Trasig fena!

#1 - 17 april 2007 20:10
Min palettcilkid hanes (bröstfena?), den på sidan kroppen som dom står o viftar med är jätte trasig. Den sitter nästan inte ihop mellan (benen?) utan är jätte fransig o de är ett stort hack i den. Den är lite mindre klar o genomskinlig på vissa ställen än den andra fenan.
Han har ungar på gång o vaktar sitt revir som fasen, han verkar inte må dåligt.
Han går ihop med ett gäng rödacilkider o 7L malar.
Vad ska ja göra? Ska nått göras?
#2 - 18 april 2007 14:47
Ingen?
Såg förut att även stjärtfenan var fransig, inte tuggad på o inte missfärgad på nått vis.. Bara fransig..
#3 - 18 april 2007 18:44
jag är ingen expert, men de är väl bara att vänta! du kan ju inte direkt gå till vetrinären med henne! du får väl se, hon kanske klarar sig utan den fenan om den skulle gå helt sönder?

hon fick säkert de när hon försvarade sitt rivir. eller någon sjukdom som jag inte har kunskaper om!
#4 - 18 april 2007 21:04
Jag tror att han snott runt så mycket för att vakta sina yngel så att han skadat sig lite. Vad jag tror, kommer det att läka ut av sig själv vad det lider. Kolla dock så att det inte kommer vitt ludd på skadorna...då kan han ha fått svamp.
#5 - 19 april 2007 16:19
Oki.. men om jag måste behandla med salt lär ja få ta upp honom o bara behandla han. Pga alla malar i karet? När man behandlar med salt hur mycket ska man ta? Ska man följa samma anvisningar med vanligt salt som med ektozon salt?
#6 - 19 april 2007 20:35
5 mg per 100 liter först. Minskar inte svampen på en 2-3 dagar, ta 5 mg per 100 liter till och vänta 2-3 dagar. Försvinner den fortfarande inte, skaffa någon medicin, som Dessamor, t ex.

Annons