Torv istället för sand?

#1 - 28 december 2010 23:04
Sett det lite överallt på internet, och även i några bettakar och killikar nere i tyskland när jag var i berlin i september.
Hur funkar det?
Vad kan man ha i?
Är det dåligt för vattenkvalité och försämrar det vattnet för växter?
Måste man överfiltrera?
Och vilken sorts torv använder man?
Är nämligen riiiktigt förälskad i hela "det ska se ut som i naturen" konceptet!
Ett gäng Nätbarber i ett sånt kar med riktigt mycket rötter och vattenpest ser i min hjärna ut som en ren dröm.
Någon som har erfarenhet av detta?
#2 - 28 december 2010 23:11
Nu är det iofs jord han använder här, men det visar ju på ett ungefär hur jag menar. :P

" target="_blank">
#3 - 28 december 2010 23:26
Aldrig haft torv, men det sänker väl ph:t en hel del, eller? Kan vara värt att tänka på beroende vilka firrar man tänkt sig :)
#4 - 28 december 2010 23:32
om jag kan samla på mig tillräckligt med info, och allt gällande vattenvärden, så skippar jag mina betta planer och gör detta, med nätbarber (har en bild i mitt huvud, där endast dessa varelser med sin vackra anonymitet kan göra karet rättvisa)
Och, det lät... Udda x)
Nej, ska försöka hitta massa info, för bilden i mitt huvud är GÖRSNYGG!
#5 - 28 december 2010 23:39
Det ser inte ut som jord, inte heller särskilt naturligt - tycker jag - men visst är det snyggt.

Det är bara att experimentera, men om man häller i mycket löv, pinnar, torrt gräs etc, så får man massor med infusorier som i sin tur gör slut på syret. Det måste stabilisera sig innan man tillför några djur. Vill man göra det enkelt för sig så väljer man växter som man vet att man brukar lyckas med, men som inte växer allt för fort. Titta hur det ser ut i vattendrag i naturen och försök efterlikna det. Du kommer dessutom lära dig en massa intressanta saker.
#6 - 28 december 2010 23:55
så du tror att torv + löv och växter KOMMER att funka, bara att man låter det stå och stabilisera sig ett tag?
Har ju ett överflöd av snytesnäckor som kan slängas ner, om det krävs lite existens i det också :)
#7 - 28 december 2010 23:56
jag är ju en sån som gråter floder om en neontetra dör, så jag vill inte bara chansa, liksom ^^
(manlighets varning!)
#8 - 29 december 2010 00:00
Jag har torvbotten under ett lager sand och har haft så i ett kar i dryga 3 månader utan problem. Lågt och fint pH och härligt gult vatten. Inget direkt uttömmande svar kanske, men en god indikation.
#9 - 29 december 2010 00:21
vad har du för liv i det då? :)
Min tanke var ju att inte ha någon sand över, utan att ha det som det är ^^
#10 - 29 december 2010 00:22
kan ju ha det utblandat med typ engelsk sjösten, men inte med ett lager över :P
#11 - 29 december 2010 00:35
här på zoopet står det att nätbarber vill ha PH 6-7.5
vad ligger PH't på i ditt kar?
@ moving waves
#12 - 29 december 2010 00:53
hur skulle kuhliis funka i torv? dom vill ju även dom ha rätt lågt ph.
Tänkte att det är ju mjukt, så de borde ju gå rätt fint för dom att gräva i. :)
#13 - 29 december 2010 07:40
Jag har pennfiskar, apistogrammor och ancistrus som alla mår fint. För tillfället går även 2 bolivianska fjärilar som också är pigga. Har haft kolglödstetror i också tidigare utan probs. Mitt JBL test går bara ned till 6.0 och visar det, så det kan ev vara lägre.

Tror dock inte att grävare som kuhli är en jättebra idé, risken är att de gräver loss en massa partiklar som kommer att yra runt.
#14 - 29 december 2010 11:53
ah, jo det är sant förstås :)
Nej men jag får kolla upp det här lite, ska ner till Rilo och snacka med nicke (han är riktigt grym) och se vad han säger :)
#15 - 29 december 2010 18:33
Torv och Pangio går utmärkt. Många av arterna lever i leaf-litter (bland döda löv) i naturen. Liksom även Apistogramma och många andra svartvattensfiskar.
#16 - 29 december 2010 19:14
aha, awesome :D
#17 - 29 december 2010 20:12
Torvbotten passar inte till allt, men användningsområdena är ändå inte så små. Det finns olika sorters torv, man får undersöka innan vad man ska ha och vad som fungerar. Vill man inte att torven ska påverka vattnet så mycket kan man koka ur den tills den och därefter blötlägga den och efter ett tag mäta vattenvärdena, det finns ju andra värden än aktiviteten av vätejoner också. Vad man behöver mäta om man behöver det, får man anpassa efter behov. Kokar man inte ur torven är det att rekommendera att bereda vattnet innan vattenbyten för att få liknande värden.
#18 - 29 december 2010 21:30
Jag har använt torv i ett lekakvarium: http://gabhar.wordpress.com/

Ron Lasts väldigt intressanta artikel där han beskrev hur torv fungerat i hans mycket större akvarium har tyvärr plockats ned, men texten utan bilder finns kvar på Wayback Machine: http://web.archive.org/web/20070501031335/http://web.telia.com/~u15708380/Hp_100.html
#19 - 29 december 2010 22:55
riktigt utförlig text du hade skrivit :)
Lät dock som att man kanske INTE ska göra detta i ett permanent kar :(
Synd dock =/
#20 - 30 december 2010 08:08
Har torvbotten i alla mina kar, ca14 st. De är dock ganska små 11-35l. Har kokt fibertorv, boklöv och ibland rötter i. Tycker inte att torven toksänker ph, då är vissa rötter värre. Har ingen som helst filtrering eller cirkulation i något av karen. Håller och odlar(de flesta) Bettor, div Nannostomus, Boraras, Killis, Fjärilsbarber, B.gracilis, Indostomus paradoxus, Sundadanio axelrodi m.fl. Växterna planterar jaf oxå i torv men i små lerkrukor som kan döljas i fibertorven.
#21 - 30 december 2010 08:44
Här har du torvbotten! ;)
" target="_blank">
#22 - 30 december 2010 14:18
thnx! :D
Alltså, detta blev en riktigt jobbig fråga, ska man eller ska man inte? xD
#23 - 30 december 2010 14:30
Visst var det lite häftigt med killisarna i torven? Blev sugen på detsamma när jag såg klippet. :p
#24 - 30 december 2010 14:50
Kan tillägga att jag, för att undvika att torven yr runt vid omplantering, placerade myggnät ovanpå den innan jag lade på sand. Verkar funka bra hittills men då fick jag tag på ett ganska kompakt torvblock på plantagen samt att jag undviker växter med djupa rötter såsom olika echinodorus och cryptocoryne.
#25 - 30 december 2010 16:00
jofan VD, sjukt lockande!
Personligen så skiter jag ju i utseendet, sålänge fiskarna trivs, och dom verkade ju verkligen älska det!

ah MW, skitbra tips :D

Annons