träd,stenar,natur....

#1 - 16 februari 2010 18:47
Tjaa

Jag undrar lite vad man kan ta från naturen.. Vet att man kan ta visa stenar.. Sen har jag sätt vissa med ek löv.. Om man ska ta ek löv hur ska dom se ut? vissna eller typ gröna?? vad ska man göra innan man stoppar det i karet? Kan man ta nått träd och stoppa i?? Som sakt mkt frågor och svara på dom ni kan...
Ni skulle också kunna säga vad ni använt och hur det blev och lägga in lite bilder på hur det ser ut..
Har kakadua och vijeta så vill ha lite för s.a och sånt som funkar fint för dem...
#2 - 16 februari 2010 19:29
Ta vissna eklöv men ta bort dem efter någon vecka så de inte ruttnar i karet. Det kanske inte är lämpligt att stoppa i ett helt träd, men trä går bra. Då ska du undvika barrträd. Stenar och rötter är bra att koka eller hälla kokande vatten över så att olika parasiter dör innan du lägger i dem.

Själv har jag köpt rötter och hittat stenar.
#3 - 16 februari 2010 19:43
joo samma här har köpt rötter och stenar men asså så skulle man kunna ha i grenar som inte är barr träd?? Har annars hört att det inte är så bra.. Om man ska ha en gren i ska det vara nått som fallit eller kan man ta nått från träden
#4 - 16 februari 2010 21:11
Du FÅR inte ta "nåt" från träden!! Förutom att det är olämpligt för akvariet så tillhör träden markägaren och du får inte göra åverkan på levande träd.
#5 - 16 februari 2010 21:23
grenarna bör vara döda när du plockar dom. Kan inte svara på exakt varför man jag har läst det lite överallt.
Bilagor:
#6 - 16 februari 2010 21:25
det finns väll olicka syror och ämnen i levande grenar som kan vara skadligt för fisken är min gissning iaf ;)
#7 - 16 februari 2010 21:27
min med
#8 - 16 februari 2010 21:34
Visst får du såga ned grenar och även bryta hur du vill så länge det är dina träd.;) Med alla de utropstecknen/stora bokstäver/sarkasmer kunde man tro att vi hamnat i Afghanistan. :p Nog kan vi svara hövlligare än så, alla ska vi lära oss något nytt varje dag. Jag brukar säga till min son att har man inte vurpat, har man inte satsat. Vilket bygger på att det är ok med misstag.

Om det är farligt med färska grenar kan man nog debatera. Det finns så många som sågat av en gren här och där, barkat av den och lagt i burken utan märkbara problem. De jag läst om har nog i de flesta fall varit ek iofs.
Men visst stor gren liten burk är nog ingen höjdarkombination...
#9 - 16 februari 2010 23:30
mina löv får va i karet tills de brytits ner helt... inga probs för mig inte! :)
#10 - 17 februari 2010 04:09
Jag har plockat upp en hel del pinnar från älven och haft i mitt kallvattensakvarium (visserligen kommer också både fisk och en hel del vatten därifrån ^^) och det funkar utomordentligt.
Svårt att avgöra om de kommer från barrträd eller inte, men om man väljer dem som är hyfsat knotiga och har spår av slät bark/näver kvar sitter man nog ganska säkert i båten.
Plocka på! ^^
#11 - 17 februari 2010 14:26
Tack för svar.. Nej jag tänker inte ta grenar som inte är mina... Men vad är bäst ta döda eller levande grenar
#12 - 17 februari 2010 19:18
Döda grenar/rötter tror jag att vi kan enas om. De som legat i vatten sjunker ju snällt dessutom, och kan förmodligen räknas som rätt säkra.
#13 - 17 februari 2010 19:21
Jo men då borde det inte vara farlig att flytta över några fiskar till mitt lilla 50 som jag stoppade i döda grenar i..
#14 - 17 februari 2010 20:20
Jag läste just i Weidners bok om Jordätare att ekblad kan ge ett väl surt vatten om man lägger i mycket. Han rekommenderar lönnblad och bokblad.

men du ska nog pumpa i rätt stora mängder ekblad i förhållande till yta om det ska ha väsentligt stor påverkan på pH:t. men håll ögonen öppna på fiskarna. Om de ser konstiga beteenden vet du ju i alla fall vad det möjligen kan bero på.

Annons