Tropikvatten

#1 - 28 juli 2007 09:36
Någon som använder vattenpreparat som tex tetra torumin, för att få fram svartvatten? Är det att rekommendera, eller finns det något negativt med det?
Skulle gärna vilja se lite bilder på hur vattnet ser ut när man använder detta.
#2 - 28 juli 2007 10:48
I början använde jag såna preparat, men nu verkar det inte behövas längre. Vattnet i mina low-tech blir te-färgat ändå :p

Vad jag vet finns det inga nackdelar med dessa preparat. De verkar innehålla mest naturliga ämnen, som torv-eller barkextrakt.

Här är en bild på min sydöstasiatiska biotop tagen för några månader sen:
#3 - 28 juli 2007 10:56
Okej, kanske är värt och testa det iaf. Riktigt snyggt akvarie :) Måste fråga vad du använder för lysrör och sand?
#4 - 28 juli 2007 11:12
Tack så mycket [:I] [:-88]

Lysrören är Aquarelle och sanden är Rådasand (ungefär 2/3 0.33mm och 1/3 0.4-0.8mm).
#5 - 28 juli 2007 20:58
Nu har du överträffat dig själv Batski!!! jösses va snyggt:D du har vekligen lyckats få det nturligt och vackert och varken för lite eller för mycket, ett i mina ögon föredömligt akvarium:)
#6 - 28 juli 2007 21:03
Vad har du för bakgrund och är den stora stenen en modul?
#7 - 28 juli 2007 22:37
Håller med om att det var ett mycket snyggt akvarium:) Vad är det för flytväxter?
#8 - 28 juli 2007 23:14
Då jag har sett det IRL kan jag bara hålla med, Batski´s kar är skitsnygga!
#9 - 29 juli 2007 00:12
åheim skrev:
...jösses va snyggt:D du har vekligen lyckats få det nturligt och vackert och varken för lite eller för mycket, ett i mina ögon föredömligt akvarium:)

Håller med, kanon!
#10 - 29 juli 2007 00:42
Ojojoj, vad många fina ord [:I] [:D] [:-79] Tack så mycket allihop!!! Asien är det akvariet som jag är mest nöjd med. Inspirationen fick jag från den thailändska naturen.

Som bakgrund har jag en plansch med en bild på en stenvägg (BTN-bakgrund?). Stenarna är riktiga granitstenar som jag hittade i skogen (de står stadigt på ett par skivor frigolit). Flytväxterna är Ceratopteris cornuta (men jag funderar på att byta ut dem mot pistia).
#11 - 7 augusti 2007 13:03
Ett annat sätt att få "svartvatten" är att ha boklöv på botten och/eller ha i alkottar.
#12 - 7 augusti 2007 13:07
BengtO skrev:
Ett annat sätt att få "svartvatten" är att ha boklöv på botten och/eller ha i alkottar.

Är inte det lite riskablare?
#13 - 7 augusti 2007 13:15
Absolut inte. Alkottar har använts i massor av år, speciellt av odlare. Boklöv är ett helt naturligt material som ger ett mycket naturligt utseende åt en svartvattensburk. Det finns nog många av våra akvariefiskar som aldrig sett sand i naturen utan lever över en botten som består av gamla löv och slam.
#14 - 7 augusti 2007 13:53
Okej, kanske man ska testa det då. Men då ska man väl torka löven först?
#15 - 7 augusti 2007 13:55
Vänta en månad eller två så plockar du dem färdigtorkade, och då kan du välja mellan både bok och eklöv.
Jag tror inte det är riktigt samma sak att plocka dem gröna och torka dem själv:confused:.
#16 - 7 augusti 2007 14:16
Just det. Alkottar kan du plocka på vintern, de gamla svarta. Löven du kan använda är de bruna som träden släpper på hösten.
#17 - 7 augusti 2007 14:21
Wow, har egentligen inget att tillägga till ursprungsfrågan men måste säga att akvariumet på bilden var ett av de finare jag sett överhuvudtaget. Bra jobbat.

/NNN
#18 - 7 augusti 2007 17:25
Wow, har egentligen inget att tillägga till ursprungsfrågan men måste säga att akvariumet på bilden var ett av de finare jag sett överhuvudtaget. Bra jobbat.

Oj vad ni överöser mig med beröm [:o] Tack så jättemycket [:D]
#19 - 7 november 2007 08:43
Ja, det var för jkla snyggt batski :)
#20 - 7 november 2007 09:35
batski skrev:
Flytväxterna är Ceratopteris cornuta (men jag funderar på att byta ut dem mot pistia).

Jag hade inte bytt till Pistia om jag var du. Dels behöver den tio centimeter ovanför ytan för sina blad, men har inga blad under ytan, dels får den 30-40 cm långa rotsystem som hänger ned, och som alltså är det enda man ser av växten i akvariet...

Annons