Tropheus Duboisi i Juwel filter

#1 - 4 juli 2009 12:15
När jag skulle byta vatten i mitt 260 liter Juwel kar så smet en Tropheus in i filtret. Jag plockade bort pumpen för att rengöra den och då var det fritt fram att simma in. Fisken vägrade simma ut och gömde sig i filtret.
Tror jag har läst om något liknade på forumet men hittar inte tråden. Någon som varit med om detta? Hur får man ut fisken?

Jag har kört igång pumpen men Tropheusen gömmer sig fortfarande. Den tittar dock upp då och då men de är svårt att fånga den med hov då den smiter ned under punpen hela tiden. Någon som har några bra tips? Fisken är ca 1 år och har precis börjat tappa det prickiga yngel mönstret, ca 4-5 cm

/Andreas
Guest
#2 - 4 juli 2009 12:34
Jag brukar ta bort dom/lyfta ur dom med handen, för detta har hänt mig med. (Vänta tills fisken är ovanför filtert, och inte vid pumpen)

Ett tips till nästa gång är att du stoppar inte lite grovt filter i hålet till pumhuvudet nästa gång du demonterar det.
#3 - 4 juli 2009 12:38
Tack för tipset, ska försöka komma ihåg att täcka för pumphålet nästa gång. Detta har hänt en gång förut men då smet fisken ut igen och jag satte dit pumpröret som stopp. Men en bit grovt filter borde stoppa helt. Probemet är att vänta ut tills fisken är ovangör filtret. Har försäkt locka med mat, men det gäller väll bara att vara tålmodig.
Guest
#4 - 4 juli 2009 12:57
Ja tålmodig, mat hjälper inte, fisken kommer för eller senare att söka sig uppåt, och då har du din chans. ;)
#5 - 5 juli 2009 19:42
Fortfarande igen tur. Fisken är kvar i filtret, den verkar må bra men vill inte bli infångad. Den dyker upp då och då men håller sig i närheten av pumpen och där är det svårt att fånga in den. De borde ju inte vara någon fara med den. Men lite tråkigt att bo ensam i ett filterhus?
#6 - 5 juli 2009 19:52
Hmm har hänt ofta för mig i mitt 60l juwel kar med min fisk men jag hade en pytteliten håv så d gick rätt bra tog upp en med handen 1 gång har hänt mig ca 4 gångr

Annons