Torv filtrering!

#1 - 17 maj 2007 08:44
Hade tänkt att ha torv i ytterfiltret. Hur bra är det egentligen med torv i akvariet? Gör det någon nytta. Vore bra med lite kött på benen innan man häller ner det =). Har i princip bara fiskar från amazonas och blandade växter...

Tacksam för svar // Marcus
#2 - 17 maj 2007 09:36
Boogey man skrev:
Hade tänkt att ha torv i ytterfiltret. Hur bra är det egentligen med torv i akvariet? Gör det någon nytta. Vore bra med lite kött på benen innan man häller ner det =). Har i princip bara fiskar från amazonas och blandade växter...

Tacksam för svar // Marcus

Torv sänker ph värdet så ha koll på hur mycket du har i.

någon rengöringsförmåga har det väl knappast.

så om du inte är ute efter att sänka ph så skulle jag lämna bort det :)
#3 - 17 maj 2007 10:32
Jo det är just ph:t jag vill åt. Behöver komma ner på en 6-6,5
#4 - 17 maj 2007 11:13
Det sægs också at det førebygger sjukdomar och sen ær det ju fint med lite brunt vatten (tycker jag i allafall).
Bilagor:
#5 - 17 maj 2007 17:03
Köp torv från en zoo affär och lägg det i en strumpa.
Det får vattnet att se brunare ut, tillför humus och sänker PH.t vilket i sin tur stimulerar väldigt många fiskar till lek.
Gjorde det i mitt för ca: 1 månad sedan och mina svarta neoner, briljanter, silvertippar leker för fullt.
Det är naturligtvis aldrig fel att kolla PH-värdet med jämna mellanrum.
Läs på om dina fiskar så ser du om det är rätt för dom eller ej.
#6 - 17 maj 2007 17:48
Tack för alla svar. Alltid bra att kolla om det är någon som har några bra tips. Ska ta och stoppa i torv så snart som möjligt så får vi se. Har hört att det är bra för malar att ha surt vatten iaf.
#7 - 18 maj 2007 03:12
Gör som Per/Haninge skrev, då det finns en del nackdelar att lägga torven i ett ytterfilter.
Det kommer att fastna mycket skit i det och det försämrar kapaciteten ganska mycket.
Lite bök när du ska ta bort det.

Sedan kanske det inte är så snyggt att ha en strumpa i karet, men du kan även förbereda vattnet i förväg genom att ha en balja med vatten som du antingen filtrerar vattnet genom torv, eller låta strumpan ligga i det vattnet för att sedan använda det vid vattenbyte.

Annons