Triops

#1 - 11 november 2012 14:22
Jag och barnen var på Universeum (http://www.universeum.se/) här i Göteborg och sprang på denna paket med Triopsägg.
Är det nån som har testat?

Tänkte lägga dom i ett 25 liters med billifilter och doppvärmare på 25grader och se vad som kommer.

[ATTACH=CONFIG]57309[/ATTACH]
#2 - 11 november 2012 15:21
Mjukt vatten - klorfritt. Rumstemp räcker väl. Jag brukar kläcka mina triops i 2 litersbyttor utan filter och matar med jästlösning första dagarna. Kör triops av och till sedan 2004 då jag köpte ägg från internetsite i Tyskland. Slängde i lite äggsand som jag trodde var för gammal (3 1/2 år gammal och lagrad i rumstemp) för fyra dagar sedan och någon enstaka är redan 3 mm. De är små som nykläckt artemia som minst. Ägg flyter fortfarande upp från sanden. Dom flesta dör under uppväxten men några kan växa upp och börja gräva ner ägg i sanden efter några veckor. Dom växer så snabbt att man kan se skillnaden från morgon till kväll. Sedan torkar man den nya äggsanden igen så man har för framtiden. Glöm inte att mata och hålla god vattenkvalitet (känsliga för klor nu sagt en gång till). Hos mej får dom vatten som jag tar från moinan. Ta kanske inte hela batchen på en gång - spar en del.
#3 - 11 november 2012 21:23
Ska bli kul å se om det blir nåt. Tror dock inte mina barn tycker det är en sån fantastisk idé att mata fiskarna med dom... :D
#4 - 12 november 2012 05:30
Triops är troligen känsliga för en del vattenberedningsmedel också eftersom moina är det - kom jag på senare.
#5 - 7 december 2012 17:08
Har undrat hur det gick - jag har själv i skrivande stund sex styck som fyller 1 månad idag - dom jag skrev om i inlägg #2.
#6 - 6 januari 2013 11:56
Missat detta - sorry

Men, fick inga att kläckas. Vet inte riktigt vad som gick fel.
Får se om jag försöker igen. Barnen tappade intresset när inget hände på några dagar så vi köpte ett gäng Red Crystal räkor istället :)

Annons