tråkigt lyse

#1 - 1 november 2007 17:17
jag har ett akvarium, med 2 lysrör i ett står det Aqua-glo på och det andra Sun-glo... antar att det är något märke som kallar sina rör för det... men ljuset jag får är gult å dassigt... jag vill ha klart och rent ljust ljus... vad ska jag ha för rör då?
#2 - 1 november 2007 18:39
Hagen heter tillverkaren av de lysrören. De som du förmodligen vill ha istället är deras lysrör som heter "power glo". De ger ljusast ljus (mer åt blå-vitt håll).
Power glo är dock bland de dyraste, så om du tycker de kostar mycket så köp Aquastar Sylvania eller Philips Aquarelle istället.

:)
#3 - 1 november 2007 19:28
Du kan behålla ditt aqua-glo, det är sun-glo röret som ger gulaktigt ljus så byt ut det mot nån av dom rören du fått föreslagna, dom är alla bra :)
#4 - 2 november 2007 09:00
Narva och sylvania.
Narva kostar bara tiondelen av vad ett sylvania gör.
Dock så kan man diskutera hur pass bra spectrum det ger.

Jag har faktiskt kört med osram universal white och det har funkat utan några som helst problem.
Osram är inte avsedda för akvariebruk men jag måste säga att mina växter knackade iväg i tillväxt och omfång när jag körde med osram rör och då speciellt universal white(kall vitt).
Billiga lysrör som man kan köpa nästan var som helst.
Köpte mina på ICA Maxi eller clasohlsson.

Så jag kör ett 100liters med enbart växter och liten pump och sen osram rör 1*18w.
#5 - 2 november 2007 12:37
Har du köpt "vanliga" kallvita rör så är det iaf max ~6500K vilket i mina ögon är "pissegult" i jämförelse med Silvania Aquastar och Philips Aquarelle som ligger på 10000K
#6 - 2 november 2007 12:47
heeke....pissegult är nog att ta i överkant...men det funkar...både vad gäller mina växter och även som komplement till andra lysrör.
Jag får ett vardagligt ljus utan gulstick...men det kan ju vara min reflektor som är metallic blå.

Annons