Transport

#1 - 9 november 2004 14:53
Hej. Jag köpte nyligen lite nya fiskar till mitt sällskapsakvarium, det rörde sig om 5 stycken guldbarber och två stycken malar av en sort som jag inte är hundra på vad den heter. Nåväl, jag begav mig lyckligt hemåt för att introducera nykommlingarna till akvariet, men då jag efter ca: 2 timmars bilresa äntligen var hemma med nyförvärven och packade upp transportpåsen ur sitt inslag av tidningspapper så ser jag till min fasa att alla mina fem guldbarber har stendött. Och då undrar man ju i sitt stilla sinne vad som gick fel! Jag har tidigare köpt fiskar från samma affär och alltså transporterat dem lika långt utan att det varit några problem, och det var inte så att fiskarna var större eller något sådant, då köpte jag koppartetror och guldbarber och som sagt inga problem.
Är det någon som har någon aning om vad som gick fel. Är transporten för lång? Jag som bor på landet har inte så mycket val när det gäller inköpsställen av fiskar...eller kan de ha blivit för nedkylda?

Vore som sagt tacksam för tips och råd eftersom jag verkligen inte vill vara med om något liknande i fortsättningen!
#2 - 9 november 2004 15:24
Tror inte det beror på nedkylning, eftersom man brukar ha ca 20-22 grader i bilen (minst).
Jag har fraktat fisk många gånger 4-5 timmar i bilen utan problem, visserligen lite små varmt i bilen för en annan (ca 24grader kanske). Endast en gång det misslyckades och det var med ett gäng kardinaltetror.
Skulle tro att det snarare är så att det är syrebrist som är det största problemet vid transport. Kanske var det mindre luft i påsen denna gång, kanske känsligare fiskar.

#3 - 9 november 2004 15:31
Ja, man känner sig ju lite konfunderad...tror inte det var mindre luft i påsen denna gången...
Tack för svaret hur som helst!

/bissen.
#4 - 9 november 2004 15:43
Det finns många tusen gånger mindre syre i vattnet än i luften så det är viktigt att man bara har ca 33% vatten och 66% luft eller helst syrgas i påsen men se till att fiskarna kan simma även om den lägger sig ner... att ha mer luft än vatten är bra då det hela tiden kan ske ett ombyte mellan luften och vattnet så det inte förlorar sitt syre och fiskarna dör... om man gör på detta sätt och värmen och man inte misshandlarpåsen så dom dör av chock så ska dom klara sig många timmar i påsen
#5 - 15 november 2004 11:38
Har precis flyttat 110 mil med mina fiskar...
upptäckte bara ett par dagar innan flytten skulle ske att några av mina fiskar hade fått vita prick... behandlade detta med Ektozon...vilket fall som helst så gjorde jag så här:
Jag införskaffade en frigolitlåda från lokala zooaffären, gammal fisktransportbox. köpte även "riktiga" fiskpåsar i affären.
Dagen innan flytten tappade jag upp nytt vatten i en spann, tillsatte vattenberedningmedel och lät stå till dagen efter.
PÅ flyttdagen så tog jag 50% akvarievatten, 50% nytt vatten (från spannen)hällde i ca 30% vatten i påsen, ett par små nypor salt(ektozon) och sedan la jag i en lite bit av en syretablett. Den kunde jag skippa vet jag i dag.. för verkan av den försvann snabbare än jag hann o blinka.
Jag la ner påsarna med fisk i frigolitlådan, tejpade igen lådan och satte ut den i bilen...
Sedan började en resa som tog ca 14 timmar och fiskarna låg väl i påsarna ytterligare ett X antal timmar (kom fram kl 4 på natten o var dötrött)
Körde fiskarna från 250 litarn till svågern (fick hem dem igår)
o resten satte jag igång på morgonen här hemma.
Jag flyttade alltså:
250 liters:
2 scalare
2 trifacicata
3 praecox
3 wagtailplaty
1 svärdbärare
2 ancitrus

från 54 litarn:
3 guppys
2 kuhlis
3 ancistrus

av "alla" dessa fiskar i inte sååå bra skick vid flytten har endast en avlidit under själva flytten en preacox, en platy dog efter ett par dagar hos svågern och ytterligare en preacox blev avlivad igår vid hemhämtning. (såg ut som en finnig tonåring)

Detta tycker jag visar hur tåliga fiskar egentligen är, jag hade hoppats på att detta skulle lyckas men var långt ifrån säker.
Resten av fiskarna mår idag förträffligt... ancistrusen i 54 litarn ligger nu tom och fläktar rom. Flytten skedde alltså den 26 oktober 2004

Annons