transportera fiskar

#1 - 22 mars 2006 15:14
vi ska snart flytta, så jag undrar förstås hur jag ska få dit fiskarna. har bara ett akvarium och det borde ju stå färdigt där när dom kommer, men vad ska dom då vara i innan??
#2 - 22 mars 2006 15:22
[quote=Musse]vi ska snart flytta, så jag undrar förstås hur jag ska få dit fiskarna. har bara ett akvarium och det borde ju stå färdigt där när dom kommer, men vad ska dom då vara i innan??[/quote]

Beror på hur många fiskar det gäller. Och hur länge dom ska vara där.
En hink (hinkar). Ikeas Flajbox (eller liknande) är ju också ett bra alternativ.
#3 - 22 mars 2006 15:24
3 fiskar + en salamander

vet inte hur länge, vi har inte börjat leta efter en lägenhet än
#4 - 22 mars 2006 15:48
Jag ska om 2 veckor flytta 65 mil med 4 akvarier (och fullt bohag). Jag har varit och köpt påsar på akvariebutiken och fått fregolitlådor att ha dem i (för temperaturen ska hållas). Innan flytten har jag i salt o aquatan för att hjälpa fiskarna. (vet inte som ödlor tål det?) När jag kommer fram kommer jag även att ha i aquatan och salt i vattnet de ska i och starta upp karet och så det får stå och gå iaf i några timmar och även ha i nitrivec. Kommer även att ha med mig 100 liter av deras akvarievatten i dunkar för att de inte ska få en helt ny bakterieflora (eller snarare bakterilös flora)

Men om du ska flytta en kortare bit kan du göra som jag gjorde med mina fiskar på jobbet som flyttade hem till mig igår. Jag fiskade upp alla fiskar i en hink med lock som jag hade fyllt med vatten från akvariet. Sen tömde jag karet på resterande vatten men tog inte ur grus eller växter. Bar ut akvariet och fiskarna till bilen (som var varm) och körde hem och hade i en del vatten i karet och hällde i det mesta vattnet ur hinken och till sist hällde jag i fiskarna.
Detta funkar ju dock bara om flyttsträckan är kort, om akvariet är litet så att man inte behöver tömma det pga tyngden (mitt är ett 28 liter) och fiskarna inte riskerar att bli nedkylda på resan. Man kan även ha dem i frysväska så håller de temperaturen bättre och om det är större fisk så ha dem i påsar i kylväskan.

Lycka till!
#5 - 23 mars 2006 00:19
[quote=mckvinnan]dem i frysväska så håller de temperaturen bättre och om det är större fisk så ha dem i påsar i kylväskan.[/quote]

har en liten kylväska lagom till ett sexpack typ som ja använder när ja köper fisk och det funkar helt suveränt.
ska man en lite längre sträcka kan man fylla en petflaksa med lite varmvatten och stoppa ner.

Annons