
inte för att vara sån, men jag ser ingen koppling direkt på din tråd du pasteat in o min fråga.

Min fråga var OM det var någon som TRÖTTNAT på att först blanda pmdd:n i petflaska o skaka om, o ist bara slänger i sina tsk o krm i karet.
o så ville jag veta för och nackdelar!

jag var för trött för det idag iaf, råkade visst hälla en tsk KNO3 över min guldgurami, såg ut som att det hade snöat i karet om man tittade på honom.. o har verkade inte tycka att det va så gott, för han spottade ut det direkt :D
#4 - 15 november 2005 23:06
[QUOTE=MoZZe]inte för att vara sån, men jag ser ingen koppling direkt på din tråd du pasteat in o min fråga.[/QUOTE]

Kolla in inlägg #12

Min fråga var OM det var någon som TRÖTTNAT på att först blanda pmdd:n i petflaska o skaka om, o ist bara slänger i sina tsk o krm i karet.

o så ville jag veta för och nackdelar!

KNO3 och KH2PO4 blandar jag till tio doser i en tiolitersdunk och låter en doseringspump pumpa i en liter strax före ljuset tänds. Skitbekvämt.

Micron kör jag manuellt.
#5 - 15 november 2005 23:49
Jag häller i allt direkt ner i karet, så jäkla less på allt pill så det inte är sant.
Märker ingen försämring emot innan, för bättre.
Då jag ändrat hur jag göder.
#6 - 16 november 2005 07:52
Jag har också lessnat på att skaka ut pulvrena i en vattenflaska först. Nu torrdoserar jag allt (NutriSi, KH2OP4, KNO3) krm/tsk rakt ner i akvariet.
#7 - 16 november 2005 08:00
[QUOTE=oveb]KNO3 och KH2PO4 blandar jag till tio doser i en tiolitersdunk och låter en doseringspump pumpa i en liter strax före ljuset tänds. Skitbekvämt.[/QUOTE]
Jag kör rubbet i en 25-litersdunk med timer+pump. Räcker upp till en månad i mitt kar...
#8 - 16 november 2005 08:21
[QUOTE=defdac]Jag har också lessnat på att skaka ut pulvrena i en vattenflaska först. Nu torrdoserar jag allt (NutriSi, KH2OP4, KNO3) krm/tsk rakt ner i akvariet.[/QUOTE]

Gud vad härligt att till och med våran egen lilla expert gör det! ;)

Det här med pump, hur funkar det? hur vet ni att ni får i rätt mängd och så?
Om jag inte har blivit gör "domm" så har jag för mig att defdac har nämnt något om man blandar alla gödningar i en flaska/dunk så finns det risk att dem blinder sig i varandra och man får inte ur alla gödningar som man ska!:confused:

jaja, men det är iaf skönt att veta att man inte är ensam om att (redan) vara trött på halvlitersflaskan.
nu blir det första bästa turen till stan o panta 5st Mer flaskor :D
#9 - 16 november 2005 08:46
[QUOTE=MoZZe]Det här med pump, hur funkar det? hur vet ni att ni får i rätt mängd och så?[/QUOTE]
Man mäter hur mycket som pumpas under den minut som timern är på och blandar lagom koncentration efter det.

[QUOTE=MoZZe]Om jag inte har blivit gör "domm" så har jag för mig att defdac har nämnt något om man blandar alla gödningar i en flaska/dunk så finns det risk att dem blinder sig i varandra och man får inte ur alla gödningar som man ska!:confused: [/QUOTE]
Jaha... Det vet inte mina växter om, för det har fungerat perfekt dom 2 år jag kört på detta sätt. Annars har Defdac fel... (hemska tanke?)
#10 - 16 november 2005 09:11

Gud vad härligt att till och med våran egen lilla expert gör det!

Haha 8) Glöm inte att skala ner bilderna nu ;)
#11 - 16 november 2005 16:57
[QUOTE=defdac]
Haha 8) Glöm inte att skala ner bilderna nu ;)[/QUOTE]

looovar :D

Men har jag inte rätt? att du har nämnt något om det någonstans?:confused:

Annons