Tråd för artbilder?

#1 - 16 augusti 2010 00:25
Vore det en idé att ha en tråd där man kan ladda upp (förslag till) artbilder? Både på nya arter och arter som redan finns i arkivet.

Tänkte att det kanske är lättare för Kjell att bläddra igenom och plocka bilder från en tråd än att kolla alla uppladdade bilder. Vet inte hur systemet på forumet ser ut om det är så att admins kan se alla uppladdade bilder i en typ förhandsvisning allt eftersom de laddas upp eller hur det funkar.
#2 - 25 augusti 2010 21:51
Ingen som ens kommenterar? :o

Jaja slänger väl upp nå bilder...

[ATTACH]36600[/ATTACH]
Tetraodon biocellatus

[ATTACH]36601[/ATTACH]
Tetraodon lineatus (Fahaka)
#3 - 25 augusti 2010 22:21
Har tyvärr ingen bild som är värdig att ladda upp, dock kan jag berömma dig för riktigt fina bilder på intressanta fiskar. :)
#4 - 25 augusti 2010 22:25
Det är väl bara så att du är den enda som kan skänka så högkvalitativa bilder ;)
#5 - 25 augusti 2010 23:15
Hmmm...
Man kanske skulle fixa nån färgrannare bild än den som finns nu för red melon :) den på bilden borde heta pink melon ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=514&SOK=1
#6 - 25 augusti 2010 23:29
Har inte denna art själv men om nån känner sig manad skulle kanske en mer rättvis bild på Laetacara dorsigera kunna fixas (finns förvisso en annan lite bättre bild om man klickar på fotot men, det är väl inte alla som gör det och troligtvis därför avfärdar denna fisk då fisken på bilden är likblek).
#7 - 25 augusti 2010 23:48
Precis! Det är precis det jag menar, många bilder i zoopets artarkiv gör inte fisken rättvis. Menar inte att kritisera fotograferna, det är jättebra att det kommer in bilder! Vissa är ovanliga och svåra att fota, men därför kan man väl ha en sån här tråd där man samlar uppdaterade artfoton som gör fisken mer rättvis.

Så skicka in lite bilder :)
#8 - 26 augusti 2010 00:03
Rooster skrev:
Har inte denna art själv men om nån känner sig manad skulle kanske en mer rättvis bild på Laetacara dorsigera kunna fixas (finns förvisso en annan lite bättre bild om man klickar på fotot men, det är väl inte alla som gör det och troligtvis därför avfärdar denna fisk då fisken på bilden är likblek).

Har ett par i mitt galleri. Just dom är väl inte topp men bättre iaf tycker jag.
#9 - 26 augusti 2010 00:25
eriahl skrev:
Har ett par i mitt galleri. Just dom är väl inte topp men bättre iaf tycker jag.

Go for it! Det är ändå Kjell som bestämmer om han vill byta ut :P
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 augusti 2010 08:06
DAHLBERG skrev:
Go for it! Det är ändå Kjell som bestämmer om han vill byta ut :P

Instämmer helt.
Många fiskar saknar jag helt foton på och behöver ett foto för att göra en artbeskrivning.
Som flera sagt så är det/de foton som används dåliga eller så visar det en outfärgad fisk etc. och då behöver det ersättas.

Dock så vore jag tacksam om ni också la in fotona i goldmedlemmarnas fotoarkiv och det av 2 anledningar
1/ Där kan man ladda upp foton som har obegränsat med kb vilket innebär att man för forumfoton i vissa fall måste krympa fotot. Så lägg gärna in 1250 pixlars foton med obegränsat med kb.
2/ Det står angivet i goldisarnas fotoarkiv att de foton som läggs in där har vi rätt att använda på Zoopet, detta generella tillstånd har vi inte för t.ex. forum och bloggfoton
(PS. Dock upptäckte jag just att denna tillståndstext har försvunnit därifrån vid någon uppgradering[:o] - får se till att den kommer tillbaka igen)
#11 - 26 augusti 2010 14:30
Folk som bloggar och lägger fiskbilder som är riktigt bra. Syns såna på något sätt än i bloggarna eller måste läggas in i fotoarkivet oxå?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 augusti 2010 18:11
eriahl skrev:
Folk som bloggar och lägger fiskbilder som är riktigt bra. Syns såna på något sätt än i bloggarna eller måste läggas in i fotoarkivet oxå?

Nej jag använder aldrig några foton till artbeskrivningar som läggs in i vare sig forum eller blogg
#13 - 26 augusti 2010 19:25
Smyg in en liten finstilt text om zoopet och uppladdade bilder längst ner i forum + bloggar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 augusti 2010 19:36
DAHLBERG skrev:
Smyg in en liten finstilt text om zoopet och uppladdade bilder längst ner i forum + bloggar ;)

Ja det är en möjlighet, men dels så är fotona som läggas in där ofta för små och dels så läggs det in så jäkla många foton där så jag hinner inte kolla i de delarna.

Ungefär varannan månad så "låser vi upp" och tar bort "märkningen" på fotona i det stora fotoarkivet så att jag kan "plocka hem" de jag behöver. Just för detta så har jag som admin en sida där alla foton i goldisarnas fotoarkiv läggs upp på en rad i tidsordning. Jag går sedan igenom alla foton som lagts in sedan jag kollade där sist. Detta är därför rätt enkelt men allt som allt tar det ändå en jäkla tid att sortera upp dessa - leta reda på artnamn, döpa om, sortera och ladda upp på rätt plats.
Så i praktiken är detta ändå den enda lösningen.
#15 - 26 augusti 2010 19:59
Går det att starta ett nytt arkiv som heter artfoton där folk kan ladda upp bilder OCH namn på fisk? Det skulle väl vara smarrigt?
#16 - 26 augusti 2010 20:05
Här är jag helt med DAHLBERG! Det låter som en utmärkt idé - och tänk så lätt det vore att plocka lämpilga foton när de är märkta (förhoppningsvis) med latinska namn?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 26 augusti 2010 20:51
Det är väl bara så att du är den enda som kan skänka så högkvalitativa bilder ;)

Man skänker ju dom inte direkt - utan man (fotografen) behåller själv rättigheten till sina foton förutom då att vi har rätt att använda dom i artbeskrivningarna.

Sedan är det faktiskt oerhört många som har bidragit med foton som vi kunnat använda i artbeskrivningarna på Zoopet.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 26 augusti 2010 20:52
eriahl skrev:

Är det dom som du har angivit som - curviceps?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 26 augusti 2010 20:57
DAHLBERG skrev:
Går det att starta ett nytt arkiv som heter artfoton där folk kan ladda upp bilder OCH namn på fisk? Det skulle väl vara smarrigt?

Här är jag helt med DAHLBERG! Det låter som en utmärkt idé - och tänk så lätt det vore att plocka lämpilga foton när de är märkta (förhoppningsvis) med latinska namn?

Det går nog, men då blir det ju bara 2 ställen för mig att gå igenom och då minskar ju inte jobbet för mig.
Enda fördelen som jag ser det är att detta med att artfoton behövs uppmärksammas mer och då kanske det kommer in fler foton.

Men då kan ju vi istället hjälpas åt med att hålla denna tråd vid liv för att uppmärksamma behovet.
Den enda som än så länge har lagt in foton här är ju du Dahlberg och jag såg att du också lagt in dom i goldisarnas fotoarkiv så dom kommer med så småningom.
#20 - 26 augusti 2010 20:59
Jag tycker bara det är kul att bidra till det här forumet, så jag kommer definitivt tänka på det när jag besöker min lokala akvarieaffär nästa gång, med kameran då givetvis ;)
#21 - 26 augusti 2010 21:00
Okej, vi försöker hålla den här tråden igång! Tror inte att det kommer bli den mest aktiva tråden här, men förhoppningsvis ramlar det in några foton/requests då och då!
Bilagor:
#22 - 26 augusti 2010 21:13
Då är det bara att du går genom alla artbeskrivningar och länkar till dem som du tycker borde få in nya bilder! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 26 augusti 2010 21:31
Då är det bara att du går genom alla artbeskrivningar och länkar till dem som du tycker borde få in nya bilder! :D

Det finns 1600 artbeskrivningar och jag kan byta ut fotona i alla om det dyker upp bättre foton, dessutom kan jag komplettera varje artbeskrivning med flera foton så att t.ex. olika varianter kommer med, så att både hona och hane kommer med, så att både yngel och vuxna kommer med.
Sedan finns det väl 5.000 arter till (eller något sådant) som jag helt saknar foton på ;)

Det är därför som jag regelbundet går igenom samtliga goldfoton som lagts in för att leta efter foton som jag kan använda. Men de allra flesta går självklart bort för att de inte är artfoton, är för dåliga, missvisande, är för små, inget namn angivet (och jag kan inte artbestämma) etc. etc.

Men faktum är faktikst att jag vid varje genomgång samlar upp samtliga bra artfoton som sedan laddas upp. Det finns ju faktiskt just nu ca. 11.000 foton i Zoopets stora fotoarkiv
#24 - 26 augusti 2010 23:42
Är det dom som du har angivit som - curviceps?

Nej dom sålde som L curviceps.

Mina tre kallade jag:
Spegelbild.
Cikliden.
Stod som kurvciklid.
#25 - 26 augusti 2010 23:49
Johanski skrev:
Jag tycker bara det är kul att bidra till det här forumet, så jag kommer definitivt tänka på det när jag besöker min lokala akvarieaffär nästa gång, med kameran då givetvis ;)

Tycker oxå kul om något man tar duger.
Men risken för ännu längre vistelse med kamera i handen i sånadära akvarieaffärer är stor.
#26 - 27 augusti 2010 00:52
Laddade upp ett gäng men fiskarna har redan hyfsade bilder och några av mina var rätt så bleka. Växtbilderna borde däremot komma väl till hands då det knappt finns flytväxter i registret! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 27 augusti 2010 07:06
Laddade upp ett gäng men fiskarna har redan hyfsade bilder och några av mina var rätt så bleka. Växtbilderna borde däremot komma väl till hands då det knappt finns flytväxter i registret! :)

Vad gäller växtfoton så har jag ett problem med att göra artbeskrivningar.
För varje ny art som ligger i ett växtsläkte som inte finns med i listan över den "allmänna infon om växtsläkten" så måste jag först skriva en info om släktet som sådant innan jag skriver en artbeskrivning som hör till släktet.
Vad gäller allmän info om nyare släkten så har jag dels inte den kunskapen själv, dels hittar man inte vägledning i de böcker jag har (förr stod alltid sådant i växtböckerna, men inte längre i moderna böcker) och inte heller hittar jag sådan info på nätet. Jag har också tidigare efterlyst folk här på Zoopet som har den kunskapen men inte fått någon hjälp. Så dessa växter i "nyare" släkten har jag därför svårt att lägga upp artbeskrivningar på.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 27 augusti 2010 07:25
eriahl skrev:
Nej dom sålde som L curviceps.

Mina tre kallade jag:

Spegelbild.

Cikliden.

Stod som kurvciklid.

OK - det var dom jag menade. Tog nog inte med dom förra gången eftersom någon art inte var angiven (förutom att de sålts som curviceps) och då vågade jag inte utgå från att de var dorsigerus.
2 av fotona var helt OK så dom "samlar jag in" vid nästa runda - tack för tipset
#29 - 27 augusti 2010 19:19
Men vad 17 bara 2 av dom?? Så petig man kan vara då.
Får väl bli en affärrunda snart igen.

Obs dom 2 första meningarna var inte allvarligt menade. Så inga missförstånd med min "speciella" humor kom jag på.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 27 augusti 2010 19:27
eriahl skrev:
Men vad 17 bara 2 av dom?? Så petig man kan vara då.

Man får vara glad för det lilla som min fru säger:p
#31 - 27 augusti 2010 22:21
@eriahl: Jag är inte säker men jag tror ditt foto "Stod som kurvciklid" verkligen visar en kurvciklid.
#32 - 27 augusti 2010 22:29
Man får vara glad för det lilla som min fru säger:p

Man tager vad man haver! ;) :p

Halvt OT: Kjell, har du uppdaterat Sewellia Lineolatas artbeskrivning för inte så länge sedan? Tänkte föreslå just bl a ändringar på hur sociala de är men såg nu att det redan stod. Är jag helt galen eller är texten omskriven sedan sist jag kollade? 11cm är väl ändå dock att ta i? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 28 augusti 2010 09:44
Halvt OT: Kjell, har du uppdaterat Sewellia Lineolatas artbeskrivning för inte så länge sedan? Tänkte föreslå just bl a ändringar på hur sociala de är men såg nu att det redan stod. Är jag helt galen eller är texten omskriven sedan sist jag kollade? 11cm är väl ändå dock att ta i? :p

Vet ej om jag har uppdaterat den - mitt minne är bra, men väldigt kort:p
Vad gäller längden så är det ju TL som anges och det jag brukar kolla på 6-7 olika ställen för att få fram en siffra. Dessa verkade dock variera väldigt mycket för denna art.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 28 augusti 2010 09:49
Azur skrev:
@eriahl: Jag är inte säker men jag tror ditt foto "Stod som kurvciklid" verkligen visar en kurvciklid.

Lite av problemet med att använda foton som skickas in är att jag måste veta säkert vad det är för art.

Jag startade nu en tråd om detta foto - så ge era synpunkter där http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142127
#35 - 28 augusti 2010 10:04
Det är samma fisk och tycker inte det ser ut som en kurvciklid.
#36 - 29 augusti 2010 04:24
Skriver som i andra tråden om vad är det för något.
Bild ett och bild tre är tagna ungefär 10min emellan på samma fisk.
Bild två är tagen två dagar senare men på samma fisk.
Alltså samma fisk på alla tre bilder.
#37 - 29 augusti 2010 22:03
Saknar en artbeskrivning på Doctor's Fish, Garra Rufa. :)
#38 - 29 augusti 2010 22:12
Om man vill hjälpa med en artbeskrivning, hur gör man då?
#39 - 30 augusti 2010 07:49
Vad gäller växtfoton så har jag ett problem med att göra artbeskrivningar.

För varje ny art som ligger i ett växtsläkte som inte finns med i listan över den "allmänna infon om växtsläkten" så måste jag först skriva en info om släktet som sådant innan jag skriver en artbeskrivning som hör till släktet.

Vad gäller allmän info om nyare släkten så har jag dels inte den kunskapen själv, dels hittar man inte vägledning i de böcker jag har (förr stod alltid sådant i växtböckerna, men inte längre i moderna böcker) och inte heller hittar jag sådan info på nätet. Jag har också tidigare efterlyst folk här på Zoopet som har den kunskapen men inte fått någon hjälp. Så dessa växter i "nyare" släkten har jag därför svårt att lägga upp artbeskrivningar på.

Varför inte göra en "samlingssida" för de växterna, där man helt enkelt skriver att info om följande släkten kommer att läggas in. Då får ju även alla en lista på släktena som saknas, och då kanske någon också kan skriva om dessa.

Men jag håller med...böckerna nuförtiden är inget vidare när det gäller växter. En ny Back to Nature-bok om växter vore kanon!
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 30 augusti 2010 09:04
Jens A. skrev:
Varför inte göra en "samlingssida" för de växterna, där man helt enkelt skriver att info om följande släkten kommer att läggas in. Då får ju även alla en lista på släktena som saknas, och då kanske någon också kan skriva om dessa.

Har gjort det tidigare, men skall göra det igen.

Men jag håller med...böckerna nuförtiden är inget vidare när det gäller växter. En ny Back to Nature-bok om växter vore kanon!
Akvarieböcker överhuvudtaget är väl nästan historia nu - det kommer en nyupplaga av "Akvarieguiden" men sedan är det nog finito.
#41 - 1 september 2010 17:43
Såg Kjells curviceps/dorsigertråd, och att han nu bytt ut bilden på dorsiger i artregistret... Och såg på startsidan förut en bild på en regnbågshaj, som tydligen varit med i fototävlingen, och kom då att tänka på att regnbågshajsbilden i artregistret också borde bytas ut, exempelvis mot den som var på startsidan, då den såg betydligt mer ut som välnärd och utfärgad regnbågshaj ska göra. Har en rätt ok bild själv också, om jag inte minns fel. En liten tanke bara :)
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 1 september 2010 17:56
Micke_A skrev:
Såg Kjells curviceps/dorsigertråd, och att han nu bytt ut bilden på dorsiger i artregistret... Och såg på startsidan förut en bild på en regnbågshaj, som tydligen varit med i fototävlingen, och kom då att tänka på att regnbågshajsbilden i artregistret också borde bytas ut, exempelvis mot den som var på startsidan, då den såg betydligt mer ut som välnärd och utfärgad regnbågshaj ska göra. Har en rätt ok bild själv också, om jag inte minns fel. En liten tanke bara :)

Hade redan noterat just detta - jag har redan laddat upp det fotot för att ersätta det som ligger nu - men jag kan inte ladda upp det innan den 14 eftersom fototävlingen först då är avslutad och fotona i tävlingen skall vara anonyma.
#43 - 1 september 2010 18:00
Hade redan noterat just detta - jag har redan laddat upp det fotot för att ersätta det som ligger nu - men jag kan inte ladda upp det innan den 14 eftersom fototävlingen först då är avslutad och fotona i tävlingen skall vara anonyma.

Låter bra det :)
#44 - 2 september 2010 20:32
Hoplias Malabaricus

[ATTACH]36887[/ATTACH]

En lite mer vuxen Tetraodon Lineatus än Dahlbergs ;P

[ATTACH]36888[/ATTACH]

Lagt in bilderna i goldmedlemmarnas fotoarkiv också, givetvis :)
#45 - 2 september 2010 21:59
Ny kamera, samma skit baki och ändå grymma bilder ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 3 september 2010 07:37
Johanski skrev:
Hoplias Malabaricus

[ATTACH]36887[/ATTACH]

En lite mer vuxen Tetraodon Lineatus än Dahlbergs ;P

[ATTACH]36888[/ATTACH]

Lagt in bilderna i goldmedlemmarnas fotoarkiv också, givetvis :)

Tackar
#47 - 14 september 2010 13:14
Monotrete abei!
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 14 september 2010 13:49
Johanski skrev:
Monotrete abei!

Tack för det - såg att du lagt in dom i goldarkivet också
#49 - 23 oktober 2010 06:24
Mesonoemacheilus triangularis

En grönling från Indien
#50 - 23 oktober 2010 13:50
Här är en ganska snygg bild;)
#51 - 23 oktober 2010 16:45
Jag har ju endel ovanliga arter som inte ens finns i artbeskrivningarna. Ska kolla genom de arter jag har, och kanske lägga upp kort här på de som inte finns. Kå får väl Kjell tota ihop en artbeskrivning om det finns, eller om någon annan vill göra det...;) Jag har artbeskrivningar på alla arterr jag håller, men det är hämtat från flera olika internetsiter...;)

Kan ju börja med en här iaf.

[ATTACH=CONFIG]38431[/ATTACH]
Krokodilhuvudsfisk-/ Gäddhuvudsfisk (Luciocephalus pulcher)

Kan försöka fixa en bättre bild om det behövs...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 5 november 2010 12:47
ciklidtok skrev:
Jag har ju endel ovanliga arter som inte ens finns i artbeskrivningarna. Ska kolla genom de arter jag har, och kanske lägga upp kort här på de som inte finns. Kå får väl Kjell tota ihop en artbeskrivning om det finns, eller om någon annan vill göra det...;) Jag har artbeskrivningar på alla arterr jag håller, men det är hämtat från flera olika internetsiter...;)

Kan ju börja med en här iaf.

[ATTACH=CONFIG]38431[/ATTACH]

Krokodilhuvudsfisk-/ Gäddhuvudsfisk (Luciocephalus pulcher)

Kan försöka fixa en bättre bild om det behövs...:)

Arten har jag inte så om den läggs in goldisarnas fotoalbum och i rätt format (1250 pixlar) kan jaf säkert plocka med den
#53 - 5 november 2010 17:32
Har formaterat om datorn, så jag har alla kort liggandes på en extern hårddisk just nu, men jag ska fixa in den i fotoalbumet. Ska jag skriva i den här tråden, eller ska jag PM'a dej, Kjell, när det är gjort??
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 5 november 2010 17:35
ciklidtok skrev:
Har formaterat om datorn, så jag har alla kort liggandes på en extern hårddisk just nu, men jag ska fixa in den i fotoalbumet. Ska jag skriva i den här tråden, eller ska jag PM'a dej, Kjell, när det är gjort??

Jag går igenom medlemsbilderna sisådär varannan månad och "samlar då in" foton på de arter jag kan använda så du behöver egentligen inte mer än lägga in dom där.

Sedan är det ju en annan sak om att man ju också kan skriva om det i denna tråd för att hålla tråden och intresset uppe
#55 - 5 november 2010 21:41
Ja, men då skriver jag här när jag har fixat det...;) Ska jag försöka skriva ihop artbeskrivningen??? Eller vill ni göra det själva???
Jag har som sagt endel info på den, men det är hämtat från olika internetsiter...
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 5 november 2010 21:46
ciklidtok skrev:
Ja, men då skriver jag här när jag har fixat det...;) Ska jag försöka skriva ihop artbeskrivningen??? Eller vill ni göra det själva???

Jag har som sagt endel info på den, men det är hämtat från olika internetsiter...

Jag hittar info - men har du några specifika kommentarer kan du alltid nämna det
#57 - 6 november 2010 10:04
Oki...Ska försöka fixa det under dagen...:)

Annons