Triops - gör jag fel?

#1 - 31 januari 2010 14:21
Köpte lite Triopsägg för ca 1 år sen, försökte kläcka ca 50% av innehållet (i vanligt kranvatten) det funkade inte..

Nu denna gången så tog jag bil-batterivatten och de resterande äggen har varit i burken i snart 2 dygn - inget händer i år heller :(

-vad gör jag för fel ?

Jag har en skrivbordslampa över burken och tempen är ca 23 grader varmt. Den lilla "The-påsen" är i.

Är det dåliga ägg eller gör jag fel?
#2 - 1 februari 2010 02:02
När jag kläckte fick jag bäst resultat med vanligt akvarievatten.
#3 - 1 februari 2010 05:11
Vättervatten (3dH) funkar. Är det 6 dH i Stockholm?
#4 - 1 februari 2010 15:11
Det rör på sig i burken [:-9] :d

Sa precis till mannen att ikväll så spolar jag ner sk*ten, det funkar ändå inte. Sen när jag surt blängde på burken så såg jag 2 små prickar som for omkring :d.

När kan man flytta på dem?
Ska jag fortsätta att använda bil-batterivatten, eller behövs det bara vid kläckningen?

Hihi-vad glad jag blev :D
#5 - 1 februari 2010 16:52
Nu är det 3 prickar som far omkring i burken :D
Hoppas det blir fler :)
#6 - 1 februari 2010 17:00
Mjukvatten behövs nog bara vid kläckningen. Farligare värre är dock om vattnet inte är avklorerat, dvs kloramin tror jag kan vara farligt - har bara läst om att de är väldigt känsliga för olika kemikalier men aldrig behövt upp leva det själv.
#7 - 1 februari 2010 17:11
mm - tar nog det säkra framför det osäkra, batterivatten är ju inte så dyrt (om man inte ska fylla ett normalstort kar på 100-liter ;) ).

I dagsläget har det kläckts 3st och jag har beställt ett 5,5-liters Aquabox, det borde väl gå bra att låta dem bo där ?

Hur är det om man får jättemånga Triops och låter dem vara i räkkaret (76-liter) kommer äggen att ruttna om de inte får torka ut?
#8 - 1 februari 2010 19:02
Av någon anledning blir det aldrig jättemånga triops även om det är många kläckta nauplier enligt min erfarenhet i alla fall. Någon gång fick jag 10-20 högst som växte upp. Vad gäller äggen anser jag att jag haft två triops som en gång växte upp utan att äggen torkats. Men torka är nog lämpligast och hur länge äggen klarar sej i vatten har jag ingen aning om. Själv kör jag mina i ett 2-liters med dagliga vattenbyten när de växt upp om de är få. Är de säj fyra eller mer kör jag dom i ett 8-liters (oftast med dagliga vattenbyten)...
#9 - 1 februari 2010 22:49
Oj då kanske det bara blir 1st liten Triop som överlever (hoppas att alla inte dör iaf)

Tack för all info- jag har 0 erfarenhet av dessa djur :)
Bilagor:
#10 - 3 februari 2010 16:13
Många ägg kläcks utan torkning också. Man brukar kunna se nauplier i samma akvarium när de vuxna börjat ägga. Värt att veta var att det vattnet inte var mjukt nånstans.
#11 - 16 februari 2010 07:14
1 Triop överlevde :D
#12 - 16 februari 2010 08:38
Visst är dom häftiga
:)
Bilagor:

Annons