Tropheus tråden!

#1 - 8 september 2008 12:06
Eftersom det finns några på sidan som har Tropheus så tänkte jag att vi kunde starta en Troffetråd här på zoopet.

Här ställer vi frågor om dessa underbara fiskar och lägger upp lite bilder och filmer på våra Troffar.

MVH/Freddan
#2 - 8 september 2008 17:32
Sälv har jag följande i mina kar. 3 st Moliro Moorii 1+2 plus en massa ungar. 3 st Dubiosi 1+2 plus en massa ungar. 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2.

MVH/Freddan
Bilagor:
#3 - 8 september 2008 18:42
Bra idé

Hade själv tänk att start en sådan tråd under Tropheus.....

Jag har ett kar med en grupp på 10 Moorii Golden Kazumba....
mkt livlig och intressant fisk...

:D
mvh Rickard
#4 - 8 september 2008 18:58
Var är bilderna? En arttråd utan bilder är inte mycket att hänga i gran.
#5 - 8 september 2008 20:01
Var är bilderna? En arttråd utan bilder är inte mycket att hänga i gran.

Såklart det är em bra tråd även utan bilder. Istället för att alla startar en ny tråd hela tiden när dom har några frågor om Troffar, så ställer vi dom här istället.

Dock så kommer det att komma bilder på mina:)
#6 - 8 september 2008 21:08
Jädrar... jag slängde precis upp ett par bilder i min 960-tråd.. innan jag såg den här tråden. Jaja, jag kan väl lägga samma bilder här - så kommer vi igång.
Troffarna leker hela tiden, men är jädrigt svåra att filma då de tror att de skall få mat när man närmar sig karet och liksom intresserar sig mer för att käka en stund.
Jag fick ta (för skärpans skull) två kassa blixtbilder på några stycken som "stilar" sig för varandra - när de har hållt på så här en stund brukar leken sätta in... om inte Gracilisar och Jullar i hundratal (känns det som) vill titta på och störa.
:)
#7 - 9 september 2008 07:42
Suveränt initiativ!!:D:D:D
Underbar timing, ska hämta upp 30 stycken Tropheus Moorii Kasanga (F1) idag.
Dom ska bo i ett 480l tillsammans med 8 multisar (Lamprologus Multifasciatus).
Använder denna tråd till att berätta kring händelseutvecklingen och ställa frågor när såna dyker upp. Antar att det är det som är meningen med denna tråd!?

//Stefan
#8 - 9 september 2008 08:39
stpe04 skrev:
Suveränt initiativ!!:D:D:D

Underbar timing, ska hämta upp 30 stycken Tropheus Moorii Kasanga (F1) idag.

Dom ska bo i ett 480l tillsammans med 8 multisar (Lamprologus Multifasciatus).

Använder denna tråd till att berätta kring händelseutvecklingen och ställa frågor när såna dyker upp. Antar att det är det som är meningen med denna tråd!?

//Stefan

Härligt Stefan - skall bli kul att få kolla dina fiskar senare, kanske på några sköna bilder och filmsnuttar!

Jag tror att det är trådskaparen, Bubbel-Freddans initiativ och tanke att lksom samla frågor och erfarenheter om dessa fantastiskt intressanta och vackra Tanganyikaciklider, lite bekvämt och lättillgängligt här, i en och samma tråd, ungefär som den utmärkta multistråden "idag startade jag ett multiskar".
Dessa ciklider är ju lite "speciella" och det uppstår väldigt ofta frågor om skötsel och mathållning, så för min egen del känns det toppen att samla så mycket information, och bilder, som möjligt här - för att insupa kunskap, erfarenheter, tips och goda råd.

Jag kan tänka mig att tråden är öppen för alla slags frågor och tankar kring dessa ciklder.
#9 - 9 september 2008 09:03
Japp. Tråden är till för att ställa frågor om Tropheus. Vi delar med oss utav våra erfarenheter här, så var inte rädda för att fråga något.

Jag kan ju börja med att ställa en fråga då. Skaffade 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2 för några dagar sen, och jag undrar här om någon vet hur dom ser ut som vuxna? Har sökt på google men bara hittat ungdjur. Mina har en ganska bra storlek och honan i gruppen har börjat att färga ut, och det ser ut som skall vara grön/svarta över kroppen, och så ett gult band i mitten.

Någon som har några erfarenheter utav just denna sort?

MVH/Freddan
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 9 september 2008 09:19
127bubbel skrev:
Jag kan ju börja med att ställa en fråga då. Skaffade 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2 för några dagar sen, och jag undrar här om någon vet hur dom ser ut som vuxna? Har sökt på google men bara hittat ungdjur. Mina har en ganska bra storlek och honan i gruppen har börjat att färga ut, och det ser ut som skall vara grön/svarta över kroppen, och så ett gult band i mitten.

MVH/Freddan

Den finns med på kartan i Back to Nature-boken om Tanganyika.
Grundfärgen är brun med 2-3 korta lodräta gula streck på kroppen.
#11 - 9 september 2008 09:25
På trophs.com kan du välja Interactive Troph CP Map till vänster. Bläddra ner till Ulwile och klicka. Är ny så jag kan inte avgöra om det är en fullt utfärgad fisk som visas.

//Stefan
#12 - 9 september 2008 18:51
Bilder

Jag ska oxå lägga upp bilder....

Kunde va trevligt om någon hade bilder lr länka till bilder på tropheus i vilt tillstånd...

även videoklipp på vilda troffar skulle va underbart...........
#13 - 9 september 2008 22:24
Här är några länkar - det finns hur många som helst på Youtube...
Det är någon länk som är "live" från sjön. Man skulle ju vilja dyka där, som snubben som filmat. Sedan är det filmer från folks akvarium, bla.a. en kille som har en tank på 15 000 liter... Synd bara att han blandat Tanganyika och Malawi.

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

&feature=related

&feature=related
#14 - 10 september 2008 00:26
Här är en video som visar vad som händer om man stoppar ner en sten täckt med tofsalger till mina Tropheus moori Ilangi.

" target="_blank">
#15 - 10 september 2008 03:51
Klart häftigt.
#16 - 10 september 2008 05:01
Häftigt

Riktigt kul att kolla på...

Tänk att dyka där......

lr att ha ett 15000 litare hemma....... att man skulle må:D
#17 - 10 september 2008 08:49
endymion skrev:
Här är en video som visar vad som händer om man stoppar ner en sten täckt med tofsalger till mina Tropheus moori Ilangi.

" target="_blank">

Härligt att se, och vilken skön färg det var på Ilangi!
Dom är ju för goa när de går i flock och käkar.
#18 - 10 september 2008 09:25
Hej,undrar om det finns någon tropheus som skulle trivas bättre i ett 120 cm kar än någon annan tropheus.
Är så sugen på dessa men karet är ju lite kort:mad:
Å inte får man köpa störe heller för det har tjejen satt P för.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 september 2008 09:33
Jemmba skrev:
Hej,undrar om det finns någon tropheus som skulle trivas bättre i ett 120 cm kar än någon annan tropheus.

Är så sugen på dessa men karet är ju lite kort:mad:

Å inte får man köpa störe heller för det har tjejen satt P för.

Jag tycker att Duboisi är den fredligaste arten (vet att en del inte håller med mig om detta), men oavsett vilket så tycker jag att vare sig den eller någon annan troffe skall gå i ett så kort akvarium.
Men visst kan man ha tur och det funkar - men jag gillar inte att man chansar med levande djur.
#20 - 10 september 2008 09:45
Ok.nä chansar gör jag inte.
Får nöja mej med den hår tråden tills jag kan skaffa ett större.
Det är trevligt det åxå,ser fram emot att få följa denna tråd:).
Ingen som håller på att avla fram en pyggme tropheus?:p

Jag tycker att Duboisi är den fredligaste arten (vet att en del inte håller med mig om detta), men oavsett vilket så tycker jag att vare sig den eller någon annan troffe skall gå i ett så kort akvarium.

Men visst kan man ha tur och det funkar - men jag gillar inte att man chansar med levande djur.
#21 - 11 september 2008 05:15
Dags för en liten uppdatering och upputtning av tråden så att den inte glöms bort.;)
Som jag skrev tidigare hämtade jag en grupp Kasanga i tisdags, igår tändes lyset och alla verkar än så länge glada och pigga. Matade mycket försiktigt med spirulinaflingor och dom var som tokiga.
Är så grymt nöjd, helt underbara fiskar:):):).
Sen tidigare bodde det ett gäng små multisar i karet, spännande att se dom små rackarna ge sig på Troffarna för att försvara sitt revir.
Nu till ett par frågor:
Planerar att mata med spirulinaflingor 2 ggr per dag och AN Cichlid Excel 1 gång per dag i små doser med hjälp av matare. Givetvis kan jag inte blötlägga pelletsen i mataren, kan jag mata med dom utan blötläggning?:confused:
Min grundtanke var att jag skulle ha 2 par Julidochromis Regani Kipili installerade i karet innan Troffarna kom. Pga leveransstrul har jag ännu inte fått dom. Levereras först i slutet av nästa vecka. Behöver er åsikt kring lämpligheten/risken med att sätta in dessa nu!? (Troffarna är mellan 3-5cm).:confused:
Har satsat på att välkomna Troffarna med en riklig mängd alger. Stenar, moduler och sand är fullt av gröna alger. Ser verkligen inte snyggt ut på sanden men det är ju i första hand fiskarna som ska trivas. Jag hade väntat mig att dom skulle rensa rent. Ännu har jag inte sett något betande. Ska jag vänta eller kan jag redan nu ge upp och snygga till sanden?:confused:
admin
Christian Alfredsson
#22 - 11 september 2008 07:06
När det gäller pellets så är det olika. Jag har matat ihjäl fiskar med icke blötlagda pellets. Gissar att fisken ätit för mång och de sväller i magen. Kör med blötlagda pellets och mata manuellt.

Är Jullarna friska så är det inga problem. De brukar inte bry sig om varandra.

I början är det viktigt att inte stressa dem för mycket. Dvs rör inte för mycket i akvariet.
#23 - 11 september 2008 09:36
Tack för svaret. Då får det bli 2 doser spirulinaflingor på dagen och blötlagda pellets på kvällen.
Jag kommer inte röra mer än vid veckans vattenbyte!
#24 - 11 september 2008 10:37
Ikola är ju en variant som man är lite sugen på. Snyggt med det där riktigt citrongula fältet!
Här är en trevlig snutt på ett par lekande Ikola;

&feature=related
#25 - 11 september 2008 11:07
Ja, Ikola är en riktigt snygg Troffe. Funderar på att skaffa yttligare en art utav något slag, och tankarna har faktiskt gått på att skaffa 1+2 Ikola. Men sen gillar jag Canary Cheek väldigt mycket också.

Så man får se vad det blir.

MVH/Freddan
#26 - 12 september 2008 04:57
Underbara Troffar

Mkt trevligt att se dessa fantasiska djur spännande betende o fängslande skönhet.....

canary cheek.... hur ser dom ut?
#27 - 12 september 2008 08:14
#28 - 12 september 2008 12:32
#29 - 12 september 2008 15:49
Här är en liten video från mitt trofffekar! Med bärnstenar och dubbar.
http://vimeo.com/user721237/videos
#30 - 12 september 2008 15:50
du får visa bilder sen om du skaffar sådana...

var finns dessa fiskar att få tag på?
#31 - 12 september 2008 15:53
snyggt med stenana på botten smälter fint ihop med bakgrunden.....
#32 - 12 september 2008 17:06
Rickeboy ställde en fråga i 960-tråden. Jag flyttar över den och mitt svar hit till troffetråden istället - så kanske vi får fler svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickeboy
Tidigare i denna tråd togs frågan upp om hur vida det va bra att ge troffar artemia....
Jag undrar om mysis räka e ett bra foder som påminner om de kräfft djur som följer i de det gröna när dom betar i sjön....?

Och jag svarade så här;

Enligt "reglerna" och det faktum att troffarna är herbivora, alltså äter en kost från växtriket, plus att de har ett långt tarmsystem som gör det svårt för dom att hantera en strikt carnivor, eller köttbaserad, kost - är det inte lämpligt att ge artemia, som ju är rent kött, fet och proteinrik. Köttbaserad kost har en tendens att klogga upp, eller fastna i troffarnas långa och avancerade tarmsystem och kan inte smältas ordentligt. Påföljden blir ofta stress, och vid stress blir de lättare mottagliga för diverse sjukdomar, bakterieangrepp och parasiter.

Mysis har ju ett fiberrikt skal som hjälper tarmen att processa födan - och i vanlig räkmix brukar man ju lämna och mala ner lite av räkskalet också tillsammans med en massa goda nyttiga "gröna" ingredienser.

Jag ger mina troffar mysis då och då - och de äter detta gärna.

Bubbel-Freddan ger sina Troffar lite Artemia och det fungerar bra i hans kar - men Bubbel ger sina fiskar även en hel del annan föda, så det blir väl en bra balans ändå. Jag kan tänka mig att troffarna klarar små "treats" av Artemia lite då och då - om dom inte proppar i sig detta utan liksom bara får smaka lite - och för övrigt får kontinuerlig fiberrik föda.

Jag har valt att utesluta Artemia i mitt T-kar, just med tanke på troffarna - men matar med detta i alla andra kar.

Vi skulle kunna ställa "matfrågan" i Bubbels Troffetråd, så får experterna komma till tals ordentligt - och där kan Bubbel också berätta hur han balanserar kosten till sina troffar, där Artemia ingår.
#33 - 12 september 2008 17:45
tack för det inntressanta svaret....

Har själv gett em del myssis till min troffar vilket de uppskattar.... Men när det finns en sådan sammlad erfarenhet som här på zoopet att till gå..... Är det mkt bra att me jämmna mellan rum analysera sitt sätt att vårda sina djur med andra... Vilket många gånger leder till ny kunskap,,, o många gånger oxå leder till att man slipper göra om andras misstag.....

Räkmixen köper jag i åled o tycker den e enastånde bra.... fiskarna växer sej kraftiga o håller sig pigga av den...

"Samt skulle jag vilja framhålla att de tillverkar bland dom bästa akvariumen på marknaden"....
#34 - 12 september 2008 17:45
maxB vad har du för grund foder till dinna troffar
#35 - 12 september 2008 18:57
Ja, jag har mata med mina Troffar med artemia utan några som helst problem och dom har förökat sig som tusan och under ca 1 år så har jag från 3 införskaffade Morliro Moorii fött upp ca 70 ungar nu, på artemia och fiskarna har alltid varit lika pigga för detta.

På senare tid har jag dock ändå slutat ge dom artemia, då jag nu gör egen räkmix som dom får och det innehåller allt, så då behöver dom inte ha nåt annat foder än detta.

Men min uppfattning är att det går ge troffar artemia utan problem, men det är min uppfattning det.

MVH/Freddan
#36 - 15 september 2008 08:01
Rickeboy skrev:
maxB vad har du för grund foder till dinna troffar

Jag gör en hutlöst enkel räkmix bestående av räkor och ärtor. Jag skalar räkorna men låter lite av skalet följa med, sedan skalar jag ärtorna också - har märkt att det bara blir en massa överblivna ärtskalsbitar som ligger och dräller annars. Ärtorna är det bara att klämma till om så åker innanmätet ur och skalet slänger man.
Sedan brukar jag blanda i lite smått och gott i mixen t.ex. lite bra flingor - har jag lite mysis hemma kan det också få gå med, och så vidare. Har även i en knivsudd spirulinapulver. Gelatin skippar jag helt... Detta mixas till en slät gröt eller välling, hälls i plastpåsar och fryses in.
Räkmixen är grundfodret och de älskar detta. Förutom räkmixen får de cyklops som de gillar att simma omkring och käka.
Sedan brukar jag slänga i några algtabletter lite då och då som dom får gå och jobba med.
#37 - 15 september 2008 08:32
MaxB skrev:
Jag gör en hutlöst enkel räkmix bestående av räkor och ärtor. Jag skalar räkorna men låter lite av skalet följa med, sedan skalar jag ärtorna också - har märkt att det bara blir en massa överblivna ärtskalsbitar som ligger och dräller annars. Ärtorna är det bara att klämma till om så åker innanmätet ur och skalet slänger man.

Sedan brukar jag blanda i lite smått och gott i mixen t.ex. lite bra flingor - har jag lite mysis hemma kan det också få gå med, och så vidare. Har även i en knivsudd spirulinapulver. Gelatin skippar jag helt... Detta mixas till en slät gröt eller välling, hälls i plastpåsar och fryses in.

Räkmixen är grundfodret och de älskar detta. Förutom räkmixen får de cyklops som de gillar att simma omkring och käka.

Sedan brukar jag slänga i några algtabletter lite då och då som dom får gå och jobba med.

Den räkmixen lät mkt bra.... Cyklops skulle jag villja veta mer om vad det är,samt va som bra dåligt med det...

Algtabbletter var får man tag i sådana, är dom dyra, vad innehåller dom för alger?
#38 - 15 september 2008 09:29
Rickeboy skrev:
Den räkmixen lät mkt bra.... Cyklops skulle jag villja veta mer om vad det är,samt va som bra dåligt med det...

Algtabbletter var får man tag i sådana, är dom dyra, vad innehåller dom för alger?

Jaaa... Cyklops är väl pyttesmå hjuldjur - eller vattenloppor helt enkelt... tror jag. Jag tror heller inte dessa har några direkta dåliga egenskaper som fiskmat betraktat. Alla mina fiskar gillar detta - även levande, då jag så ofta jag kan går upp till en liten skogsdamm i näheten här och sveper upp lite vattenloppor, som jag sköljer av och filtrerar i ett melittafilter, och pytsar i akvariet. Mumma!

Algtabletterna ser ut som små gröna platta runda... tabletter. Jag brukar köpa en burk med en mal av någon sort på etiketten - kostar sisådär runt 80- 90 spänn. Finns i alla zooaffärer och till och med nere på ICA, på djurmatavdelningen. Vad dom exakt innehåller vet jag inte, men jag kan kolla upp det.
Dessa gillar både malar och troffar.
#39 - 15 september 2008 11:37
Cyklops uppskattas utav dom flesta tanganyika fiskar, men enligt mig så räcker det inte enbart som mat till troffar, då jag tycker att dom blir tunna utav det, och då även i dålig lekkondtition. Men varierar man maten med annat också så är cyklops att föredra att ge troffarna då dom gillar detta.

MVH/Freddan
#40 - 15 september 2008 14:44
Tack för svaren....

vad tror ni om att mala ner algtableter i räkmix..... de ju alger o lite ryggrad löst djur som e deras natur föda....?
#41 - 15 september 2008 15:10
#42 - 15 september 2008 16:36
Rickeboy skrev:
Tack för svaren....

vad tror ni om att mala ner algtableter i räkmix..... de ju alger o lite ryggrad löst djur som e deras natur föda....?

Klart du kan mala ner lite algtabletter i mixen... men, tabletterna är rätt fiffiga att bara släppa ner i karet för då får de gå och jobba med dom ett tag - plocka upp, tugga lite, spotta ut och plocka upp igen - dom får helt enkelt lite att göra. I mixen är det ju så käckt med mjukt ärtkött som de liksom bara kan sluka på direkten.
#43 - 15 september 2008 18:06
Wow! vilken trevlig film!

Rickeboy skrev:
" target="_blank">
#44 - 15 september 2008 18:21
Ja visst.... de va ju part1....

troligen finns part2 oxå.... me gemensa ansträngningar kanske vi lyckas hitta den oxå....:D

Hur kan afrikaner betraktas som fattiga när dom har tagaynika,malawi och viktoriasjön? mm;)
#45 - 15 september 2008 18:31
Har sett alla 4 delar på den filmen från tanganyikasjön, handlar dock inte så mycket om just troffar.

Tyvärr så finns det inte så mycket fisk kvar i tanganyikasjön vad jag har hört, då det är som allt annat är utfiskat på fisk, specilt troffar.

MVH/Freddan
#46 - 15 september 2008 18:39
" target="_blank">

"" target="_blank">

En och annan troffe får man se plus deras naturliga miljö så den e helt klart se värd.

döm själva
#47 - 15 september 2008 18:42
#48 - 15 september 2008 18:43
"" target="_blank">

En och annan troffe får man se plus deras naturliga miljö så den e helt klart se värd.

döm själva

Jovisst, nån troffe får man sen. Men det jag säger är att det nästan inte finns några troffar kvar i tanganyikasjön, vissa sorter iallafall. Därför kommer jag aldrig att köpa några vildfångade troffar.

MVH/Freddan
#49 - 16 september 2008 04:49
va tråkigt.... sant att man inte borde köpa vildfångade i så fall..

som akvarist bör man ju värna om dess framtid...
#50 - 16 september 2008 16:29
Funderar på o liva upp mitt Tanganyikakar lite. Det är på 320 liter och i det bor för närvarande 3 apelsinciklider och en multiskoloni på kanske 20-30 stycken varav de flesta är bara yngel. Multisarna gör inte heller anspråk på någon större del av akvariet. En tråkig grej är att alla fiskar befinner sig 99% av tiden på 1/3 av akvariets yta. Så lite mer frisimmande fiskar som troffarna skulle liva upp detta kar. Vars funktion är att pryda vårat vardagsrum (dvs bryr mig inte direkt om att odla upp yngel. Bara de starkaste överlever...)

Har läst att man kan hålla troffar i en grupp av 3. Är det då två honor och en hane man bör skaffa. Då är dock frågan hur får jag tag i exakt denna kombination. Kan en duktig säljare se könsskillnader på dem.

Bor i Linköping så om någon vet om någon privat odlare som säljer i närheten så får ni gärna tipsa mig.

I övrigt tror ni att kombinationen skulle funka? Planerar att mata med räkmix + endel nykäckt artemia (främst för multisynglen).
#51 - 16 september 2008 16:42
Limmet skrev:
Funderar på o liva upp mitt Tanganyikakar lite. Det är på 320 liter och i det bor för närvarande 3 apelsinciklider och en multiskoloni på kanske 20-30 stycken varav de flesta är bara yngel. Multisarna gör inte heller anspråk på någon större del av akvariet. En tråkig grej är att alla fiskar befinner sig 99% av tiden på 1/3 av akvariets yta. Så lite mer frisimmande fiskar som troffarna skulle liva upp detta kar. Vars funktion är att pryda vårat vardagsrum (dvs bryr mig inte direkt om att odla upp yngel. Bara de starkaste överlever...)

Har läst att man kan hålla troffar i en grupp av 3. Är det då två honor och en hane man bör skaffa. Då är dock frågan hur får jag tag i exakt denna kombination. Kan en duktig säljare se könsskillnader på dem.

Bor i Linköping så om någon vet om någon privat odlare som säljer i närheten så får ni gärna tipsa mig.

I övrigt tror ni att kombinationen skulle funka? Planerar att mata med räkmix + endel nykäckt artemia (främst för multisynglen).

Sakta i backarna, var har du läst att man skall hålla dem i så små grupper som 3 individer?

10-15 st säger Zoopet iallafall, fast frågan är om ditt akvarie inte är för litet för troffar
#52 - 16 september 2008 16:50
Fullt medveten om att den vanligaste varianten är att hålla de i ett så stort stim som möjligt.

Ett stort stim är som du säger ingen möjlighet då som du säger karet är för litet.

Men i olika forumtrådar (t.ex. denna) och på diverse internetsidor nämner folk att de håller grupper med 1+2 troffar vilket verkar kunna funka? Detta jag skulle vilja ha mer information om.
#53 - 16 september 2008 17:02
Limmet skrev:
Fullt medveten om att den vanligaste varianten är att hålla de i ett så stort stim som möjligt.

Ett stort stim är som du säger ingen möjlighet då som du säger karet är för litet.

Men i olika forumtrådar (t.ex. denna) och på diverse internetsidor nämner folk att de håller grupper med 1+2 troffar vilket verkar kunna funka? Detta jag skulle vilja ha mer information om.

oki,

det jag menar är att 3st troffar nog inte blir så roliga i karet[:o]

Tropheus duboisi kanske är något att satsa på?
Vet folk som tryckt in troffar i ett 240L kar, så du borde nog kunna ha en grupp på 6 individer.

Alternativt: satsa på ett stimm Blå neon/liknande istället?
#54 - 16 september 2008 18:04
Limmet skrev:

Testa att gå med i linköpings akvariesällskap där finns det folk som har tropheus om jag inte är helt ute och cyklar.
#55 - 16 september 2008 21:12
Limmet skrev:

Är ingen expert alls på området, har precis startat upp ett troffekar, men att ha så få tillsammans låter som en STOR chansning. Visst, allt kan funka, men oddsen blir väl högre ju mindre grupp man har, och tre låter inte ens som en grupp... Jag bor också i lkpg och mitt råd är att snacka med Jonas på Djurmagazinet, har har enl mig bra koll på tn.
#56 - 16 september 2008 21:30
Tja Limmet. Antar att det är mitt inlägg du läst i denna tråden, där jag berättat att jag håller Troffarna i grupper som 1+2. Jag har flera varianter utav troffar där jag har dom i små grupper som du nämner 1+2 och detta funkar alldeles utmärkt för min del, och under 1 år så drar jag väl upp ca 50-60 troffe yngel, utav dessa små grupper dom leker som bara den och jag har fullt med troffar i mina kar. Hemligheten är väl att hitta en hanne och två honor som trivs ihop precis som jag gjort utav alla mina arter, så brukar det funka fint. Men du har änd ett hyfsat stort kar så en grupp på 8-10 st tycker jag nog att du kan släppa i ditt kar, utan problem.

MVH/Freddan
#57 - 16 september 2008 21:51
127bubbel skrev:
Tja Limmet. Antar att det är mitt inlägg du läst i denna tråden, där jag berättat att jag håller Troffarna i grupper som 1+2. Jag har flera varianter utav troffar där jag har dom i små grupper som du nämner 1+2 och detta funkar alldeles utmärkt för min del, och under 1 år så drar jag väl upp ca 50-60 troffe yngel, utav dessa små grupper dom leker som bara den och jag har fullt med troffar i mina kar. Hemligheten är väl att hitta en hanne och två honor som trivs ihop precis som jag gjort utav alla mina arter, så brukar det funka fint. Men du har änd ett hyfsat stort kar så en grupp på 8-10 st tycker jag nog att du kan släppa i ditt kar, utan problem.

MVH/Freddan

Freddan, blir lite nyfiken, hur stora kar du har och vad du har för olika arter? Det låter onekligen ganska spännande att du faktiskt lyckas med att bara ha 1+2.
#58 - 17 september 2008 01:14
Tack för alla kanonsvar.

127bubbel:

Japp ditt inlägg var ett av de jag läst. Hur lätt är det att få tag i just 2 honor och 1 hane om man går till djuraffärn?

Att jag vill ha en såpass liten grupp är att jag gillar att ha många liter per fisk. Det blir så mycket lättare att hålla efter karet på så vis. Någonstanns läste jag att just 1 hane och 2 honor funkar väldigt bra ihop medan en grupp på 5-6 individer kan bli ett större problem då den "andrarankade" hanen kommer få det mycket jobbigt. Därav alternativen att köra Troffaran i ett stort stim eller som väldigt få individer.

ulfand:

Japp Jonas är kanon. Du vet ingen annan som säljer troffar privat i Linköping? De som finns på djurmagasinet just nu tilltalar mig inte. Möjligen "ikola".

Albinfiskare:
Vad för fisk menar du med "Alternativt: satsa på ett stimm Blå neon/liknande istället? "

endymion:

Ja det kanske man skulle göra. Men vet inte riktigt om det är för mig. Jag har ett kar ett sällskapskar och är inte (iaf för tillfället) intresserad av något annat än tn.
#59 - 17 september 2008 05:11
Blå neon eller Paracyprichromis nigripinnis som den heter på latin

med liknande menar jag typ Leptosoma (de har typ samma kroppsform som Blå neonen)

Eftersom du ville ha lite rörelse i karet;)

dessa firrar är munruvare precis som troffarna
#60 - 17 september 2008 05:39
Liten uppdatering samt en fråga:
Har nu haft mina Kasanga i 1 vecka och dom verkar trivas.:) I samma kar har jag multisar och dom fick yngel i helgen, ett gäng på 3-5mm. Superkul!!:D:D:D
Men det var ju Tropheus det skulle handla om.
Jag har som förberedelse till Troffarna sett till att få en riklig algtillväxt. Trodde att dom skulle gilla att beta av den. Inget händer dock. Algerna ligger i tjocka mattor, antar att det inte är bra för syremängd och vattenkvalitet. Ska jag plocka bort algerna eller ge dom ytterligare en tid att komma på att det är gott??:confused::confused:
#61 - 17 september 2008 11:38
Limmet. Inte så lätt att se könsskillnad på Tropheus, men det bästa är om du kan få tag i stora Troffar, så är det lättare att se skillnad på könen.

MVH/Freddan
Bilagor:
#62 - 17 september 2008 14:17
Limmet skrev:

endymion:

Ja det kanske man skulle göra. Men vet inte riktigt om det är för mig. Jag har ett kar ett sällskapskar och är inte (iaf för tillfället) intresserad av något annat än tn.

Och varför skulle man inte kunna va med i akvarieförening då, den är väl till för alla som är intresserade av akvarier. I Linköping kör de ju föredrag ofta. Vet inte om Lasse Andersson kör några Tangayikaföredrag men skulle jag få reda på att han skulle, vore det på gränsen att jag skulle kunna tänka mig att åka de 23 milen dit.
#63 - 17 september 2008 18:15
Var och snackade med Jonas på Djurmagasinet som någon föreslog.

Han tyckte absolut inte 2+1 lät som någon bra idé. Han sa även att om jag köper ca 10st så kommer troligen en dominant hane bli kvar till sist. Resten blir ihjälslagna.

Så han föreslog 25-30! Individer i ett 320 liters kar och 80%iga vattenbyten 2ggr om dagen. Vet inte alls om det kan funka. Känns trångt. Han använde sig iaf av denna vattenbytesmetod och motiverade det med att vattnet här i Linköping var så bra.

Många olika bud får man när det gäller troffar...

Bäst vore kanske att hitta en redan fungerande minigrupp... Fast å andra sidan är lite av charmen att köpa fiskar som ungdjur o föda upp dem.
#64 - 17 september 2008 18:26
Det finns dom zooaffärer som säger en sak och en annan säger en annan. Jag vet vad som funkar i mina kar iallafall, och att ha 1+2 är inga problem för mig, och då har jag ändå 3 st olika Tropheus-arter i karen.

MVH/Freddan
#65 - 17 september 2008 18:44
127bubbel skrev:
Det finns dom zooaffärer som säger en sak och en annan säger en annan. Jag vet vad som funkar i mina kar iallafall, och att ha 1+2 är inga problem för mig, och då har jag ändå 3 st olika Tropheus-arter i karen.

MVH/Freddan

Jag skulle som sagt helst skaffa denna sammansättning. Det låter lovande men jag har en fråga. Hur gör du för att skapa dina grupper? Väljer du ut fullvuxna individer du ser könsskillnader på när du skapar grupperna eller hur går du till väga?

Det blir inget rejält jagande när man har grupperna som du? han i affärn menade på att hanen kommer jaga ihjäl honorna.
#66 - 17 september 2008 19:50
Det enklaste sättet är att köpa stora Troffar, det finns flera zooaffärer som vänder och tittar på moorii på äggläggningsröret om man ber att få, 1 hanne plus 2 honor. Mina honor är minst lika tuffa som hannen är, så det blir absolut inget jagande från hans sida.

MVH/Freddan
#67 - 17 september 2008 20:52
Limmet skrev:
Han tyckte absolut inte 2+1 lät som någon bra idé. Han sa även att om jag köper ca 10st så kommer troligen en dominant hane bli kvar till sist. Resten blir ihjälslagna.

Så han föreslog 25-30! Individer i ett 320 liters kar och 80%iga vattenbyten 2ggr om dagen. Vet inte alls om det kan funka. Känns trångt. Han använde sig iaf av denna vattenbytesmetod och motiverade det med att vattnet här i Linköping var så bra.

80 % 2 ggr per dag är ju rena dumheter, jag byter ca 25-30 % per vecka och då har jag 25 troffar och 13 victoriaciklider i ett 375 Liters. Jag har sett fungerande grupper på ca 10 individer i 262, 375 och 530 Liters.
#68 - 17 september 2008 21:16
Hmm.Jag håller ju på att göra om mitt 375 här hemma och jag var/är så sugen på att skaffa dessa vackra fiskar men fick rådet att avstå för att mitt kar e lite kort.120 cm.Men ett 262 liters kan väll inte vara längre än så???

Om det funkar så vill jag ju ha ett gäng:)

Har ju fått rådet att avstå men e det nånn som har en annan mening?

endymion skrev:
. Jag har sett fungerande grupper på ca 10 individer i 262, 375 och 530 Liters.
#69 - 18 september 2008 09:30
menade såklart 2 ggr i veckan. Sorry
#70 - 18 september 2008 11:00
Jemmba skrev:
Hmm.Jag håller ju på att göra om mitt 375 här hemma och jag var/är så sugen på att skaffa dessa vackra fiskar men fick rådet att avstå för att mitt kar e lite kort.120 cm.Men ett 262 liters kan väll inte vara längre än så???

Om det funkar så vill jag ju ha ett gäng:)

Har ju fått rådet att avstå men e det nånn som har en annan mening?

262 karet var 150x35x50 alltså 35 högt.
#71 - 18 september 2008 20:45
Efter ett besök på Akvarievalvet i Norrköping kom jag hem med 10 "pemba" (bemba) dvs den svarta varianten med oranget streck. Skitsnygga. Några har färgat ut det röda bandet och på övriga är det på väg. Skulle bedömma att de är 5-6 cm långa. Är eg inte en person som brukar falla för impulsköp man jag kunde inte motstå frestelsen och när "Robban" i affärn trodde det skulle fungera så fick det bli så.

Det roliga är följande:

15:00 Inkoppning avklarad och fiskarna sätts i akvariet som släcks ned och jag mörklägger rummet.

19:00 tänder akvariet (nyfiken som ett barn på julafton och kan inte hålla mig). Fiskarna verkar pigga och friska men håller sig i ett kompakt stim.

22:30 En hane har lockat till sig en hona och "lockar" denna till ena hörnet av akvariet där han "spelar" för henne frenetiskt samtidigt som han ser till att inga andra fiskar får närvara.
Seriöst kan det vara lek på gång såhär snabbt?!? Av vad jag sett på filmer på youtube på troheus är det precis samma beteende mina redan uppvisar. Övriga 8 simmar fortfarande i sitt stim.

Iaf hoppas jag inte gjorde bort mig nu som införskaffade en grupp på 10 individer och att de håller tillräckligt sams så att ingen kommer till skada.
#72 - 18 september 2008 20:58
Limmet skrev:
Efter ett besök på Akvarievalvet i Norrköping kom jag hem med 10 "pemba" (bemba) dvs den svarta varianten med oranget streck. Skitsnygga. Några har färgat ut det röda bandet och på övriga är det på väg. Skulle bedömma att de är 5-6 cm långa. Är eg inte en person som brukar falla för impulsköp man jag kunde inte motstå frestelsen och när "Robban" i affärn trodde det skulle fungera så fick det bli så.

Det roliga är följande:

15:00 Inkoppning avklarad och fiskarna sätts i akvariet som släcks ned och jag mörklägger rummet.

19:00 tänder akvariet (nyfiken som ett barn på julafton och kan inte hålla mig). Fiskarna verkar pigga och friska men håller sig i ett kompakt stim.

22:30 En hane har lockat till sig en hona och "lockar" denna till ena hörnet av akvariet där han "spelar" för henne frenetiskt samtidigt som han ser till att inga andra fiskar får närvara.

Seriöst kan det vara lek på gång såhär snabbt?!? Av vad jag sett på filmer på youtube på troheus är det precis samma beteende mina redan uppvisar. Övriga 8 simmar fortfarande i sitt stim.

Iaf hoppas jag inte gjorde bort mig nu som införskaffade en grupp på 10 individer och att de håller tillräckligt sams så att ingen kommer till skada.

Tropheus brukar skenleka rätt mycket men det är inte helt ovanligt att fisk leker när man precis flyttat på dem.
#73 - 22 september 2008 21:59
Allting väl med troffarna hitills. Lite revirstrider men ingen som verkar ta illa av det.

Har lite frågor.

1. Hur länge tuggar troffarna.
2. Äter ynglen något i morsans munn eller är de där tills gulan tar slut och sen blir spottade?
3. Äter honan något öht när de spottar?
4. Tror ni några yngel kan komma att överleva i mitt ganska trångbodda kar? (lite apelsiner/multis +10 troffar).
#74 - 23 september 2008 02:25
1: Troffar tuggar 2-3 veckor om jag minns rätt.

4:De e nog risk att dom blir fisk mat,,, men du kan ju låta henne spotta i ett yngel kar och sedan släppa tillbaka ynglen när dom växt till sig...
#75 - 23 september 2008 02:27
Vilken smilis de blev om man glömmer mellan slag ibland
#76 - 23 september 2008 08:12
Troffar brukar hålla sina ungar mellan 3-4 veckor. Honan äter allt lite under tiden hon rovar och ungarna äter den mat hon tar in i munnen när dom är kläckta. Jag låter alltid mina troffar spotta i sällskapskaret och det blir alltid en massa ungar som klarar sig.

MVH/Freddan
#77 - 26 september 2008 12:33
Det var ett tag sen någon skrev här nu, men nu lägger jag ut en bild på en tropheus brichardi "Ulwile" förmodligen en hona.
#78 - 26 september 2008 15:30
Lägger in lite bilde på ett par Tropheus Moliro Moorii som lekte i förmiddags.

MVH/Freddan
#79 - 28 september 2008 14:43
Lite bilder från mitt troffekar

Bilder
#80 - 1 oktober 2008 16:03
Vilken variant var det du hade?

MVH/Freddan
#81 - 1 oktober 2008 17:07
Moorii Golden Kazumba
#82 - 8 april 2010 22:01
1,5 år sedan nån skrev här. Dags att liva upp denna kanske? :) Jag har pracis köpr ett 600l kar med medföljande troffar! 17st Duboisi och 12st (Moori) sp. "Red".

Är skitnöjd än så länge och tycker det verkar vara riktigt roliga fiskar!
#83 - 9 april 2010 07:30
Eric_H skrev:
1,5 år sedan nån skrev här. Dags att liva upp denna kanske? :) Jag har pracis köpr ett 600l kar med medföljande troffar! 17st Duboisi och 12st (Moori) sp. "Red".

Är skitnöjd än så länge och tycker det verkar vara riktigt roliga fiskar!

Helt klart en tråd som borde livas upp (så man får nåt att läsa och kika på här på Zoopet-forumet). Det var i och för sig ett tag sedan jag hade troffar, men dessa är alltid lika kul att kolla på!
Hoppas du kan länka upp lite bilder på ditt nyförvärv - det vore intressant!:)

Här är ett par bilder på några av de cirka 40-50 T. Moliro jag hade i 960-baljan.
#84 - 9 april 2010 14:34
MaxB skrev:
Helt klart en tråd som borde livas upp (så man får nåt att läsa och kika på här på Zoopet-forumet). Det var i och för sig ett tag sedan jag hade troffar, men dessa är alltid lika kul att kolla på!

Hoppas du kan länka upp lite bilder på ditt nyförvärv - det vore intressant!:)

Här är ett par bilder på några av de cirka 40-50 T. Moliro jag hade i 960-baljan.

Riktigt snygga!

Jag är ingen mästerfotograf men lite bilder fick jag. Är det några namn som är fel så rätta mig gärna, tycker det är lite svårt med alla sorters troffar!

http://i692.photobucket.com/albums/vv288/Eric_H_photos/DSC_1182.jpg
Karet i sin helhet, har inte rört någonting alls utan det ser ut som det gjorde hos säljaren.

http://i692.photobucket.com/albums/vv288/Eric_H_photos/DSC_1149.jpg
Duboisi ("Maswa"?)

http://i692.photobucket.com/albums/vv288/Eric_H_photos/DSC_1144.jpg
Sp. Red (fd Moorii?)

http://i692.photobucket.com/albums/vv288/Eric_H_photos/DSC_1150.jpg
En lite krabat som kommit fram nu efter vi flyttat det :)

/Eric
#85 - 9 april 2010 16:10
Kanonfina bilder tycker jag! Karet ser jättetrevligt ut - sköna avlånga mått för troffar!
Duboisi-ynglen är ju så jädra fräna med sina prickar!
Ös gärna på med fler bilder allteftersom! :)
#86 - 11 april 2010 19:45
Jättefina, blir lite avis.
#87 - 12 april 2010 14:23
Tack ska ni ha! Planen är väl att få detta att fungera och så småningom skramla ihop till ett nytt kar med btn och lite flashigare inredning. Men som sagt, vill inte lägga massa pengar när jag inte har helt kläm på det än :)

Tråkiga nyheter är att två yngel tyvärr har lyckats krångla sig in och fastnat i insuget på ett av powerheadsen..

Positiva nyheter är att jag har en Duboisihona som går och tuggar :)

Någon annan här som matar med spenat som kan råda mig till hur mkt som är lagom till 30 hungriga troffar? ;)

Mvh /Eric
#88 - 12 april 2010 17:53
Eric_H skrev:
Tack ska ni ha! Planen är väl att få detta att fungera och så småningom skramla ihop till ett nytt kar med btn och lite flashigare inredning. Men som sagt, vill inte lägga massa pengar när jag inte har helt kläm på det än :)

Tråkiga nyheter är att två yngel tyvärr har lyckats krångla sig in och fastnat i insuget på ett av powerheadsen..

Positiva nyheter är att jag har en Duboisihona som går och tuggar :)

Någon annan här som matar med spenat som kan råda mig till hur mkt som är lagom till 30 hungriga troffar? ;)

Mvh /Eric

Alltid svårt att säga hur mycket man skall mata, men de här figurerna har ju ett invecklat tarmsystem som inte skall belastas för hårt - de går och betar kontinuerligt i det vilda och får på så sätt ett jämnt "flöde" av mat igenom sina magar. Jag brukade sätta mig ner framför karet och portionera ut smådoser, så att jag såg att alla fick hyfsat lika mycket mat. Mellan matningarna släppte jag ner hårda algtabletter, såna man ofta ger malar, dessa var perfekta för dom, och de kunde gå länge och jobba med dessa.
#89 - 12 april 2010 20:30
MaxB skrev:
Kanonfina bilder tycker jag! Karet ser jättetrevligt ut - sköna avlånga mått för troffar!

Duboisi-ynglen är ju så jädra fräna med sina prickar!

Ös gärna på med fler bilder allteftersom! :)
Är det verkligen bara Duboisi yngel som blir svart prickiga?
#90 - 12 april 2010 20:38
pontulf skrev:

Skall låta det vara osagt - men jag har bara sett dessa prickar på just duboisi-yngel - men givetvis kan kanske även andra typer ha prickiga yngel...
Andra troffeyngel jag haft får en blandning av oregelbundna fält och distinkta ränder - bäbisfärger, som man brukar säga.
Jag skall faktiskt googla runt och kolla lite om det enbart är duboisi som får de här väldigt vackra prickiga ynglen!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 12 april 2010 20:40
pontulf skrev:

Nja svartprickiga blir väl inga troffeyngel. Däremot är det bara dubbeyngel som är vitprickiga.
#92 - 12 april 2010 20:49
Nja svartprickiga blir väl inga troffeyngel. Däremot är det bara dubbeyngel som är vitprickiga.

Bra där Kjell! Då behöver jag inte googla mer, och det stämmer ju bra - jag har inte sett några andra typer med vita yngelprickar - så som hos dubbarna!:)
#93 - 12 april 2010 20:53
MaxB skrev:
Alltid svårt att säga hur mycket man skall mata, men de här figurerna har ju ett invecklat tarmsystem som inte skall belastas för hårt - de går och betar kontinuerligt i det vilda och får på så sätt ett jämnt "flöde" av mat igenom sina magar. Jag brukade sätta mig ner framför karet och portionera ut smådoser, så att jag såg att alla fick hyfsat lika mycket mat. Mellan matningarna släppte jag ner hårda algtabletter, såna man ofta ger malar, dessa var perfekta för dom, och de kunde gå länge och jobba med dessa.

Jo det är klart.:) Jag skriver lite klumoigt ibland, fiskarna jag tog över har gått på tropicals spirulina granulat fram tills idag. Men jag är lite intresserad av att gå över mer och mer till att köra spenat, gröna ärtor. Vad jag hört ska detta vara mkt bättre som huvudfoder och att man tom. kunnat se vissa förändringar i fiskarnas beteende efter ett tag.
Bilagor:
#94 - 12 april 2010 21:05
Eric_H skrev:
Jo det är klart.:) Jag skriver lite klumoigt ibland, fiskarna jag tog över har gått på tropicals spirulina granulat fram tills idag. Men jag är lite intresserad av att gå över mer och mer till att köra spenat, gröna ärtor. Vad jag hört ska detta vara mkt bättre som huvudfoder och att man tom. kunnat se vissa förändringar i fiskarnas beteende efter ett tag.

Det låter bra! Jag körde en slags räkmix, med ytterst liten del oskalade räkor och en massa grönsaker i - bland annat ärtor och spenat, hade också en massa olika burkar med vegetabiliskt foder just för troffar, skall kolla någonstans i den låååååååånga 960-tanganyikatråden jag hade igång förr om jag kan hitta lite recept och olika namn på foder till troffar!
Här är en film (som är lite suddig - det var innan jag skaffade den riktiga HD-filmkameran) där man kan se hur moliro-ynglen går helt utan att bli attackerade av de stora - till slut blev det en massa generationer som samsades. En bit in i filmen ser vi även de karaktäristiska vit-prickiga Dubbe-ynglen!:)
#95 - 12 april 2010 21:52
Vad ra, då är jag inte helt ute och seglar iaf!
Riktigt riktigt snyggt kar! Och vad läckert med de olika storlekarns ihop som sagt!
Har du stängt av endel pumpar medans du filmade eller? Såg väldigt lugnt och fridfullt ut :)
Ja om du har tid och lust så får du jättegärna leta fram det, alltid kul att veta vad som funkat bra hos andra!

Just nu är det fullt upp med att passa upp på de stackars ynglen jag fick med från mina nya puckelhövdade-hästnosar! :)
#96 - 13 april 2010 06:53
Eric_H skrev:
Vad ra, då är jag inte helt ute och seglar iaf!

Riktigt riktigt snyggt kar! Och vad läckert med de olika storlekarns ihop som sagt!

Har du stängt av endel pumpar medans du filmade eller? Såg väldigt lugnt och fridfullt ut :)

Ja om du har tid och lust så får du jättegärna leta fram det, alltid kul att veta vad som funkat bra hos andra!

Just nu är det fullt upp med att passa upp på de stackars ynglen jag fick med från mina nya puckelhövdade-hästnosar! :)

Ja, det var många som frågade om flödet i karet, för några år sedan. Du kan se på några ställen på filmen, att jag riktat utblåset rakt bak mot bakgrunden, snett ner genom vattnet, på detta sätt fick jag en stark ström som drog ner och utmed bakgrunden - och alltså inte påverkade vattenytan så värst mycket på sidorna av karet. Det blev alltså god syresättning, av flödet vid ytan i mitten - och en stark, fin ström över bakgrunden och ner i karet. Troffarna gick gärna och betade alger på mittdelen av bakgrunden i strömmen - men höll sig lika gärna i de lugnare delarna. Så, på filmen ser det nästan ut som att vattnet står still, men sanningen är att det var kraftig ström i själva karet.
Jag har letat i den gamla tråden (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834) om vad de olika flingorna heter, men inte hittat detta, tyvärr. Det finns ju en uppsjö olika flingpreparat som är lämpat för troffar och andra herbivorer - kolla med din lokale handlare!
Räkmixen jag gjorde följde inte något direkt recept - jag tog bara en näve oskalade räkor - kroppsdelen, knôdde ner ärtor, spenat och lite andra grönsaker t.ex. Broccoli och körde detta i mixen, till en smet som jag sedan lade i fryspåsar, plattade till och in i frysen. Sedan bröt jag bara av lagom bitar och portionerade ut. Jag treatade även troffarna då och då med lite moina, cyclops och levande vattenloppor.
#97 - 13 april 2010 17:57
skulle villja ha troffar. men mitt kar är för litet. bara på 240 L
#98 - 13 april 2010 18:36
Vad är minimum på kar till troffar? Lizz.
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 13 april 2010 19:03
Lizz skrev:
Vad är minimum på kar till troffar? Lizz.

Det viktiga är framförallt akvariets längd (som kan ses i artbeskrivningarna) och inte volymen
#100 - 15 april 2010 09:24
MaxB skrev:
Det låter bra! Jag körde en slags räkmix, med ytterst liten del oskalade räkor och en massa grönsaker i - bland annat ärtor och spenat, hade också en massa olika burkar med vegetabiliskt foder just för troffar, skall kolla någonstans i den låååååååånga 960-tanganyikatråden jag hade igång förr om jag kan hitta lite recept och olika namn på foder till troffar!

Här är en film (som är lite suddig - det var innan jag skaffade den riktiga HD-filmkameran) där man kan se hur moliro-ynglen går helt utan att bli attackerade av de stora - till slut blev det en massa generationer som samsades. En bit in i filmen ser vi även de karaktäristiska vit-prickiga Dubbe-ynglen!:)

Det 960L gillade jag skarpt:)
#101 - 15 april 2010 09:26
Auratusen skrev:
skulle villja ha troffar. men mitt kar är för litet. bara på 240 L

Det finns ju dom som kör troffar i 200L:) Man får göra vatten byten lite oftare (2-3 ggr i veckan) så det går:d
#102 - 6 maj 2010 22:23
mika71 skrev:
Det finns ju dom som kör troffar i 200L:) Man får göra vatten byten lite oftare (2-3 ggr i veckan) så det går:d

Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.
Bilagor:
#103 - 7 maj 2010 06:34
kilova skrev:
Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.

Kan mycket väl funka som du säger...men vad har du för mått på karet och vilken filter kapacitet har du?...själv har jag bl.a 27 vuxna i en 375a med pumpkapacitetpå 3000/liter i timmen och tycker att minst ett vatten byte är ett måste....ser för jäv..gt ut annars:confused:
#104 - 7 maj 2010 07:50
mika71 skrev:
Kan mycket väl funka som du säger...men vad har du för mått på karet och vilken filter kapacitet har du?...själv har jag bl.a 27 vuxna i en 375a med pumpkapacitetpå 3000/liter i timmen och tycker att minst ett vatten byte är ett måste....ser för jäv..gt ut annars:confused:

1200 långt kar .pumpar 2000L/H hela kortsidan med ppi 10 matta.. mkt växter och mkt sand i karet. detta har jag.
varför ser det för jäv..gt ut kan det vara maten som färgar vattnet kanske ..mitt vatten är kristallklart även efter 2 veckor.. jag matar med fiber havregryn iofs och det färgar inte vattnet.
#105 - 7 maj 2010 11:38
kilova skrev:
1200 långt kar .pumpar 2000L/H hela kortsidan med ppi 10 matta.. mkt växter och mkt sand i karet. detta har jag.

varför ser det för jäv..gt ut kan det vara maten som färgar vattnet kanske ..mitt vatten är kristallklart även efter 2 veckor.. jag matar med fiber havregryn iofs och det färgar inte vattnet.

Jag matar med NLS och räkmix;) Vad är fiber havregryn? matar du enbart med det? Är själv ganska ny på det här med troffar så man vill ju lära sig:)
#106 - 7 maj 2010 13:51
mika71 skrev:
Jag matar med NLS och räkmix;) Vad är fiber havregryn? matar du enbart med det? Är själv ganska ny på det här med troffar så man vill ju lära sig:)

Fiber havregryn är vanligt havregryn som man gör gröt på dock använder jag fiber havregryn då det dammar mindre än vanligt havregryn.

Ja jag matar nästan uteslutande med haregryn + vanligt störfoder pellets 1 ggr per vecka(vet igentligen inte varför jag använder pellets troligvis bara en fix ide).

Räkmix skitar ner väldigt mkt i karret om du råkar mata lite för mkt och inte har ett riktigt bra bindemedel kanske därför du får byta vatten så ofta NLS är ett bra foder men är dyrt (jämfört med havregryn) och förgar även vattnet en del.

Kan väl tillägga att jag aldrig haft någon sjukdom eller dödsfall i mina akvarier med tropheus sen jag började mata med havregryn. det tar upp till 3 dagar att vänja dom vid havregryn.
#107 - 7 maj 2010 14:51
kilova skrev:
Fiber havregryn är vanligt havregryn som man gör gröt på dock använder jag fiber havregryn då det dammar mindre än vanligt havregryn.

Ja jag matar nästan uteslutande med haregryn + vanligt störfoder pellets 1 ggr per vecka(vet igentligen inte varför jag använder pellets troligvis bara en fix ide).

Räkmix skitar ner väldigt mkt i karret om du råkar mata lite för mkt och inte har ett riktigt bra bindemedel kanske därför du får byta vatten så ofta NLS är ett bra foder men är dyrt (jämfört med havregryn) och förgar även vattnet en del.

Kan väl tillägga att jag aldrig haft någon sjukdom eller dödsfall i mina akvarier med tropheus sen jag började mata med havregryn. det tar upp till 3 dagar att vänja dom vid havregryn.

Ok...ska nog prova havregryn:) maler du havregrynet? du har en imponerande fisk lista (man blir ju avis) du har inga yngel till salu;)
Tackar så mycke för mat tipset:)
#108 - 7 maj 2010 15:23
mika71 skrev:
Ok...ska nog prova havregryn:) maler du havregrynet? du har en imponerande fisk lista (man blir ju avis) du har inga yngel till salu;)

Tackar så mycke för mat tipset:)

Mal inte det smula endast om du har mindre fiskar upp till 4cm .
Jo jag har yngel, men det kan vi ta genom PM
#109 - 7 maj 2010 17:08
kilova skrev:

Gärna det.. via pm alltså. eller [EMAIL="msb@comhem.se"]msb@comhem.se[/EMAIL]
#110 - 8 maj 2010 18:37
Kilova, dax för lite bilder snart va?:)

Riktigt snyggt 960 liters kar max!
#111 - 10 maj 2010 04:41
pontulf skrev:
Kilova, dax för lite bilder snart va?:)

Riktigt snyggt 960 liters kar max!

Dålig på att fota men jag kommer att försöka ,lägger upp en länk till min kazumba sålänge
" target="_blank">
#112 - 10 maj 2010 10:51
Snygga kazumba:) ang dåliga bilder så tycker jag det är bättre med dåliga bilder än inga alls;)
#113 - 10 maj 2010 13:43
kilova skrev:

Då har jag börjat med fiber havregryn så vi får se:)
Hoppas verkligen att det funkar... som du skrev kilova vilken prisskilnad:d
#114 - 12 maj 2010 11:35
ingen som har lite trevliga troffe bilder o lägga in:d
#115 - 29 maj 2010 16:36
Hej jag funderar på att skaffa [B]Tropheus fiskar men jag har några frågor

jag har ett akvarium som är 120 Brett 40 djupt 50 högt 240L
jag har en eheim 2252 1200L/H och en cirk på 750L/H räcker det?

Vad behöver man mer veta om dessa fiskar finns det några bra sidor man kan läsa om dom??
[/B]
#116 - 31 maj 2010 14:44
Dom kan vara känsliga om dom får fel foder.

http://www.ciklider.se/forum/index.php?board=2.0
#117 - 3 juni 2010 18:36
Jo jag undrar en sak till jag har läst att man ska köpa hela gruppen på samma gång men om jag nu gör det och säg att att det dör 3-4st med tiden av någon anledning kan man då inte köpa 3-4st för att fylla på gruppen eller ska man göra så att vänta till det är bara en herre kvar i akvariumet och köpa 20st nya firrar
Bilagor:
#118 - 12 juni 2010 06:11
kilova skrev:

varför ska man ha mycket sand?
#119 - 12 juni 2010 10:16
jag har ett 310 l kar som jag ska tömma och göra om till et troffekar:) jag ska då ha dubbar (tropheus duboisi). vad tror ni om det?
#120 - 12 juni 2010 17:07
Hej nu har jag detta i mitt 240L akvarium räcker det för troffarna

Ytterfilter fluval 305 1000L/h
Eheim 2252 1200L/h
cirk pump 750L/h
#121 - 12 juni 2010 17:47
Auratusen skrev:
jag har ett 310 l kar som jag ska tömma och göra om till et troffekar:) jag ska då ha dubbar (tropheus duboisi). vad tror ni om det?

Det kommer att bli kanon:)... hur måna hade du tänkt dig?
#122 - 12 juni 2010 17:51
walak skrev:
Hej nu har jag detta i mitt 240L akvarium räcker det för troffarna

Ytterfilter fluval 305 1000L/h

Eheim 2252 1200L/h

cirk pump 750L/h

Det lär räcka alla gånger mer än väl:) jag brukar försöka hålla 4*akvariets volym d.v.s i ditt fall så skulle det räcka med 1000/l/h men kör det du har kommer att bli kanon:)
Bilagor:
#123 - 13 juni 2010 16:07
Jag undrar en sak när man läser alla art beskrivninga så står det att fiskarna ska ha gott om göm ställen men när man pratar med zoo butikerna så säger dom att man ska ha så lite göm ställen som möjlig på grund av att då får dom inte så mycket revir tänkande så då blir det mindre bråk som leder till död och sjukdomar mm. Och även om man kollar folks akvarium så är det väldigt spar smakat med göm ställen. Så nu när jag ska inreda mitt akvarium vad ska man göra. Är detta på stående sant??? För det skulle ju vara väldigt skönt att slippa den jobbiga del med död mm.
#124 - 15 juni 2010 16:01
Här är några bilder på mina fina fiskar
#125 - 16 juni 2010 12:53
mika71 skrev:
Det kommer att bli kanon:)... hur måna hade du tänkt dig?

efter som de är dubbar. kanske 10 st?
#126 - 16 juni 2010 13:47
När dom har börjat leka som på bilden hur lång tid är det tills honan lägger rom

#127 - 19 februari 2016 07:30
Art
Hejsan
I vårt 540 kar har vi ett antal Tropheus Moorii Moliro. Ser precis ut som bilen på första sidan i denna tråd. Men jag hittar inte denna när jag söker i Zoopets "Fisk - Artbeskrivning".

Samma sak gäller mina andra troffar som heter Moorii Chimba.
Varför jag vet att dessa heter just så är för att den vi köpte akvariet med fiskar av sade så. Plus att vi har "googlat".

Tänkte lägga dessa i mina favoriter. Någon annan som hittar dessa i fiskarkivet?

Mvh.
R

Annons