Trädbit?

#1 - 29 december 2006 04:59
Köpte idag en liten träbit/(rot?) från en Akvarieaffär, brun o ca 15cm lång till mitt lilla akvarium.

Läste här på Zoopet att det är bra att ha till Malar.
Stämmer det?
Finns det några nackdelar med att ha trä/(rot?) i ett akvarium, typ möggel eller att det förstör balansen i vattnet mm?
#2 - 29 december 2006 05:19
Är det en rot köpt i akvarie så är det mest fördelar. Bra gömställe för fiskar, många malar behöver kunna gnaga på en trärot för att må gott. Malar typ Ancistrus lägger gärna ägg under en rot. Det man ska veta är att vissa träslag gör vattnet ngt mjukare och det är bra när det gäller många fisksorter. De som inte gillar att vattnet blir för mjukt är levandefödare. Men det beror på vilken sorts trä du har i din rot och hur stort akvarium du har.. men rötter är ett naturligt material och är ett bra inredningsmaterial. De som man köper i affär ska var av rätt träslag, och klara att tvätta av noga o sedan lägga ner.. Mögel har jag inte haft problem med.. men som sagt... vattnet kan bli ngt mjukare av vissa sorters träslag.
#3 - 29 december 2006 11:03
Se till att den ligger i blöt ett tag innan den åker i akvariet. De brukar flyta innan de har legat i ett tag. De färgar också vattnet gnska mycket.
#4 - 29 december 2006 18:02
jag skulle nog säga att flyter roten så lämna tillbaks den... en korrekt rot ska inte flyta!!!
#5 - 29 december 2006 18:48
De flesta rötter flyter innan de har legat i ett tag.
#6 - 29 december 2006 18:51
Afrikansk Mopanirot

åheim skrev:
jag skulle nog säga att flyter roten så lämna tillbaks den... en korrekt rot ska inte flyta!!!

[:o] Denna otroligt vackra rot låg i en hink i 2 dagar innan jag placerade den i akvariet /60x30x30cm/. Den avger fortfarande en ljusbrun färg som jag hört ska vara ofarligt, men bra för fiskar och andra invånare. Vill veta VAD den avger som är så bra? Har ett filter som inte tar bort avslaget men antar att med tiden är allt utfällt? Vet någon vilket TRÄD som levt på Mopaniroten?
#7 - 29 december 2006 19:24
Antagligen Mopaniaträdet??? ha!

Annons