Tropheus....

#1 - 27 juni 2009 10:54
Hej.
Har precis köpt två tropheus (ett par) . Vet inte sorten men kan vara rödögd citron moorii eller bärnsten.
De gick ihop med mari gold ensamma i ett kar i affären. Honan ruvade så jag hoppades på att få en "grupp" tropheus så småningom.
Hon fick 1 yngel...

Nu går de själva i ett för litet kar. 65 liter..
Nu vet jag inget om tropheus så om de ska flyttas vet jag inte vart. Har två alternativ:
1. Till mitt 375 l malawikar med stora mbunas.
2. Till mitt 125 cm avlånga 153 liters kar där det går calliptera samt några haplisar.

Vart passar de in bäst?

Tanken var ju ett 300 liters kar från början med fler av dessa, men det sket sig med köpet av kar samt lokal.

Vad gör jag?

//Karin
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juni 2009 13:14
Gör dig av med troffarna.
Man skall inte hålla dom parvis utan gruppvis, akvariet skall vara minst 150 cm långt men de funkar dåligt ihop med mbunas.
#3 - 27 juni 2009 13:22
Vill helst inte göra mig av med dem. De är underbara. Men en tillfällig bostad hos ev astatotilapia calliptera/haplochromis ch44 i det mindre karet går väl så länge?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juni 2009 14:16
Jag tycker inte det
#5 - 27 juni 2009 15:36
Det bästa du kan göra i denna situationen är att låta honan gå ensam i ett kar och spotta ynglen. Efter det så kan du ta och driva upp yngelskaran och sälja föräldrarna. När de vuxit till sig kan du sedan besluta om du skall satsa på troffar och göra som Kjell säger med att skaffa ett större kar. Har du kvar föräldrarparet i ett litet kar så slutar det bara på ett sätt - en död hona. Tropheus bör också gå som domminerande fisk i specialakvarium - passar som Kjell säger dåligt med mbunas.

MVH lasse
#6 - 27 juni 2009 17:04
Det låter deprimerande det här. Köpte dem pga att honan ruvade & hade hört att
jag skulle få del i lokal inom kort & då tänkte jag skaffa ett större kar - skaffa fler av samma sort. Ev några duboisi oxå till samma kar. Driva upp yngena (som hon spottade redan i påsen=1 st). Så blev det ingen lokal. De skulle bara gå i det lilla karet nån vecka, & nu söker jag lokal & får ingen. Samt har inte plats för ett stort kar till i min lilla lya. Dessutom fungerar paret jättebra ihop. Visst har hanen jagat lite men bara lite tafatt vid något tillfälle. Honan e tuff. Livet e inte alltid rättvist. Jag får lösa detta på bäåsta sätt.
En sakkunnig sa att - antingen får jag skaffa en stor grupp om 20 st eller så får de gå kvar ensamma eller placeras hos malawina. Sedan gällde detta inte längre så jag blev lite konfys.
#7 - 12 juli 2009 23:05
En lösning kan va att trots allt köpa ett större kar, köpa en grupp av samma art, flytta alla dit samtidigt inkl. det gamla "paret". Är det som många säger en god idé att om man vill ha en sorts tropheus till köpa duboisi? I så fall - vilken mängd?
Låt säga att karet e på 300 liter, funkar 5 tropheus isanga (rödögd citron moori) och 5 duboisi ihop. Eller bör jag ha endast en sort & då 20 st? 300 l blir nog max storlek e jag rädd.
admin
Christian Alfredsson
#8 - 29 juli 2009 17:00
Jag var och köpte Tropheus idag. Köpte 43 st som jag ska ha ett ett 600-liters.

Du kan behålla paret och ynglen. När jag fått "över" enstaka så har jag haft dem var för sig i olika akvarium. Annars kan hanen slå ihjäl honan och det snabbt. Den enda art som är bra att blanda med andra är Tropheus duboisi enligt min erfarenhet.

Jag hade gjort så att jag beställt fler tillsammans med ett större kar. ;-).

Glöm inte att läsa igenom all info vi har om dem, det behövs.
#9 - 9 augusti 2009 09:30
Tack för svaret!
Jo, fler får det bli framöver samt ett större kar.

Dessvärre har jag inte lyckats få tag i fler citron moorii 2. De verkar vara "beställningsvara" utomlands ifrån.

Jg fick rådet av butiksägaren att ha dem i ett par eller köpa till 8 till av samma art, samt 10 st duboisi. Men denne tyckte det skulle räcka med ett 200 liters kar för 20 tropheus.

Jag har iofs själv sett många tropheus (mer än 20) i 200-250 liters kar - & de leker & verkar vara vid god vigör.

Har nu haft mitt par ensamma ett bra tag. De leker men har inte fått till nåt riktigt än. Honan tar lång tid på sig att få nya ägg.

Hanen ser bara honan när lampan e tänd. De verkar fungera som så att
"den man inte ser finns inte".

Fungerar faktiskt riktigt bra med endast ett par. Men inte särskilt roligt dock.

Annons