Transport av fiskar. (framförallt Guppy)

#1 - 13 juni 2003 21:55
Om man vill köpa fiskar från odlare som bor en bit bort från där man själv bor, och den lokala zoohandeln inte kan ta hem just denna fisk. Hur fraktar man en/flera fisk/fiskar längre stäckor. Går det överhuvudtaget att genomföra utan att själv behöva resa ner till denna odlare? Man kan väl inte dirket skicka fisk med posten eller??
#2 - 13 juni 2003 22:03
Nej frakta fisk med posten blir nog dyrt(om den kommer fram överhuvudtaget). Hur långt är det?
#3 - 13 juni 2003 22:12
Man kan skicka dem med Bussgods. I isolerad låda, typ frigolit med nån värmekälla i, påsarna ska innehålla lite vatten och mycket luft, så syret räcker hela vägen.
#4 - 13 juni 2003 22:15
Ja bussgods är bra. Tyvärr finns det bara på vissa rutter. Lättast är att hämta själv med bil om man kan det. Har man tillgång till syrgas är det bra.
#5 - 14 juni 2003 06:28
Det enklaste och säkraste är att själv hämta fisken tror jag! Skulle inte lita på posten, bussgods osv när det gäller fisktransporter.

OCh fiskarna klarar det mesta! Det är det lilla problemet. Det svåra är att hålla värmen i påsen, å det gör man enklast med en tjock frigolitlåda som är tät!
#6 - 14 juni 2003 06:42
Bussgods brukar alltig gå bra om det inte är för långt. Fisken ska helst vara framme samma dag. Själv så skickar jag Malmö-Stockholm & det är inga problem.
#7 - 9 juli 2003 16:15
Bussgods fungerar utmärkt tycker jag, har själv hämtat ett lass malar som kom med bussgods från karlstad till Jönköping, dom var packade i frigolit låda och syrgas och mådde utmärkt, då hade dom ändå stått i karlstad under kvällen och blivit skickade på morgonen och jag packade upp vid ett på dagen.
inga problem säger jag.

Annons