Totalförvirring! Ancistrusrom??

#1 - 10 november 2008 21:28
Gjorde precis rent i mitt 300 literskar, med delvattenbyte.-Tänkte jag skulle göra rent skifferbitarna som låg däri oxå, plockade upp en skiva och fick en total chock. På undersidan satt ca 10 orangea romkorn fast. jag har bara två sorters fisk än så länge i mitt akvarium. Guppy och två ancistrus. En på 3-4 cm och en på 5-6 cm. Så vitt jag vet är de så gott som yngel själva? :confused: Är de dom som lagt rommen? Guppiesarna är det då definitivt inte. Och nog för att jag har en del skumma "bonusvarelser" i mitt akvarium, men inga andra fiskar. Jag får det inte att gå ihop med vad jag läst om ancistrusmalar.
#2 - 11 november 2008 09:13
Guppy är ju levande födare, så om du inte har några hundar eller katter hemma med god simvana å romläggning så ;)

Jag tycker inte riktigt all info om ancistrus stämmer,i alla fall inte vad jag upplev själv
#3 - 11 november 2008 09:42
Är Ancistrusarna så små som du skriver är jag väldigt tveksam till deras lek, däremot kanske den stora är en hona som släppt rom av någon anledning utan att den är befruktad.
För att avgöra det hela kan du ta fram en linjal och mäta fiskarna, en Ancistrus som är 3-4 cm är inte lekmogen, hur mycket man än vill det;).
#4 - 12 november 2008 08:13
Efter lite svärande och mätande lyckades jag tillslut konstatera att den mindre är 5 cm, inte 3-4 som jag trodde. Mitt ögonmått är uppenbarligen tvärkasst. Om den mindre är 5 cm borde den större vara ca 7 cm. Den större kunde jag inte mäta eftersom den bara gömmer sig under skifferstenen där rommen är. Sak samma, de är väl ändå för små för att mena allvar med rommen? :)
#5 - 12 november 2008 08:57
Nja, det kan vara en förstagångslek men att de kanske är lite otränade. Hannen brukar ligga kvar vid rommen och fläkta den, gör han inte det så finns det viss risk att det inte blir något av leken den här gången.
#6 - 12 november 2008 09:10
Coplins skrev:
Sak samma, de är väl ändå för små för att mena allvar med rommen? :)

Det är jag inte så säker på! Kanske klarar de inte av att dra upp yngel denna gång men då lär de så småningom försöka igen.
#7 - 13 november 2008 17:39
jag har haft ganska små ancistrus som har lekt seriöst, den minsta var en albinohona på ca. 4cm och just nu har jag en hane på ca. 6cm fast som började när han var nån cm mindre.
så små ancistrusar kan överraska:).
hursomhelst, alltid roligt med lek.

//Rasmus
#8 - 14 november 2008 11:31
Den större av dem, den med tydliga spröt, lämnar aldrig hålan under skifferstenen under dagen i alla fall, och då och då ser man att det flyger ut lite sand därifrån. Så han kanske ligger och fläktar rommen trots allt. :) Vad det än blir av det är det roligt att se och totalt oväntat. :D

Annons