Trasiga fenor på slöjstjärtar

#1 - 27 mars 2006 07:31
Har medicinerat mot både flagellater, svamp och fenröta och får inte ordning på problemet. Har gjort både del och helvattenbyten efter medicinering och tillsatt 5 ml salt/100 liter vatten, ger även vitamintillskott. Har ingen nitrit ivattnet vid sticktester och alla andra värden är också bra. Har ancistrus, koppartetra och segelfensmolly i samma kar och deras fenor är friska och intakta. Tips på flera felsök,någon?
:confused:
Rättat:5 ml salt, inte 15, satt i andra tankar.
#2 - 27 mars 2006 08:00
Någon av de andra fiskarna biter på fenorna.
Du har lavasten som nöter på fenprna.
Du har blästersand som nöter på fenorna.
Du har pH under 6,5.
#3 - 27 mars 2006 08:35
[quote=Kramfors]Någon av de andra fiskarna biter på fenorna.
Du har lavasten som nöter på fenprna.
Du har blästersand som nöter på fenorna.
Du har pH under 6,5.[/quote]

Har engelsk sjösten som bottenunderlag, och några skifferplattor som mest fyller en funktion åt ancistrusarna.
Mollyhanen kan visserligen fennappa ibland, men å andra sidan så håller han inte viktklassen där han hinner göra någon större skada:confused:
PH 6.4, testa en höjning?
Mollyn..Säg inte att jag har ännu ett omplaceringsfall på gång?
#4 - 28 mars 2006 04:58
kan det va ancistrusarna ?
läste för ett par trådar sen att ancistrus kan tugga på stjärtfenorna pga det smakar gott men borde va relativt lätt att se.

har skiffret några vassa kanter ?
#5 - 28 mars 2006 05:31
Har bara en fullvuxen ancistrus, en hona och det enda hon gör är att jaga iväg andra fiskar som kommer för nära. Skiffret? Är uppbyggt till grottor åt ancistrusarna och jag har inte sett att slöjisarna håller till där. Tycker iofs att problemet började när jag körde en kur JBL algol mot extrem algöverväxt. Men problem med nitrit blev det aldrig. Andra obalanser i vattnet?

Annons