Du kan ha torven i en nylonstrumpa överst i ytterfiltret. Men det tappar sin effekt ganska fort, så du får ju öppna ytterfiltret oftare än nödvändigt. Jag skulle nog inte byta ut makaronerna, de grovfiltrerar ju vattnen mekaniskt, och någon mekanisk rening vill du väl ha?
Torven kommer heller inte att "rena" vattnet i filtret utan istället släppa ifrån sig ämnen du vill ha. Så då ska det ju gärna sitta sisst så inte dessa ämnen åker raka vägen in i nästa filtermateial och blir kvar där till mer skada än nytta.
Torven blir väldigt "tungfiltrerad" och tjockar igen filtret ganska fort med. Så visst finns det några anledningar att inte lägga torven i ytterfiltret.
Men att lägga torven i en nylonstrumpa eller liknande löst i akvariet ger å andra sidan inte alls lika mycket effekt. Torvbotten kräver lite mer jobb, som total omstart av akvariet. Körde själv med torvbotten med rådasand över för några år sen. Funkade perfekt, men med nackdelen att man aldrig kunde "möblera om" i akvariet utan att få torvgegga överallt. Och när torven inte längre har någon effekt får man ju börja om igen, så det finns lite nackdelar med det med. Jag håller på att starta upp ett 720l nu, och då kommer jag köra torven med ett eget pumphuvud (aquaclear 402) med dubbla filterbehållare på. Det blir samma sak som att fylla ett stort innerfilter med torv. Hoppas på att det blir bra, slipper ju störa ytterfiltret i onödan. Finns som sagt några alternativ. Avgör själv vad som passar bäst för dig.
Mvh micke