Philips Aquarelle är ett av de "vackraste" rören på marknaden. Bikarbonat vet jag ingenting om men vill du börja med CO2-gödning rekommenderar jag varmt Sera CO2-tabs, brustabletter som säljs i gula rör med 20 st/rör och som kostar runt 75:-, jätteenkelt att bara släppa i några brustabletter i akvariet efter varje vattenbyte mot att införskaffa dyr och klumpig CO2-utrustning för tusentals kronor eller att hålla på med hemgjorda jästbrygder i fula PET-flaskor! Hade samma problem med både tofsalger och trådalger (blev decimeterlånga) och mina siameser käkade enbart de korta tofsalgerna, inte de långa algerna ;-(. Efter många drastiska åtgärder som misslyckades tröttnade jag och slet upp varenda växt (även plastväxterna), klippte av drabbade blad och skrapade med naglarna bort alla alger samt kokade mina plastväxter några minuter för att döda de alger som frodades där. De alger på plastväxterna jag inte fick bort gjorde jag mig av med att helt sonika klippa av de angripna bladen. Köpte en liten siamesisk algätare (dom blir väldigt dåliga algätare då dom blir stora), ett par otocinclus samt en skäggmunsmal. Hade en stor siames från början samt 3 fläckiga pansarmalar. Efter att ha skrubbat, klippt och kokat så planterade jag om växterna (planterade inte lika tätt som förut), tejpade fast tidningspapper runt hela akvariet så inget ljus kom in och lät det stå så i 3 dagar. Matade inte malarna utan lät dom bli så hungriga så de gav sig på resterande alger. Då jag tog bort pappret låg det massor med döda alger på bottnen och växterna var helt algfria. Matade inte akvariet på 5 dagar och till min glädje mumsade mina olika malar på kvarvarande alger tills de förvann. Började mata sparsamt i början och nu efter några månader är akvariet i topptrim ;-). Kan nämna att jag samtidigt ändrade belysningstiden från 14 timmar till 12 timmar per dygn. Om du tänker försöka mörklägga akvariet några dygn så glöm INTE att först dra ur elsladden till värmaren, annars blir akvarievattnet lite väl varmt eftersom tidningspapper och badlakan har en värmeisolerande funktion, ungefär som en termos. Den främsta anledningen att jag till slut lyckades få bort algerna är nog att jag köpte flera olika sorters algätare då de ofta föredrar olika typer av alger. Visserligen bör man köpa ett stim om det är en stimfisk man väljer, men är akvariet inte så stort att det kan rymma ett helt stim kan man nöja sig med att köpa tex. 3 små siameser som kommer att stimma och "beta av" algerna ihop utan att känna sig ensamma och otrygga (OBSERVERA ATT DETTA ÄR MIN PERSONLIGA UPPFATTNING BASERAT PÅ ATT JAG TIDIGARE HADE 8 SIAMESER SOM STIMMADE I MINDRE GRUPPER OM 3 STYCKEN, OCH SOM STIMMADE LIKA BRA DÅ 5 STYCKEN DOG AV EN NITRITTOPP OCH DET BARA ÅTERSTOD 3 SIAMESER KVAR). Sedan är det ju upp till var och en att ha sin personliga åsikt. Om dina malar och siameser växer till sig och blir för stora för akvariet kan du antingen slänga i dom i ett större akvarium eller sälja dom till butiken du köpte dom av. Lycka till!