I hur stort akvarium har du femton stycken?
I ett akvarium med måtten 168x73x60, dvs. ca 722 liter.
Hur många algätare kan jag ha totalt?
Siamesiska algätare tycker om att få sträcka ut och är egentligen riktigt snabba simmare. Det har jag märkt sedan jag flyttade mina från min gamla hundralitersbalja. Tror inte att du skall ha fler än fem i det där akvariet i alla fall. Tror heller inte att fler än fem kommer att göra så trådalgerna försvinner bättre.
Fullvuxna kan jag tänka mig att jag bara kan ha en eller två, men så stora blir dom väl inte
Vad menar du? Att de aldrig kommer att bli fullvuxna eller? Det tar några år, men fullvuxna kan de bli uppåt 15 cm. Om man nu vill ha siamesiska algätare i ett mindre kar, tycker jag ändå inte att man skall ha färre än fem, eftersom de är stimfiskar som trivs med varandras sällskap (förutsatt att det är äkta C.siamensis du har förstås).
Enligt många så är amanoräkan (Cardina japonica) annars en hejare på att käka trådalger. Jag vågar dock inte riktigt rekommendera dem baserat på egna erfarenheter, eftersom de jag köpte dog på en gång (möjligen blev de slaktade av min ancistrus). Beror lite på vad du annars har för fiskar osv.