Tror alla fått vita prick.

#1 - 12 mars 2008 13:20
kollade nyss in i min burk och så gott som varenda fisk har fått små vit prickar:mad: (ser ut som luft bubblor).
jag har rödmunstetror och dom är värst annsatta sedan kommer praktbotiorna.
har åxå guramis och bolivianska fjärilar och dom har åxå fått men inte lika mycket. Hur kan detta hända över en natt?Hur uppstår detta?
vilken medicin är det som är bäst? Alla ser pigga och hungriga ut för övrigt!
#2 - 12 mars 2008 13:59
Jemmba skrev:
kollade nyss in i min burk och så gott som varenda fisk har fått små vit prickar:mad: (ser ut som luft bubblor).

jag har rödmunstetror och dom är värst annsatta sedan kommer praktbotiorna.

har åxå guramis och bolivianska fjärilar och dom har åxå fått men inte lika mycket. Hur kan detta hända över en natt?Hur uppstår detta?

vilken medicin är det som är bäst? Alla ser pigga och hungriga ut för övrigt!

Vissa arter får lättare vita prick och Praktbotia och Fjärilciklid hör väl till de arter, tyvärr.

Vet inte bästa medicinmärke men glöm inte att ta ut eventuella kolfilter innan du börjar medicinera. Det misstaget gjorde vi första gången :(
#3 - 12 mars 2008 14:01
ska ivägg till affären nu.ingen som vet vad som är bäst mot vita prick?
#4 - 12 mars 2008 14:05
Brukar själv köra med sera costapur, och det har fungerat bra. Har inte provat nån annan medicin, så jag vet inte vilken som är bäst, tyvärr.
#5 - 12 mars 2008 14:51
köpte nu costapur.
så nu ska jag alltså göra rent filtret samt göra ett vatten byte?
undrar över dosering.Har ett kar på 360 liter efter som ca 60 liter av karets volym är grus och rötter ska jag då dosera till 300 liter vatten?
#6 - 12 mars 2008 15:08
Jemmba skrev:
köpte nu costapur.

så nu ska jag alltså göra rent filtret samt göra ett vatten byte?

undrar över dosering.Har ett kar på 360 liter efter som ca 60 liter av karets volym är grus och rötter ska jag då dosera till 300 liter vatten?

Doseringen står på eller i förpackningens bruksanvisning. Följ den, räkna som om hela karet är vattenfyllt, och var också beredd på att du kan få behandla flera gånger på rad, kanske upp till fyra gånger. Det beror på att medicinen bara tar kål på parasiten i vissa delar av dess liv - när den är frisimmande. Det kan ligga parasitcystor i bottnen, och på dem tar inte medicinen. Man får behandla på, och låta medicinen ta parasiterna när de kläcks.
Parasiterna utvecklas snabbare med högre värme, så höj också gärna temperaturen i akvariumet så högt du vågar.
#7 - 12 mars 2008 15:36
ok tack för tips.jag har en l001,praktbotia,boliviansk fjäril,rödmunstetra och guramis. hur mycket vågar jag höja då? jag har 26 grader nu..

Jens A. skrev:
Doseringen står på eller i förpackningens bruksanvisning. Följ den räkna som om hela karet är vattenfyllt, och var också beredd på att du kan få behandla flera gånger på rad, kanske upp till fyra gånger. Det beror på att medicinen bara tar kål på parasiten i vissa delar av dess liv - när den är frisimmande. Det kan ligga parasitcystor i bottnen, och på dem tar inte medicinen. Man får behandla på, och låta medicinen ta parasiterna när de kläcks.

Parasiterna utvecklas snabbare med högre värme, så höj också gärna temperaturen i akvariumet så högt du vågar.
#8 - 12 mars 2008 16:21
28 grader lär vara riskfritt. Men kolla så att inte firrarna börjar stå och flämta vid ytan.
#9 - 12 mars 2008 21:31
Bästa medicinen mot vitaprick är mej veterligen rent metylenblått.
Ett delvattenbyte, lite salt och lite metylenblått brukar räcka för att ta kål på sjukdomen på 2 dagar.
#10 - 12 mars 2008 22:26
vad är metylenblått? aldrig hört talas om.

Wunder skrev:
Bästa medicinen mot vitaprick är mej veterligen rent metylenblått.

Ett delvattenbyte, lite salt och lite metylenblått brukar räcka för att ta kål på sjukdomen på 2 dagar.
#11 - 15 mars 2008 11:40
Jemmba skrev:
vad är metylenblått? aldrig hört talas om.
Ett ganska vanligt färgämne samt medicin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylene_blue

Annons