Trärot - hur gör man?

#1 - 24 januari 2011 17:41
Sonen hittade en träbit/gren/rot ute i skogen som han släpade med hem och ville stoppa ner till fiskarna, som faktiskt skulle bli en fin detalj i burken.

Men kan man stoppa ner det i akvariet om man sköljer rent det så gott det går?

Och hur får man det att ligga på botten? Just nu ligger det i blöt i en ho, men är så länge så flyter det ju bara runt på ytan.
#2 - 24 januari 2011 17:50
den får inte vara av barr-träd! då innehåller den nått ämne som är giftigt. så kolla det.

annars är det bara att koka den länge. skrubba o sen ligga i blöt tills den sjunker
#3 - 24 januari 2011 17:53
Imasy skrev:
Sonen hittade en träbit/gren/rot ute i skogen som han släpade med hem och ville stoppa ner till fiskarna, som faktiskt skulle bli en fin detalj i burken.

Men kan man stoppa ner det i akvariet om man sköljer rent det så gott det går?

Och hur får man det att ligga på botten? Just nu ligger det i blöt i en ho, men är så länge så flyter det ju bara runt på ytan.

1) kolla så att roten enbart är från ett lövträd. (barrträd = stendöda fiskar)
2) kolla så att roten faktiskt är död,,,,dvs inga levande organismer kvar.
3) skrubba noooooga
4) koka lääääänge
5) lägg i spann med vatten, byt vatten varje dag under några dagar.
6) låt roten ligga i spannen tills den börjar sjunka,....det kan ta tiiiid'
7) när du lägger i roten....kolla nooooga på fiskar beteende, minsta antydan till
att fiskar börjar andas konstigt, vingla omkring, eller liknande, så upp med roten
och gör stora vattenbyten....

helst skall man nog bara ta rötter som har legat några hundra år i myrar, torvmossar,,,,,,'

.
#4 - 24 januari 2011 18:24
Tack för era svar :)

Jag har inte den blekaste om det är från barr eller lövträd. Sonen hittade den i skogen med sin farmor, och där finns både och. Men den är brun om det är till någon hjälp ;D

Men det lät ju bra bökigt att få den i okej skick, så det kanske helt enkelt är lättare att köpa sig en rot på djuraffären? För de behöver väl inte behandlas?
#5 - 24 januari 2011 18:28
Imasy skrev:
Tack för era svar :)

Jag har inte den blekaste om det är från barr eller lövträd. Sonen hittade den i skogen med sin farmor, och där finns både och. Men den är brun om det är till någon hjälp ;D

Men det lät ju bra bökigt att få den i okej skick, så det kanske helt enkelt är lättare att köpa sig en rot på djuraffären? För de behöver väl inte behandlas?

nope, det behöver dom inte, möjligtvis dammas av.....

men...det är ganska ofta dom flyter oxå....ibland (stora rötter) tar det flera månader innan
dom behagar sjunka....

.
Bilagor:
#6 - 24 januari 2011 18:29
är du osäker på vad det är för trä hade jag inte lagt i den.

mm mycket lättare att köpa. behöver bara skölja av lite "res-damm" typ

fast det kan ta lite tid för den att sjunka. det där lite olika. vissa har tur o luckas få en som sjunker typ på en gång medans andra får vänta ett par veckor
#7 - 24 januari 2011 18:42
Ja då är det nog kanske bäst att låta bli. han blir nog lite ledsen, men jag tror att den ev förlusten av fiskarna skulle vara betydligt värre. Vad kostar sådana där rötter? Betalar man per kilo?
#8 - 24 januari 2011 19:20
Om du sågar lite i den så känner du på lukten om det är barrträd (kåda, sågverk). Tänk också på att mjuka lövträd ruttnar snabbt i vattnet och bidrar därmed till belastningen på karet. Bra träd kan vara ek, björk, fruktträd. Jag har använt pil och ek. Och då lägge rjag i den med bark och allt. Det smakar smaskens för panaquer, exempelvis. Men bra råd om att observera fiskarnas beteende.

Annons