Tror dom föder snart.

#1 - 27 juli 2007 16:09
Hej. har 3st gubby honor och 1 st hane.. 2 av dessa är garanterat gravida!
Har sett att dom håller sig lite för sig själva och att hanen inte är lika på mer.
Dom är jätte feta och det var ett tag sen nu som dom födde sist..

Att dom drar sig tillbaka kan det bero på att dom innom en snar framtid kommer att föda?
#2 - 27 juli 2007 16:14
Det brukar betyda att det snart är dags för de att släppa ynglen mina gör samma sak jagar iväg de som uppvaktar och vill vara ensamma.
#3 - 28 juli 2007 08:30
Såg idag att den ena inte var like fet längre och att hanen var som vanligt på henne hela tiden.
men jag hittade inge yngel :( får gå ner och leta lite till.
#4 - 28 juli 2007 09:22
yngel brukar kunna gömma sig bra om du har mycket växter men många blir också mat så alla överlever inte.
#5 - 28 juli 2007 09:24
Har 2 st guppys och 1 st platy som har klarat sig från tidigare kullar..
Brukar kunna se dom ganska så fort efter att hon har fött. men hon kanske bara var fet efter alla mygglarver ;)
#6 - 28 juli 2007 09:47
mm det kan ju vara det också men det visar sig :)
#7 - 28 juli 2007 11:08
Skriv NÄR de fött i fortsättningen...:D
#8 - 28 juli 2007 14:22
tummen skrev:
Skriv NÄR de fött i fortsättningen...:D

Tanken var att jag skulle lägga i den gravida honan i ett annat kar så att alla yngel inte blir mat.

Och det är lite segt att göra det när hon har fött tycker jag...:D
#9 - 29 juli 2007 09:01
patriksg skrev:
Tanken var att jag skulle lägga i den gravida honan i ett annat kar så att alla yngel inte blir mat.

Och det är lite segt att göra det när hon har fött tycker jag...:D

Men varför inte flytta hene "långt innan" och sedan när hon fött så får hon flytta tillbaka, det måste ju vara enklast? Du behöver ju inte vänta till sista sekunden.:D
#10 - 29 juli 2007 09:30
tummen skrev:
Men varför inte flytta hene "långt innan" och sedan när hon fött så får hon flytta tillbaka, det måste ju vara enklast? Du behöver ju inte vänta till sista sekunden.:D

Det andra karet är på ca 8-10L av plast, jag vill inte ha henne där så jätte länge eftersom det är så litet. men tror du att hon klarar sig där ett tag? ska ju bara ligga är i någon vecka max.

Ha d gött
#11 - 30 juli 2007 12:46
patriksg skrev:
Det andra karet är på ca 8-10L av plast, jag vill inte ha henne där så jätte länge eftersom det är så litet. men tror du att hon klarar sig där ett tag? Hon ska ju bara ligga där i någon vecka max.

Ha d gött

Är honan ensam tills hon föder så klarar hon sig LÄNGE i ett 10-liters akvarium. Sköt bara vattenbytena ordentligt så går det bra. Mata försiktigt också. Du kan ju förståss ha en mal som äter upp överblivet foder, det är SVÅRT att mata ensamma fiskar lagom mycket, om man inte ger levandefoder förståss. Lycka till.

Annons