Tråkiga fiskar/ Blå delfin

#1 - 3 mars 2008 16:54
Brukar denna sorten vara så tråkig? jag har 12st, dom kommer fram till rutan när dom tror att dom ska få mat oså, men kör man fram näven eller så så drar dom iväg fort som fan, mina slöjstjärtar e roligare, dom naffsar ju tom på en oså när jag kör ner näven.

funderar på att göra mig av med dom och leta upp en annan mer social fisk art, nått tips isåfall?

om jag nu ska sälja dom, vad kan jag "få" för dom?
dom är fina, friska och är mellan ca 7-15cm stora.
#2 - 3 mars 2008 17:03
Det beror ju på vad som är "roligt".
Om du vill ha fiskar som naffsar dig i fingrarna finns väl inga givna val.
Det är ju försvarsinstinkt. Kommer ett stort föremål mot dem så kommer de att fly.
#3 - 3 mars 2008 17:05
ja men lite nyfikna tycker jag allt att dom kan vara
#4 - 3 mars 2008 17:17
Vad har du för inredning och vattenvärden? Hur stort är akvariet? Om fiskar verkar onormalt lättskrämda, så trivs de nog inte till 100 procent, och blå delfiner brukar väl inte vara så lättskrämda, vad jag har förstått. Och hur stora är fiskarna? Små ungdjur är förmodligen mer lättskrämda än vuxna, eftersom de är mer utsatta för rovdjur.

Och vad menar du med kör fram näven? Plötsliga, snabba rörelser nära glaset kan nog skrämma de flesta fiskar.
Maffia666
#5 - 3 mars 2008 17:24
Pytte86 skrev:
Brukar denna sorten vara så tråkig? jag har 12st, dom kommer fram till rutan när dom tror att dom ska få mat oså, men kör man fram näven eller så så drar dom iväg fort som fan, mina slöjstjärtar e roligare, dom naffsar ju tom på en oså när jag kör ner näven.

funderar på att göra mig av med dom och leta upp en annan mer social fisk art, nått tips isåfall?

om jag nu ska sälja dom, vad kan jag "få" för dom?

dom är fina, friska och är mellan ca 7-15cm stora.
Vil du ha fiskar som kan naffsa dig riktigt i fingrarna så kan jag rekommendera påfågelsciklider, om du nu har ett nog stort kar, mina påfåglar har bitit hål i mina fingra när jag inte varit nog snabb att släppa ner maten till dom!! Dom hoppar gärna upp ur vattnet och tar maten.
#6 - 3 mars 2008 18:01
Micke_A skrev:
Vad har du för inredning och vattenvärden? Hur stort är akvariet? Om fiskar verkar onormalt lättskrämda, så trivs de nog inte till 100 procent, och blå delfiner brukar väl inte vara så lättskrämda, vad jag har förstått. Och hur stora är fiskarna? Små ungdjur är förmodligen mer lättskrämda än vuxna, eftersom de är mer utsatta för rovdjur.

Och vad menar du med kör fram näven? Plötsliga, snabba rörelser nära glaset kan nog skrämma de flesta fiskar.

inredningen är en btn bakgrund, en stor grotta, en stor och en liten rot, lite växter och biltemas blästersand, akvariet ligger på 540liter och dom är som sagt mellan 7-15cm stora, hanarna är störst.

självklrt blir fiskar rädda när man gör kraftiga, stora rörelser det säger ju sig själv. men nu kan jag gå fram sagta och sätta handen lite försiktigt mot glaset och dom drar iväg snabbt, och ibland när lampan släks så smatrar det bara till mot glaset.

nervösa oroliga stakare det där :S
#7 - 3 mars 2008 18:02
Maffia666 skrev:
Vil du ha fiskar som kan naffsa dig riktigt i fingrarna så kan jag rekommendera påfågelsciklider, om du nu har ett nog stort kar, mina påfåglar har bitit hål i mina fingra när jag inte varit nog snabb att släppa ner maten till dom!! Dom hoppar gärna upp ur vattnet och tar maten.

jag har faktiskt funderat på sånna och kollade på 2st idag, men dom såg inte friska ut, dom va nästan fullvuxna och fick gå i ett jätte litet kar som inte va nått vidare fräscht =/
#8 - 3 mars 2008 18:07
Ok, i alla fall bör du ta bort rötterna, malawiciklider vill ha rätt högt pH, och rötterna sänker det, rötter passar bra till t.ex sydamerikanska och västafrikanska ciklider.
#9 - 3 mars 2008 18:10
åfan, där ser man =). får testa att ta bort rötterna och ersätta det med nått stenrös av nått slag.
synd bara att jag e så fruktansvärt fantasilös när det gäller sånna saker :S
#10 - 3 mars 2008 20:29
Maffia666 skrev:

Eller pirayor... [:P]
#11 - 3 mars 2008 20:53
vill du ha nått som naffsar i fingrana? skaffa en hund!!!
#12 - 3 mars 2008 21:05
Detta här ämne tycker jag är rätt spännande !!!!
DU är medlem sedan nov 2007 och ??? Vad gjorde du här ??? Rötter i Malawi ????
Brukar man inte läsa om djur man skaffar sig ???

hmm kanske en hamster ??

En fisk är inte en macho grej som många vill få det till just med påfågelciklider, ja eller andra fiskar ....

skaffa en hund , katt eller annat som går att klappa gosa med och så
#13 - 4 mars 2008 23:36
jag tror att du har för få fiskar i akvariet, malawi kan lätt bli skygga då, ssk om de är av samma art... dessutom är delfinerna en lite vekare art i haplisgruppen, släng i en bunt mbuna om det finns plats...
jag har själv haft rötter med malawi, utan att det påverkat pH:t, mycket kalksten är alltid ett bra tips...

om du vill bli av med dem så kan du kolla runt med butikerna i ditt närområde om de vill byta in dem, pengar är ofta svårt och få för fisk som man tröttnat på...
Maffia666
#14 - 8 mars 2008 19:23
Detta här ämne tycker jag är rätt spännande !!!!

DU är medlem sedan nov 2007 och ??? Vad gjorde du här ??? Rötter i Malawi ????

Brukar man inte läsa om djur man skaffar sig ???

hmm kanske en hamster ??

En fisk är inte en macho grej som många vill få det till just med påfågelciklider, ja eller andra fiskar ....

skaffa en hund , katt eller annat som går att klappa gosa med och så
Jag har själv klart inte skaffat Påfågelciklider som en macho grej utan jag köpte dessa för att de är intressanta fiskar, har haft fiskar över 20 år så jag behöver ingen imponeringsfaktor utan anser mig kunna handhava dessa enligt mig underbara fiskar. Han/hon ställde ju en fråga, och du bara dissar helt istället för att hjälpa till. du verkar ju vara en duktig akvarist så svara varför man inte ska ha rötter i ett Malawikar utan att bara avsluta med en massa??? Det hjälper väl inte någon.
#15 - 8 mars 2008 19:35
rötter sänker inte ph nånting nästan. du får nog ha i 10kg för att få lite skildnad
#16 - 8 mars 2008 21:28
Gjorde som Vandal sa och skaffade mig 4st nya ciklider, kan inte namnet på dom. Men ialf, just nu så verkar det ha blivit mycket bättre för dom nya fiskarna är mer nyfikna och kommer fram så dom andra hänkar på =)

Sen så blev det ju mer färg i akvariet med och det va riktigt nice att se =)

2 av honorna har ägg i munnen med, så nu ska jag starta upp ett yngel kar så får jag se hur det kommer att gå :p

Så nu är det bara att köra på =)

Annons