Tror det är nåt skumt med vattnet...

#1 - 21 maj 2008 17:19
Hej!

Har haft några mystiska dödfall i båda mina akvarier och fiskarna andas för snabbt.
Räkorna jag har i mitt lilla kar blir inte heller dräktiga (kallas det så?) så nåt måste ju vara fel.

Alla vattenvärden som jag vet/har testat (pH, KH, GH, nitrit, nitrat, ammoniak) är precis som dom ska vara.

I det stora karet har jag mycket rötter och några naturstenar, men det kan inte heller vara det som är problemet eftersom jag är vet att dekorationsmaterialerna i det lilla karet är ofarliga och jag har som sagt också problemer med det karet.

Tror inte heller det kan vara syrebrist eftersom mitt 325 liters har bra ytcirkulation och det lilla har massor av växter som syresätter vattnet. Desutom söker sig väl fiskarna upp till ytan vid syrebrist och det gör mina inte.

Så det måste väl vara vattnet där jag bor som det är fel på... Får vatten från en kallkälla. Vi har skickat in ett prov och det är ok som dricksvatten, men det kan väl vara giftigt för fiskar ändå...

Är enda lösningen att köpa ett osmos filter? Och vilken skulle ni rekommandera isf?
#2 - 21 maj 2008 17:21
har du testat med dropptest eller Stickor?
#3 - 21 maj 2008 18:00
Dropptest:)
#4 - 21 maj 2008 19:39
Var bor du och vad har du för temperatur?
#5 - 21 maj 2008 21:08
Bor i härjedalen. Temperaturen är 25 grader i det lilla och 26 i det stora.
#6 - 22 maj 2008 06:03
Riktigt tradigt när sånt händer.Kan vara vad som helst, men troligen är det någe i vattnet som fräter på slemhinnorna. Det som har gått in i fisken är inge att göra nått åt men du kan hjälpa fisken på traven genom att ändra det osmotiska trycket genom att salta karen. Har du Axalsalttabletter (Granngården 25kg/70-90 SEK) så pluppa i 3 tabletter/100 liter bytt vatten. Dina växter kan bli lite ledsna men då minskar du bara med en tablett. Har själv växter i mina byttor o dom far inte illa av den låga dosen.

Vidare kan du ha något i akvarierna som förbrukar mycke syre (flämtningarna kan vara ett tecken på det). Testa att köra med en diffusor några dagar o se om det gör någon skillnad på andningen/utfärgningen/matglädjen.

Funkar inget av ovanstående så hade jag testat men RO vatten i någon vecka. tänk på att salta RO-vattnet lite grann (ledningsförmågan blir nämnligen 0)

Funkar inte det så har du med all säkerhet någon sjukdom i dina byttor. Men testa de tre första tipsen först. Börja medicinera på chans är inge kul o kan mycke väl förvärra situationen.
#7 - 22 maj 2008 07:08
Tack för svaret Larry! Jag tror jag testar att öka cirkulationen till att börja med.
Det konstiga är att dom visar normalt beteende förutom att dom andas snabbt. Dom äter och är aktiva och har fina färger.
#8 - 22 maj 2008 07:24
Flytta upp Utloppet från pumpen lite så du hör att det porlar litegranna då borde du få i bra med syre...
#9 - 22 maj 2008 07:57
Egentligen så så så kan man försöka med att rikta utblåset snett uppåt o placera pumphuvudet 1 dm under vattenytan. Så att man fårigång tumling av akvarievattnet.
Jo det låter lite flummigt men om man lyckas så bildas det en strömning strax över bottenmaterialet. Uppe vid ytan är det säkert tillräckligt med syre men det är på botten syrebristen uppstår eftersom det är där skiten finns och därmed de aeroba bakterierna förbrukar syre i nitrifikationsprocessen.
Funkar inte den processen så får man dom symtomen du beskriver.
#10 - 22 maj 2008 08:01
Pilla ett tag och sen kan du prova om du lyckats genom att smula sönder lite flingfoder.
Är det optimalt så ska fodret "studsa" liksom på botten o åka i sidled.

En kul detalj kan vara att det behövs mycket mindre pumpvolym än man kan tro.
#11 - 22 maj 2008 09:03
Har placerat en fluval 2+ I 27 liters karet och ett vitakraft innerfilter i 325 liter karet. Det är bra cirkulation vid botten i karen nu. Får se om det hjälper, men jag tvivlar på att det är problemet...
#12 - 22 maj 2008 10:27
Ja jo visst men du har iallafall börjat i rätt ände med att hjälpa fisken ta upp syre.
Låt gå så o inom ett dygn så ska andhämtningen ha minskat.
#13 - 22 maj 2008 10:29
det är liksom en del av felsökningen, att elimenera tex syrebrist.. om det inte är de så är det något annat..
#14 - 22 maj 2008 20:16
*Suck* Idag har L134´an blivit jättedålig och ligger i ett hörn och hyperventilerar. Frusterande att fiskarna dör när man inte riktigt vet varför och alla vanliga vattenvärden är perfekta.

Tror jag skaffar ett osmosfilter och gör en omläggning. Inredningen är ändå inget vidare snygg. Och 27 liters karet har jag tänkt sälja och byta mot ett större Hi-tech växtkar.
#15 - 22 maj 2008 20:55
Det du bör göra här och nu om du inte redan gjort det är att lösa upp drygt 3 matskedar havssalt, flingsalt i en liter gammalt akvarievatten och tillsätta akvariet.
#16 - 22 maj 2008 21:13
Fixat...
#17 - 22 maj 2008 21:25
Kanske ska tillsätta i 27 liters karet också... Tål räkor salt?

Skulle nog ha tillsatt salt redan när apistogrammahanen blev dålig och jag var tvungen att avliva. Dumt av mig!

Men det här med ett osmosfilter är ju iallafall ett bra orsak till att skaffa et saltvattenskar senare... När man har ett osmosfilter måste man ju ha ocksåå ha saltvatten eller åtmistonde discus;)
#18 - 23 maj 2008 03:27
Har själv bara amanosar som inte uppvisar problem vid ömsning eller någonting annat som verkar fel varken vid 3x gödning med pmdd eller vid rekommenderad dosering av salt, cr däremot är mer känsliga så gör en sökning på artbeskrivningarna.
#19 - 23 maj 2008 07:20
Då har du testat salt och syresättning, o du är inne på helt rätt linje, testa RO.

Funkar inte det så är du inne i medicinträsket. Ja hade isåfall börjat en Octozin, funkar ofta mot flagelater, buken och andra diffusa sjukdomar. Nitrifikationsbakterierna överlever dessutom två behandlingar. Finns i tablettform och är lätt att dosera rätt.

Men börjar du med mediciner så kan det vara ett elände att komma ur det.
#20 - 23 maj 2008 08:11
En grej som ja tänkt på är,,,,, du har inga ungar som råkat pluppa i några saker t.e.x mynt i dina akvarium. Metaller kan vara förödande för fisken. Förgiftning utifrån kan oxå vara orsaken o då kommer RO att hjälpa eftersom då faller kloramin o lösa pariklar från ledningsnätet bort.
#21 - 23 maj 2008 09:03
Metronidazol som är det aktiva medlet i octozin hämmar anaeroba bakteriestammar och att waterlife som säljer octozin kan hävda att deras medicin inte förstör filterbakterierna är bara en halv sanning, dessutom är octozinet så utblandat att det som sagt krävs 9 tabletter för att medicinera 100 liter akvarievatten, 2x20 tabletter octozin kostar nästan 200:-så om du bestämmer dig för att medicinera så be en vetrinär att skriva ut metronidazol actavis istället, 105 bagare för 30 st 500mg tabletter, men som sagt undvik medicinträsket..
#22 - 23 maj 2008 09:12
Malen verkar tyvärr inte må bättre. Nej, det har inte varit några ungar och pluppa i mynt... Men det kan ju vara så att vattnet innehåller några farliga metaller.
#23 - 23 maj 2008 09:54
Kanontips Gaffel:) Som en sann smålänning så gillar ja begrepp såsom billigare o bättre
#24 - 23 maj 2008 09:54
Kjaer skrev:
Malen verkar tyvärr inte må bättre. Nej, det har inte varit några ungar och pluppa i mynt... Men det kan ju vara så att vattnet innehåller några farliga metaller.

Ja jo det var ett "höftskott" från min sida.
#25 - 23 maj 2008 09:57
Kjaer skrev:

Hej, kan det vara så att du har ngn mätbar kopparhalt vattnet ? då brukar i allafall malar reagera fort likaså räkor,
Nya vatten rör i huset/ifrån brunnen ext.
Bara en tanke som slog mig då koppar är giftigt även i små mängder...
#26 - 23 maj 2008 11:56
I senaste Ciklidbladet finns en strålande artikel om just förgiftningar.
#27 - 23 maj 2008 13:10
Nån som vet om det osmosfiltret är bra? http://www.pwss.nu/product.php?productid=2479&cat=300&page=1
#28 - 31 maj 2008 11:23
Malen mår bättre igen. Fast den andas fortarande för snabbt. Köper snart ett osmosfilter.

Annons