Tre innerfilter i 100 liters ?

#1 - 23 augusti 2011 22:25
Hej!
Är tre innerfilter vars maxkapacitet är 400l/h ( det står på föpackningen att filtren är för 90-100 liter) för mycket för ett 100 liters ? Just nu kör jag med två innerfilter samtidigt, men jag funderar på att stoppa in ett till som jag har över så att jag slipper att oroa mig lika mycket för vatten kvaliteten eftersom jag inte har lika mycket tid med akvariet nu när skolan har börjat igen.

Jag funderar på att skaffa Fjärilciklider och vill då helst att vattenkvaliteten är på topp.
#2 - 23 augusti 2011 22:53
Du kan aldrig ha för mycket filtrering, däremot för mycket cirkulation. Särskilt när det gäller de flesta sa-ciklider så är det viktigt med lugnt vatten. Lösningen är att strypa flödet på något sätt, strilrör eller filtermatta på utblåset är två bra trick. Så kör på du med ett till filter men se till att vattnet inte blir för turbulent.
#3 - 24 augusti 2011 02:33
Spongeduck skrev:
Hej!

Är tre innerfilter vars maxkapacitet är 400l/h ( det står på föpackningen att filtren är för 90-100 liter) för mycket för ett 100 liters ? Just nu kör jag med två innerfilter samtidigt, men jag funderar på att stoppa in ett till som jag har över så att jag slipper att oroa mig lika mycket för vatten kvaliteten eftersom jag inte har lika mycket tid med akvariet nu när skolan har börjat igen.

Jag funderar på att skaffa Fjärilciklider och vill då helst att vattenkvaliteten är på topp.

Vad ska du ha för fisk mer än fjärilarna?
#4 - 24 augusti 2011 06:52
eller skaffa ett ytterfilter så slipper du ha tre fula innerfilter i karet som tar plats!
#5 - 24 augusti 2011 20:08
hannesc skrev:
eller skaffa ett ytterfilter så slipper du ha tre fula innerfilter i karet som tar plats!

Jo, det hade ju varit det mest optimala, men nu är det ju så att jag redan har tre innerfilter, och jag har inte råd att lägga ner en massa pengar på ett nytt filter när jag redan har så det duger. :p
Men frågan är, gör det tredje filtret stor skillnad rent vattenkvalitetsmässigt? Räcker det med två innerfilter tror ni annars ?
Jag planerar att ha fjärilsciklider(3) tillsammans med ett gäng citrontetror( någonstans runt 15-20) och ett gäng pansarmalar ( 6 st kanske) och kanske någon L mal också. Kanske lite mycket fisk för 100 liter, jag vet inte...
#6 - 24 augusti 2011 20:11
...Du behöver varje liten filteryta du kan få eftersom var och en av dina filter har en väldigt liten mängd filtermaterial!
#7 - 24 augusti 2011 20:13
ja har du dom så pytsa i dom då. som åheim säger; du behöver varje filter-cm3 du kan få

Annons