Torv under sand

#1 - 20 augusti 2007 10:31
Vad tror ni om den idén?
#2 - 20 augusti 2007 10:41
Det funkar bra, men det är lite du bör tänka på.

Ett finmaskigt nät mellan torv och sand är inte fel då risken att du får en massa bös från torven så fort du pillar på en växt.
Det kommer att både dra ner ditt pH och även färga vattnet tefärgat. Jag är väldigt förtjust i den färgen, men det är inte alla som gör det;)!
Det finns risker med torv om det ligger i för tjockt lager, om det skulle börja jäsa och släppa ifrån sig ämnen som inte alla fiskar gillar.
Jag körde detta i ett kar för längesedan, men med lera i botten, torv och ett finmaskigt nät ovanpå detta och sedan sand. Det växte utav hel**te i karet trots ganska dålig belysning, och med tefärgat vatten.

Det finns säkert fler saker att tänka på men dessa ploppade upp just nu:p.
#3 - 21 augusti 2007 14:50
Kanske man skulle blanda lite lera o torv då kanske? Är det nåt jag hittar hos zoohandlarn eller trädgårdshandlarn?

Finmaskigt nät.. hmm.. var får man tag på det?
#4 - 21 augusti 2007 21:02
Torv köpte jag hos trädgårdshandeln, men se till bara så den är ogödslad. Lera finns i en del hobbyaffärer, men gör en ordentlig undersökning om det först, då det kan bli en del stora algproblem i karet av detta.
Det finmaskiga nätet köpte jag i en järnaffär, men kan likagärna finnas hos en välsorterad trädgårdshandlare.
#5 - 22 augusti 2007 08:57
Då ska jag ta en liten turné idag o se vad jag kan hitta för något :)

Annons