Tradera

#1 - 25 september 2006 20:59
Vad tycker ni om nätauktioner? vad är era erfarenheter?
Jag har själv hitills köpt 30-talet olika saker på tradera, jag har blivit besviken 3 gånger då varan inte beskrevs riktigt, 1 gång så dök varan aldrig upp.
Hur sträng ska man vara då man ger ett negativt omdömme? Nu idag så fick jag hem en cd skiva som hade beskrivits att den var i mycket bra skick (den var full med repor och hade hack i 2 st låtar). Jag skrev till henne och sa att om inte köpet gick tillbaks så skulle mitt omdömme vara negativt. Hur hade ni gjort....jag blev i varje fall besviken.
#2 - 25 september 2006 21:02
tradera sucks om det inte är nya grejer
#3 - 25 september 2006 21:04
tradera sucks om det inte är nya grejer

jag har köpt andra cd som varit helt ok (inte av den nu beskrivna säljerskan)
#4 - 25 september 2006 21:07
Hej!
Jag har köpt en hel del på Tradera. Bl.a. ett akvarium!
Ett par gånger har varan inte motsvarat förväntningarna och då har jag skrivit och klagat.

En gång fick jag skicka tillbaka. Men båda gångerna har jag fått pengarna tillbaka. Trots att jag fick behålla varan den ena gång, fast den var värdelös och jag kastade den...

De är rädda att få negativa omdömen.

Så jag är överlag nöjd!
#5 - 25 september 2006 21:13
Jag fick svar ifrån tjejen, hon sa att skivan var repfri när hon skickade den (jovisst)
Jag skrev mitt första negativa omdömme idag.
#6 - 25 september 2006 21:15
Bra gjort! Den kan ju inte ha blivit repig i frakten, om den låg i ett fodral!!!
#7 - 25 september 2006 21:20
Birgitta W skrev:
Bra gjort! Den kan ju inte ha blivit repig i frakten, om den låg i ett fodral!!!

Precis vad jag tänkte:(
#8 - 26 september 2006 12:57
Jag tycker att tradera är helt okej, även om det finns rötägg där med.
Jag har köpt mest växter men med saker till hunden och så vidare. Har inte ännu köpt något till akvarium dock.

Trist att det var tvunget att gå så långt för dig dock.
#9 - 26 september 2006 13:00
Jag har handlat ngn gång, och allt har funkat bra.

Men grejjorna blir sjukt dyra där!
#10 - 26 september 2006 13:44
rödtoppen skrev:
Vad tycker ni om nätauktioner? vad är era erfarenheter?
Bra för att köpa saker, hopplöst om man vill sälja. Man får aldrig hyfsat betalt för sina grejor, bara skambud (eller, om man sätter ett minipris, inte sålt alls).

Finns f.ö. en svensk Ebay nu också. Jag har inte använt svenska ebay, men jag har använt engelska och tyska, och de är betydligt bättre än tradera.

Problemet med 'omdömen' systemet är alla idioter. Jag menar, folk som ger dåligt omdöme för att de tycker varan de köpte *på en auktion* var för dyr, eller för att de tycker postens porto är för dyrt...
#11 - 26 september 2006 15:03
Azur skrev:
Problemet med 'omdömen' systemet är alla idioter. Jag menar, folk som ger dåligt omdöme för att de tycker varan de köpte *på en auktion* var för dyr, eller för att de tycker postens porto är för dyrt...

:confused: vilka puckon, (de ovan nämda exemplena på negativt omdömme) det har ju inte med objektet att göra, är de så dumma så de inte frågar vad portot blir så får de skylla sig själv och inte ge negativt, det är ju inte säljarens fel.
#12 - 26 september 2006 16:53
Det har länge förvånat mig att det är så populärt med internetauktion att folk köper saker ibland till högre varupris än normalt butikspris, och sen tillkommer fraktkostnad och osäkerhetsfaktorn.

I exemplet med CD-n är det väl säljarens ansvar att inte packa den tillsammans med vasst grus, eller hur säljaren vill påstå att den lyckades bli repig under frakten, nej jag är inte heller så korkad att jag tror att cd-n blev repig under frakten.

Att köpa till exempel en mainstream-cd begagnad utan att kontrollera skicket på den först skulle jag själv aldrig göra, i princip alla titlar går ju att hitta i beg-butiker, för några tior, och då kan man kolla skicket.

Internethandel inklusive auktioner har sina problem, det har väl all handel, det går att göra bra affärer via internetauktioner, tyvärr skapas det en massa onödigt besvär på grund av alla oärliga säljare.

Internetauktioner ställer högre krav på medvetenhet hos köparen, tyvärr är inte alla köpare tillräckligt medvetna, det bevisas lätt genom att det finns folk som tjänar bra med pengar på att sälja grejer som går att köpa nytt mycket billigare på närmsta livsmedelsaffär.
#13 - 26 september 2006 19:03
Köpte en del grejer på tradera förr. Mestadels böcker och vhs filmer.
Nu för tiden blir det mest ebay. Har ett enormt utbud av musik som annars
är riktigt svår att hitta i sverige, samt billiga spel till min xbox :D
#14 - 28 september 2006 07:42
jag tror att det är bra att kolla in omdömmen på säljaren innan man bestämmer sig. då är nog chansen större att det blir ett bra köp. Men som någon skrev tidigare så finns det ju rötägg överallt. Själv har jag bara köpt på tradera en gång och då blev jag positivt överraskad. Fort gick det och varan var bra oxå.
#15 - 28 september 2006 08:23
Har handlat en hel del både på e-bay (klockor, frö och en del annat) samt på tradera (dvd'er, smycken och annat) och har inte i något fall haft problem! Varorna kommer snabbt (till o med klockan ifrån Hong Kong).. priser blivit jäkligt bra..
#16 - 28 oktober 2006 13:25
..mutter...

[:-20] [:-20] ..tradera.. [:-20] [:-20] !!!

varför är det så [:-20] omöjligt att logga in där..
Nåde den som glömmer sina inloggnings uppgifter! Och att byta mail eller avsluta "kontot från [:-20]" - icke!
#17 - 28 oktober 2006 13:33
jag har båda sålt och köpt där är nöjd med det jag har köpt.ibland kan man hitta sånt som man inte hittar i butikerna som kläder.jag brukar söka på klädpaket och dom brukar gå billigt,man kanske bara hittar typ ett plagg per paket men som sagt är det billigt så e det ju bra.
#18 - 28 oktober 2006 14:42
Jag säljer en del växter där, går rätt bra faktiskt ;)
har köpt en del oxå...
#19 - 28 oktober 2006 14:52
Jag säljer en del växter där, går rätt bra faktiskt ;)

har köpt en del oxå...

hoppas att det inte tar 3 dagar för dem att få växterna , som det gjorde för mig (det var bara en enda stor grön gegga). Tack magicfingers...
#20 - 28 oktober 2006 17:39
rödtoppen skrev:
hoppas att det inte tar 3 dagar för dem att få växterna , som det gjorde för mig (det var bara en enda stor grön gegga). Tack magicfingers...

nej det bör ta en dag, , jag skickar vadderad påse och lite "vadd" runt.. friggoplast från jobbet.. skyddar lite mot kylan...
#21 - 28 oktober 2006 23:39
nej det bör ta en dag, , jag skickar vadderad påse och lite "vadd" runt.. friggoplast från jobbet.. skyddar lite mot kylan...

Det BÖR det göra....men det gjorde det inte när jag köpte av dig (jag fick grön gegga för mina pengar:( + en provpåse fiskmat)
#22 - 29 oktober 2006 03:19
rödtoppen skrev:
Det BÖR det göra....men det gjorde det inte när jag köpte av dig (jag fick grön gegga för mina pengar:( + en provpåse fiskmat)

hmm, varför har du isf. inte kontaktat mig om detta?.
, vad var det för växter?, najas?.
#23 - 29 oktober 2006 06:38
Tradera är kanon när det funkar som det ska, alltid roligt att belöna en "nolla" med ett första omdöme om en affär flyter på smidigt :)

Vad gäller rötägg så finns dom inte bara som säljare, utan även som köpare.
#24 - 29 oktober 2006 09:41
hmm, varför har du isf. inte kontaktat mig om detta?.

, vad var det för växter?, najas?.

det gjorde jag
#25 - 29 oktober 2006 09:46
Metalmaid skrev:
Tradera är kanon när det funkar som det ska, alltid roligt att belöna en "nolla" med ett första omdöme om en affär flyter på smidigt :)

Vad gäller rötägg så finns dom inte bara som säljare, utan även som köpare.

jag har köpt 60(hitills) olika gejor på tradera, av dem så är jag helnöjd med ca 57 st..... och det är ju ett gott betyg tycker jag.:)
#26 - 29 oktober 2006 09:49
.....men fy sjutton vad dyrt det kan vara att skicka en vara....postens porto är ju svindyra

Annons