Totalt ny på ciklider

#1 - 24 november 2004 23:02
Jag har nu under ett par månaders tid suttit och dräglat på alla bilder jag kan komma över med malawi ciklider.
Så nu har jag tänkt mig att starta upp ett kar med ciklider.
Och till mina funderingar då.
Karet som jag har tänkt att använda är tyvärr bara på 63 liter. Mitt 200 liters kar får nog fortsätta vara ett sällskapskar med fisksoppa.
Fiskarna som jag har spanat in är ett Demasoni-par och ett aulonocara-par av något slag. Skulle det kunna funka? Eller bör jag hålla mig till endast t.ex Demasoni. Och i sådana fall skaffa en hane och 2-3 honor?
Mina planer på en malawitank är ännu så länge bara i planeringsstadiet. Först så måste jag få hem karet som dom ska vara i, svärföräldrarna lånar det fram till vårkanten när dom kan släppa i sina guldfiskar i sin damm.
Eller ska jag lägga ner tanken på att ha ciklider i den lilla tanken?
Eller bör jag tänka på någon annan ciklid än just dom som jag har spanat in?

MVH Gröngölingen
#2 - 25 november 2004 07:25
I ett 63-liters kan du nog bara ha någon dvärgciklid.
Har du kikat på snäckskalslekare från Tanganyikasjön?
Ocellatus eller Multifasciatus är två arter som kan rekommenderas.
#3 - 25 november 2004 08:13
Tyvärr litet för liten burk för malawi dom är munruvare och bör va minst dubbelt så många honer till 1 hane. Skulle föreslå någon dvärgciklid i stället Ap.Borelli 1+2 eller Ap.cruzi och ett litet stimm riotetror till.
#4 - 25 november 2004 10:45
Detta hör väl eentligen inte hemma i denna delen av forumet, men jag för bara min tråd vidare...
Jag har förstått att jag inte bör satsa på munruvare i mitt lilla kar. Så nu har jag efter era råd börjat titta på dvärgciklider istället. Denna föll jag för, Ap.Cacatuoides den är ju otroligt vacker. Även Ap.Cruzi var mycket fin...
Sen kanske man sätter i ett stim med glödbandstetror eller kardinaltetror.
Tips på lämplig renhållningsarbetare tages gärna emot :-)
#5 - 25 november 2004 12:40
Apistogramma Cacatuoides kan ni ju med fördel ha i ert befintliga
200 liters kar. Den passar bra med de fiskar ni redan har där..

och tex den underhållande,lättodlade Snäcklekaren Multifasciatus i 63 liters
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117

två flugor i en smäll...

#6 - 25 november 2004 13:52
Ahh, trevligt trevligt...
Synd att jag inte kunde vänta med att åka in till la stada då. Kom precis ifrån fiskhandlaren, dräglade lite över kakaduacikliderna och köpte 2 albino ancistrus...

Annons