Transport av fiskar, tips? Nödlösning!

#1 - 14 maj 2007 07:35
Jag måste idag flytta två slöjstjärtar och en skalar från ett alldeles för litet akvarium som finns i en affär.

Ska byta in dom mot mindre fiskar i en akvarieaffär, eventuellt avliva dem om de är sjuka eller felväxta. ska alltså hjälpa affären att få ett bättre rustat akvarium med SMÅ fiskar.

De ska flyttas en sträcka på runt 700m-1km. Jag har bara cykel eller mina egna ben att använda som transportmedel.

Går det att ta dom i en 10-litershink med vanlig plastfolie över som stänkskydd?
Hinner vattnet kylna av för mycket på denna sträcka?
(cirka 18 grader i luften ute)

Jag har tyvärr inga sådana kraftiga plastpåsar som annars finns i en djuraffär.
Vad tror ni?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 maj 2007 07:38
Det går bra med fryspåsar som finns i livsmedelsaffärer.

Om de hinner kylas av beror självklart på utetemperaturen men vid 18 grader borde det inte vara några större problem. Du kan ju slå in påsarna i handdukar för säkerhets skull.
#3 - 14 maj 2007 07:41
Men dessa påsar är ju lite tunnare än såna akvarieaffären har... Tänk om någon fena på skalaren råkar punktera påsen om den får panik eller är rädd i påsen? Hmm... Kan ta femdubbla påsar för säkerhets skull...
Vilka nackdelar finns det med en hink - skvalpar det för mycket?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 maj 2007 07:46
Påsar i akvarieaffären är inte tjockare - däremot något segare.Oavsett vilket - kör dubbla påsar så räcker det.Nackdelar med hink är att det inte är så syrerikt (fast de klart cyklar du med hinken så lär det bli syresatt ;)) - detta är dock mest intressant för längre sträckor.Här är det snarast skvalpandet samt att det håller värmen sämre som är nackdelen.

Annons