Trivs min Discus

#1 - 21 november 2005 19:50
Jag köpte fyra ung discusar för ca två veckor sedan dom är ca 4-5cm stora alla äter men nu så har den minsta börjat ställa sig för sig själv fastdom andra tre simmar omkring men den äter o verkar inte lika mycket på hugget längre!!!!!Men han har även börjat fälla fenorna bakåt är det någon som har något tips om vad det kan vara så skulle jag vara tacksam MvH Crille
#2 - 21 november 2005 19:59
Oftast finns det en fisk i diskuskar som blir mobbad och som inte får lika mycket mat som de andra. När den inte får tillräckligt med mat så försämras imunförsvaret och den blir förståss med mottaglig för sjukdomar. Tarm och hjälparasiter har diskusen alltid naturligt, men de klarar det så länge de är i övrigt friska och fina.

Att ha endast 4 så små diskusar i ett akvarium leder i princip alltid till att en mobbas ut, så fort den är utmobbad och död så börjas det på nästa. Därför skall man alltid hålla flera smådiskus tillsammans, aldrig få.

Att ta ut fisken och medicinera mot parasiter kanske skulle hjälpa, men samma sak skulle upprepas så fort den kommer tillbaka till karet.

Så håll allid en större grupp diskusar. Är du nybörjare köp endast vuxna exemplar, de är avsevärt mindre känsliga än småttingar.
MVH
Magnus
#3 - 21 november 2005 20:10
Trivs min discus

Jag tackar för hjälpen tycker du att jag ska köpa ett par till men tar dom inte den minsta i den gruppen då??????????Jo jag är nybörjare på discus men jag har typ haft alla andra ciklider så jag tyckte det var dags för discus....

MvH Crille
#4 - 21 november 2005 20:18
20 st eller mer är lagom för så små djur. Om du är ny börjare tycker jag dock att du skall köpa större djur.
MVH
Magnus
#5 - 21 november 2005 20:33
Trivs min discus

Om jag nu köper större går då dom i hop med mina mindre eller måste jag göra mig av med dom då????????
MvH Crille
#6 - 21 november 2005 20:43
Stora och små diskus i samma kar är ingen bra idé, det leder garanterat till att de små förr eller senare dör. Men det betyder förståss inte att du måste göra dig av med dem.
MVH
Magnus
Lucas_no1
#7 - 21 november 2005 21:45
Jag kan inte instämma i det som skrivits här.
Först så måste jag säga att för min del har det gått mycket bra att föda upp ett litet antal tillsammans.
Jag köpte fem stycken som inte ens var fyra centimeter i våras.
Dom fick gå själva och det var ingen som blev mobbad och alla fick mat.
Dom gick i 95 liter tills jag tyckte dom vuxit på sig såpass att jag kunde sätta dom till mina stora.
Det är ju stor skillnad i storlek på dessa men dom går fint tillsammans.
Det verkar som dom stora inte bryr sig om de små.
Dom ser dom inte som konkurenter och låter dom äta.
Visst hamnar dom i något revir i 720 karet så blir dom bort jagade men faktiskt så växer dom snabbare i 720 med stora discusar än vad dom gjorde i det lilla karet.

Jag har hört många prata om hackkyckling men jag har aldrig haft någon sådan.

Hur sköter du vattenbyten mm?
Jag tror snarare att felet till att den ser risig ut ligger där.

Hälsningar Lucas
#8 - 22 november 2005 00:22
Trivs min discus

Det tror inte jag för att jag byter vatten 2gånger i veckan ca 1/3 var gång.Jag kör med vanligt kranvatten som jag inte gör något speciellt med.Jag har ganska mycket rötter i akvariet för att sänka ph värdet något o jag har 29 grader varmt,i vattnet dom andra tre discusarna mår strålande......
#9 - 22 november 2005 01:26
[QUOTE=crille290]Det tror inte jag för att jag byter vatten 2gånger i veckan ca 1/3 var gång.Jag kör med vanligt kranvatten som jag inte gör något speciellt med.Jag har ganska mycket rötter i akvariet för att sänka ph värdet något o jag har 29 grader varmt,i vattnet dom andra tre discusarna mår strålande......[/QUOTE]

Med tanke på din burk bara varit igång 2-3 veckor är så har du sannolikt en massa nitrit !

Skaffa ett nitrittest (dropp) av bra fabrikat (helst JBL), skaffa även Nitrivec.

Byt hälften av vattnet varje dag/dosera mycket Nitrivec, testa med testet.

När du inte längre kan mäta nitrit så är filtrets bakterier igång och gör nytta.

Att de andra mår bra betyder inte att vattnet är bra, bara att de klarar dåligt vatten bättre.
#10 - 22 november 2005 08:09
Trivs min discus

Jag tackar så mycket för hjälpen,Det med nitrit har jag mistänkt hela tiden,Så nu till nästa fråga vad kostar nitrit testare o nitrivec.....
MvH Crille.......

Annons