Trasig ljusramp till MPaquarium

#1 - 16 oktober 2011 20:30
Ikväll så tvärdog dog helt plötsligt båda mina lysrör i min 250l tank från MPaquarium.
Det finns ju inga glimtändare på den ljusrampen, hur funkar det då?
Allt är ju inkapslat, så man kan ju inte komma åt att se något, förutom lysrören då.
Eller är det som så att om det ena röret går, så slocknar även det andra?

I värsta fall så får jag väl köpa en inbyggnadssats från Arcadia eller motsvarande, och sen se hur jag på lämpligt vis kan hänga fast det i min nuvarande heltäckande ramp.

Det är alltså detta akvariumet som jag pratar om.
#2 - 17 oktober 2011 04:55
Jepp, slocknar det ena röret så dör även det andra. Har du kollat med två nya rör om rampen fortfarande är död?
#3 - 17 oktober 2011 05:42
Nä, jag får åka till handlaren idag och skaffa nya. Hoppas att det hjälper.
Tack.
#4 - 17 oktober 2011 10:04
Jag har haft en MP ramp som gick sönder men den luktade bränt och det stod ganska klart att den brunnit... luktar inte den? off topic, men har du ingen insugskorg på insuget till ytterfiltret?
#5 - 17 oktober 2011 10:40
Jag köpte ett begagnat MP där rampen var heldöd p.g.a. att förra ägaren haft luftbubblor(=mycket vatten kommer upp i rampen) och inte skruvat åt de där "muffarna" ordentligt eller vad det kan heta. Vatten trängde in vid lysröret och in till elkontakten och det blev kortslutning. Kan det vara något sådant som hänt?
Hoppas inte för då handlar det om att köpa nytt. :-(
#6 - 17 oktober 2011 10:59
åheim skrev:
Jag har haft en MP ramp som gick sönder men den luktade bränt och det stod ganska klart att den brunnit... luktar inte den? off topic, men har du ingen insugskorg på insuget till ytterfiltret?

Nope, den luktar inget konstigt.
Den bilden som jag länkade till är 3 år gammal, numera ser det annorlunda ut vid insuget.

AnnikaW skrev:
Jag köpte ett begagnat MP där rampen var heldöd p.g.a. att förra ägaren haft luftbubblor(=mycket vatten kommer upp i rampen) och inte skruvat åt de där "muffarna" ordentligt eller vad det kan heta. Vatten trängde in vid lysröret och in till elkontakten och det blev kortslutning. Kan det vara något sådant som hänt?

Hoppas inte för då handlar det om att köpa nytt. :-(

Muffarna sitter som det ska, ordentligt åtdragna. Däremot så kanske gummipackningen har blivit för gammal, och därmed börjat torka till lite. Fast i den fuktiga miljön så borde det ju inte torka... :confused:
Och jag kör inte med några luftbubblor i akvariet, men det utesluter ju inte att det kan ha kommit in fukt den vägen.
#7 - 17 oktober 2011 12:25
Jag har ett MP-kar på 450 liter på jobbet, och där är 4x36W varav den ena rampen tvärdog för något år sedan. Det är sådant man får räkna med om man har lite oflyt, men det finns ju nya att köpa;):p...
#8 - 17 oktober 2011 13:16
Jag ska skaffa ett par nya lysrör idag när jag åker hem från jobbet, hjälper inte det så får det bli en ny ramp eller en Arcadialösning.
#9 - 17 oktober 2011 14:49
Ok, då kan jag utesluta trasiga rör. Det var fortfarande lika mörkt även efter bytet. :(
Så det får bli en tripp till handlaren och se om jag kan beställa en ny ramp, eller om det blir någon annan lösning.
#10 - 17 oktober 2011 15:07
Det var tråkigt, men kanske inte oväntat...
#11 - 17 oktober 2011 18:31
ansjo skrev:
Det var tråkigt, men kanske inte oväntat...

Mycket tråkigt, men inte oväntat att det var rampen som gick åt fanders.
Däremot så var det oväntat att rampen gick åt fanders... :D
#12 - 17 oktober 2011 19:46
Bulkatho skrev:
Mycket tråkigt, men inte oväntat att det var rampen som gick åt fanders.

Däremot så var det oväntat att rampen gick åt fanders... :D
:D:p
#13 - 18 oktober 2011 12:44
Jag har idag beställt prylar från PWSS, så nu ska det nog bli en ljusare tillvaro om några dagar.
Jag pratade även med ett par handlare här i staden som skulle kolla upp priset på vad en ny ramp till mitt kar skulle kosta, 1599:- och leverans i slutet på November. Inte acceptabelt enligt mig.
Den ena handlaren tyckte själv att det var väl en hel del pengar för en lysrörshållare till ett begagnat akvarium. Så han tyckte att det vore kanske bättre att skrota det akvariet istället för att lägga ut en massa pengar på dyra reservdelar! [:O] [:-9] [:-20]
#14 - 20 oktober 2011 17:21
Idag kom det ett paket, så ikväll blir montering på den gamla rampen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Annons