Torvbakgrund?

#1 - 9 december 2002 19:26
Hej
Har ingen som helst erfarenhet av torv. Undrar om det skulle kunna gå att fästa det på bakgrunden, eller om det bara skulle försvinna, vara skadligt för nå'n mal kanske, eller om det bara skulle bli verkningslöst efter en vecka?
Tycker att det skulle vara smidigt att kunna få en snygg bakgrund samtidigt som man sänkte ph-värdet en smula.

MVH Anders

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 december 2002 16:35
Hej,
Jag brukar använda torv mellan Back To Nature-modulerna. Då använder jag vanlig ogödslad trädgårdstorv som finfördelas så det går igenom ett durkslag. Därefter fäster jag svart silikon över hela ytan som skall täckas. Jag slänger över "pudertorven" och pressar fast torven hårt med hjälp av en liten målarpensel. Därefter dammsuger jag rent.
På så sätt fastnar det utan problem.
Däremot kan man glömma effekten att det sänker pH-värdet eftersom det rör sig om så lite torv som dessutom är av så dålig kvalitet att det urlakas mycket snabbt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 11 december 2002 08:29
Tackar för ett uttömmande och informativt svar.

MVH Anders

#4 - 11 december 2002 08:45
Jag gjorde en inredning till ett 60-litersakvarium av torv. Jag mosade fast torvblock och karvade ut ett landskap med torv längs hela bakrutan samt på botten. Sedan fyllde jag på vatten. Det blev extremt snyggt, men jag tappade ut vattnet när torven lakats ut lite. Jag använder nämligen akvariet som ett grodterrarium. Har någon inrett ett akvarium med torvblock? Funkar det i längden?

Mvh.

Ola

Ps. Sedan kan man ju diskuttera hur miljövänligt det är med torvbrytning Ds.

Annons