Total rengöring av BTN?

#1 - 9 december 2006 21:09
Har en gammal btn som nu mer eller mindre är helt svart av några elaka alger som inte vill försvinna hur mycket jag än borstar med borstar/svinto/olika medel etc.
Nu tänkte jag som sista utväg ta ut den och lägga den i nåt bad med lämpligt medel för att få bort denna beläggning.

Har läst lite om väteperoxid eller klorin. Funkar detta om man lägget btnen i ett bad med detta och sedan skrubbar? Vilket är isf bäst? Hur klarar färgen sig?
Jag ska såklart skölja av den otroligt mycket efteråt innan jag sätter tillbaka den.

/gurka :)
#2 - 10 december 2006 00:25
Bara ta ur o köra med högtryckstvätt . det gjorde jag. Funkar fint fint och sen går det fort också !!
#3 - 10 december 2006 08:47
Har du malar i karet? Mina BTN-kar var oxå helt svarta på bakgrunden innan oavsett hur mycket jag än skrubbade och försökte...
Sen satte jag i ett gäng ancistrus och på 1-2 veckor så hade de gjort rent allt!

Här kommer två bilder på hur det såg ut innan (utan ancistrus) och sen kommer en bild ett par månader senare (med ancistrus)

Utan ancistrus:
#4 - 10 december 2006 08:48
Med ancistrus:
#5 - 10 december 2006 11:04
Det där verkar ju vara en smidig lösning.
Har varit malar i men dom har inte gjort så mycket nytta. Vad för slags ancistrus skaffade du?

#6 - 10 december 2006 12:17
Hehe det gjorde dom bra;)
#7 - 10 december 2006 12:41
HUr många malar hade du i?
#8 - 10 december 2006 15:30
Högtyckstvätt. Har kört det, och det funkar fint som snus.
#9 - 10 december 2006 15:34
gojan skrev:
HUr många malar hade du i?

Där går tre stycken vanliga ancistrus på ca 10 cm. Alltså rätt stora. De går och betar konstant och har funkat utmärkt för mig..

Högtryckstvätt lär säkert funka, men då måste du gå igenom allt meck med att tömma karet, ta ut fiskar osv.

så mitt råd är att köpa ett gäng hyfsat stora vanliga ancistrus.

mvh PsyM
#10 - 10 december 2006 17:40
Nu är jag lite nedslagen.
Har tvättat med kalklösande, klorin och borstat som besatt. Har kört med högtryckstvätt men inget funkar.
Nu ligger en liten bit i väteperoxidbad (utspädd 30%ig) ;)
Om inte detta funkar så får jag helt enkelt ge upp och sätta tillbaka dem i akvariet och hoppas dom försvinner tids nog.

Annons