Tröga Multisar?

#1 - 8 mars 2007 15:48
Hejsan!

Var inne på akvarielagret igår och köpte 4st Multisar och 4st J. Marlieri. Jullarna glider mest runt och kollar på grottor. Lite som väntat.
Multisarna håller till kring ett litet stenrose istället för vid snäckorna :confused: Har haft fiskarna i över 24 h nu. Brukar de göra såhär? Det är bara en som står vid snäckorna. De andra vid stenröset har t.o.m. börjat gräva lite.
Brukar de "hitta tillbaka" till snäckorna eller?

Om ni har något förslag på en rolig fisk som sällskap så får ni gärna komma med det.:)

Mvh. Simon
#2 - 8 mars 2007 17:02
Altolamprologus Compressiceps "Sumbu"

Lätt den coolaste fisken utseendemässigt...
#3 - 10 mars 2007 14:13
Jo, "Sumbun" verkar häftig. Enda problemet jag ser är att de är så små att de kommer in i multisarnas snäckor. Därför så tror jag inte att de passar så bra ihop, och jag vill inte dela akvariet i två med en stor stenhög. Jag vill att det ska kännas som en liten värld ;)

Men iaf, vet någon om multisarna brukar uppföra sig såhär? Och tar jullarna revir senare?

Mvh. Simon
#4 - 10 mars 2007 14:15
Jo mina multisar brukar osså stå vid mitt stenröse och skiter i snäckorna. Det är först när de blir lite skrämda som de simmar in i sina snäckor för att få skydd.

//MVH Tulle
#5 - 10 mars 2007 15:23
Mina började gräva ut en lavasten som tulle89 skriver så sket dom totalt i snäckorna blev tvungen att ta ur stenen dom tog bort all sand från den.
Altolamprologus calvus där har du oxå en rolig fisk. Tar tillflykt i snäckor när dom är små.

//Mattias
#6 - 10 mars 2007 17:01
i denna tråden finns många svar angående multisar;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410
#7 - 10 mars 2007 17:04
multisarna brukar stå ganska still över snäckorna eller över senarna ett tag, mina gjorde så i ca 2 veckor innan dom blev mer aktiva. men dom väljer ju ut var sitt snäckskal sen brukar dom hålla sig ganska nära där hela tiden.
#8 - 10 mars 2007 18:52
Tack för tipset mantac0re! har varit inne på Compressiceps/Calvus. Det kanske är något sådant "hot" som de behöver för att börja agera som en grupp. Jag skulle nämligen vilja pröva att hålla multisar tillsammans med L. Attenuatus. Jag tror att multisarna är chanslösa om de simmar runt ensamma kring stenar. Om de däremot har ett tydligt revir som de grävt ut, som de dessutom hjälps åt att försvara tror jag att de har betydligt större chans att överleva.

Men så är man ju 16 också :p ett akvarium med hela kittet + sten å fisk blir inte billigt. Jag börjar kunna se botten på kassaskrinet nu ;) får börja prioritera lite, kanske är det klokt att låta multisarna "öva" med Calvus.

Och tack för alla erfarenheter :D

Multisarna har börjat utmana varnadra lite grann nu. Deras ränder blir mkt tydligare, de fäller ut gällocken och spänner upp ryggfenan. Väldigt roligt att titta på :) Kanske behöver de reda ut hierarkin innan de blir en grupp, precis som för människor.

Även jullarna har kommit igång med att försvara grottor och reda ut vem som ska ha makt. Visst är det så att det är honorna som är större än hanarna inom Julidochromisarten? Jag köpte två stora och två små, och det är mest den ena mindre, och den ena större som har tagit grottor.

Mvh. Simon
#9 - 10 mars 2007 20:16
Tala för dig själv Simon, jag är också 16 men jag har obegränsat med pengar..[^]
;)
#10 - 11 mars 2007 10:36
Det kvittar hu mycket pengar man än tjänar så e det tomt i slutet på månaden iaf.:D

Ja jag körde ocellatus och calvus.
Men nu e det en enda soppa i karet beställde fisk före jag fick akvariumet.
Kom även på Neolamprologus cylindricus dom brukar jaga dom små snäcklekarna när dom åker för långt från snäckan. Plus så brukar dom vara ganska billiga.
//
#11 - 13 mars 2007 12:43
Satt och tittade i akvariet idag. Det verkar nästan som om två av de andra multisarna som stått kring stenar försöker närma sig snäckorna och den ensamma multisen som håller till vid snäckorna. Kanske är det så att jag har för få snäckor (8 st.) för tätt? vad tror ni? snäckorna ligger inom en rektangel på 10x5 cm. alltså en väldigt liten yta.

Var iväg under helgen och köpte 2 st. Compressiceps :) Dagen efter att jag koppat in de började alla multisar gräva mkt mer än vad de gjort tidigare. Kan hoppas att Compressicepsen kan skapa lite aktivitet.

Alltid lika roligt att se hur en multis efter att blivit jagad över halva akvariet av en julle. biter samma fisk i stärtfenan då den vänt för att simma iväg. Klockrena fiskar ;)

FredrikH: *host* "Pappa betalar" *host*

Mvh. Simon

Annons