Tror ni det håller?

#1 - 30 januari 2008 18:03
Bänkskåp från ikea. 180cm långt 60cm djupt. Ska på en bänkskiva sen me. Ska stå ett 660L helglaskavarium på. Behöver jag regla upp inuti eller håller det tror ni?
#2 - 30 januari 2008 18:11
Nej, tänk inte ens tanken..
#3 - 30 januari 2008 18:13
Har svårt att tänka mig att den bänken blir stabil utan modifiering... Jag hade absolut inte vågat iaf.
#4 - 30 januari 2008 18:15
När man ser vissa akvariebänkars uppbyggnad så skulle jag säga ja.
MEN, jag personligen skulle aldrig ställa närmare 1 ton på bänken.
Jag överdimensionerar ioch för sig oftast men känslan av att ens behöva fundera på hållbarheten är värd mycket.
#5 - 30 januari 2008 18:19
Hej

Här snackar vi ca 700 kg, nästan en halv SAAB!
Skojar du eller?

Om du inte får hjälp här med rätta dimensioner så ring Akvarielagret i Stockholm, dom är bra på stora grejer.
Men nämn inte IKEA-bänken. :)

Mvh UB
#6 - 30 januari 2008 18:22
Reglar du ordentligt så går det ju...
#7 - 30 januari 2008 18:22
Men människa, skojar du eller är du dummare än tåget, plastlaminerad spånplatta från IKEA lämpar sig övehuvudtaget inte till någonting som har med vatten att göra, och absolut inte med en totalvikt på över 700kg, har du tur faller akvariet rakt ner och exploderar, har du otur kalvar bänken och du eller någon annan får det över sig och krossas innan ni drunknar..
#8 - 30 januari 2008 18:26
Bara för info så är många fabriksbänkar byggda till liknande akvarium konstruerade med laminerad spånskiva och liknande uppbyggnad så jag kan förstå frågan.
MEN jag skulle ändå inte riskera nattsömnen.
#9 - 30 januari 2008 18:28
Allvarligt talat tror jag det finns en risk att allt faller åt ena sidan.
Med tanke på hur kass spånskiva IKEA ofta har i sina möbler och hur infästningarna är gjorda så skulle jag aldrig våga.
Men man skulle förstås behöva en sprängskiss av möbeln där man i detalj ser hur infästningarna är gjorda.
För övrigt så kan du ringa IKEA och fråga hur mycket du får belasta bänken.
Det kommer ditt försäkringsbolag göra vid en ev skada....

Mvh UB
#10 - 30 januari 2008 18:28
eeh, klart det håller... men tänk inte ens tanken på att hälla vatten i karet [:-96]
#11 - 30 januari 2008 18:29
Gaffel skrev:
Men människa, skojar du eller är du dummare än tåget, ..

Kanske lite onödigt hårda ord till någon som ställer en fråga, eller?

De flesta möbelkar som man köper idag är uppbyggda av spånskivor. Jag har själv ett kar på 960 liter som står på en sådan möbel och det är absolut inga problem då den är byggd för dessa vikter det blir. Däremot skulle jag inte sätta ett kar på 600 liter på IKEAskåpet utan att förstärka och modifiera denna.
#12 - 30 januari 2008 18:35
Jag har haft en vattenskada med uppbrutet parkettgolv som måste lufta i en månad och sedan omläggning och slipning av golvet. Då hade jag en bänk köpte i akvariebutiken så försäkringen gällde fullt ut, jag behövde bara betala hyreshusets självrisk för sin försäkring.

Man måste ta den här vikten och mängden vatten på allvar.

Mvh UB
#13 - 30 januari 2008 18:36
Och för din info kan jag berätta för dig att strävorna som sitter i framkant och hindrar gavlarna från att ramla in eller ut är så sköra att jag med lätthet bryter dom utan att behöva lägga dom över knät, det är skillnad på spånplatta och spånplatta och den du ser på bilden tillhör inte spånplattornas "crème de la crème".

För min del är den här debatten avslutad, om du likväl bestämmer dig för att fortgå med projektet så kan du väl tipsa Arken eller Zooklart och be dom sponsra dig med en bänk..
#14 - 30 januari 2008 18:41
Jag tror att frågan ställdes för att få råd, inte bli idiotförklarad.
Bilagor:
#15 - 30 januari 2008 18:49
"Men människa, skojar du eller är du dummare än tåget" ställdes till Ahlqvist's trevare om att "Har svårt att tänka mig att den bänken blir stabil utan modifiering" eftersom den enda modifiering den bänken skulle bli starkare av är en fullständig inplastning med tjocka lager glasfiber och styren, och den sista var riktad till Per/Hanaskog's "Bara för info.." Finns inga argument för att använde det aktuella bänkunderedet till ett 660 liters akvarie, punkt!
#16 - 30 januari 2008 18:51
Det får vara till vilken trevare som helst, men jag tycker ändå att den meningen är helt obefogad till de inläggen som har varit i denna tråd. Ta det lite lugnare med vad du kallar folk annars blir det lätt dålig stämning helt i onödan!
#17 - 30 januari 2008 18:56
ansjo skrev:
Det får vara till vilken trevare som helst, men jag tycker ändå att den meningen är helt obefogad till de inläggen som har varit i denna tråd. Ta det lite lugnare med vad du kallar folk annars blir det lätt dålig stämning helt i onödan!

Uppfattat, ska tänka på tonen lite mer i fortsättningen, blev bara lite upprörd när folk bestämmer sig för att balansera på slak lina när dom har rullator..(fråga mig inte, jag vet inte själv var jag fick det där sista ifrån.)

Ansjo, jag skulle tippa på att stommen till din bänk är uppbyggd i MDF, inte ånglimmad spånplatta.
Guest
#18 - 30 januari 2008 19:00
Tror nog ikke att det håller. Varför inte köpa lite tegel?
#19 - 30 januari 2008 19:03
Det låter bra, Gaffel:)

Det är spånskiva i min möbel. Jag har även ett MP 450 som också är en akvarietillverkare av lite högre klass på kar, och även deras bänkar är gjorda av spånskiva.
Om du tar en spånskiva på högkant och försöker bryta sönder den så kan jag lova dig att du misslyckas, men tar du den på den tunna sidan och trycker så går den garanterat sönder. Däför funkar det med en möbel av spånskiva, bara den är stabilt byggd (vilket jag inte tror IKEA:s bänk är);).
#20 - 30 januari 2008 19:03
Gaffel skrev:
och den sista var riktad till Per/Hanaskog's "Bara för info.." Finns inga argument för att använde det aktuella bänkunderedet till ett 660 liters akvarie, punkt!

Det var inget argument till att använda bänken utan att kanske förstå varför frågan ställdes.
Som du kanske sett i mina inlägg så håller jag med dig om att bänken inte bör användas.

( mycket skit blev det för samma svar ;) )
#21 - 30 januari 2008 19:06
Fred på jorden..
#22 - 30 januari 2008 19:13
Oj oj oj! Här blev de heta diskussioner.
På stommarna ska det på en 3,8 cm tjock bänkskiva som ska skruvas fast genom alla skåpen. Belastningen kommer inte att vara på mittstagen utan på sidostyckena. Tar man tex juwels akvariebänkar är dom gjorda av 16mm spånskiva. De karen går upp till 450l (tror jag). Skivorna i det här bänkskåpet är 18mm. Stabiliteten på dom här bänkskåpen känns stabilare än vad juwels bänkar gör.
Men det kanske är som ni säger att det inte kommer att hålla fast man reglar upp innuti. Får väl helt enkelt kolla på andra alternativ till bänk.
#23 - 30 januari 2008 19:19
Bygg tre "lådor" av 45x45 virke som har exakt (och då pratar vi exakt) samma mått som insidan av skåpen. stoppa in en låda i varje skåp. Dra fast dessa underifrån genom bottenskivan och ovanifrån genom bänskivan (spackla skruvhålen i bänkskivan). Dra sedan ihop dom två yttre lådorna med den mittre genom skåpsstommen.

Hmm, blev inte så tydligt, men det blev bra i mitt huvud :-)
Kan tyvärr inte lägga in bilder. Är inte guldmedlem.

Är antagligen enklare att bygga en ny bänk.

Så här gjorde jag min bänk. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Jag funderade också på köksstommar först men insåg att det skulle vara jobbigare att modifiera dom än att bygga en ny.
#24 - 30 januari 2008 19:28
Men det här var i alla fall väldigt roligt skrivet:
"har du tur faller akvariet rakt ner och exploderar, har du otur kalvar bänken och du eller någon annan får det över sig och krossas innan ni drunknar.."
Formligen ser för mig situationen :-)

Hoppas Machnus inte tog illa upp.
#25 - 30 januari 2008 19:50
Gaffel skrev:
Och för din info kan jag berätta för dig att strävorna som sitter i framkant och hindrar gavlarna från att ramla in eller ut är så sköra att jag med lätthet bryter dom utan att behöva lägga dom över knät, det är skillnad på spånplatta och spånplatta och den du ser på bilden tillhör inte spånplattornas "crème de la crème".

För min del är den här debatten avslutad, om du likväl bestämmer dig för att fortgå med projektet så kan du väl tipsa Arken eller Zooklart och be dom sponsra dig med en bänk..

Nu måste tom JAG reagera..

Det är en sak att ge råd om att det är dumt att ge sig på ett projekt, men att var så nedlåtande och spydig tycker jag definitivt är att gå över gränsen för vanligt hyfs!

Skärp dig eller ge fan i att svara!
#26 - 30 januari 2008 19:52
Intressant tråd, jag håller själv på att fundera över bänkbygge, det sätter verkligen myror i huvudet! Jag har också tittat på köksskåp, men har nog bestämt mig för att bygga i MDF. Och MattiasC, jag har varit inne och gluttat i din tråd tidigare, supersnyggt bänkbygge!!

Men om jag får kapa den här tråden lite så undrar jag vad du har för toppskiva i din bänk? Och de små "lådorna" du byggt in, är det för stabilitet eller för att fästa dörrar i? Hoppas du förstod frågorna... Det jag oroar mig för är att få det hela rakt vid ihopskruvning och sågning av skivorna. Och att "kexa" är helt klart överkurs för mig, det får bli försänkta skruvar och spackel. Om man inte kan hyra in dig för bänkbygge förstås? Det ska bara vara till ett liiitet 200-liters... :D
#27 - 30 januari 2008 19:54
En sak till, apropå stora kar på IKEA:s köksskåp, kolla in den här tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90660&highlight=jegt
#28 - 30 januari 2008 20:02
Sniff skrev:
En sak till, apropå stora kar på IKEA:s köksskåp, kolla in den här tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90660&highlight=jegt

De ser ju ut som det funkat fint med köksskåp. Och då har han inte ens reglat upp inuti. Dock fortfarande någon skeptisk! :(
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 30 januari 2008 20:04
Bäste gaffel din sociala kompetens är lika stor som hos en citron:p
Så som sagt, klarar man inte av att svara utan att vara oförskämd är det bättre att låta bli.

Tilll sakfrågan då så tycker jag nog att det är betydligt bättre att snickra ihop en egen bänk eftersom IKEA-bänkerna inte är konstruerade för att tåla en sådan belastning.
#30 - 30 januari 2008 21:20
Jag har byggt två IKEA kök och har granskat delarna på nära håll! IKEAs skåp skulle jag våga använda för mindre kar. Benen är ofta byggda för en viss belastning som står på förpackningen. (Minns ej vad det var 75kg/ben???) Men för ett stort tungt kar skulle jag helt klart använda en akvariebänk. Om man bygger en sådan själv kan man ju använda lecablock som är lätta och starka och mycket billiga. Framsidan kan man ju sedan klä med IKEAS luckor om man vill.
Här är en som använt block: http://webzone.lut.mah.se/ll031003/user_cmt02/user_cmt_page.asp?pageID=4

Obs Samtalstonen bör vara vänlig här på forumet...
#31 - 30 januari 2008 21:29
ubjs skrev:
Allvarligt talat tror jag det finns en risk att allt faller åt ena sidan.

Med tanke på hur kass spånskiva IKEA ofta har i sina möbler och hur infästningarna är gjorda så skulle jag aldrig våga.

Men man skulle förstås behöva en sprängskiss av möbeln där man i detalj ser hur infästningarna är gjorda.

För övrigt så kan du ringa IKEA och fråga hur mycket du får belasta bänken.

Det kommer ditt försäkringsbolag göra vid en ev skada....

Mvh UB

Så här talar enbart någon som inte begriper sig på trä och spånskivor.

håller med om att just denna möbel från IKEA inte alls lämpar sig pga infästningarna.

men att hävda att problemet är IKEA's kassa spånskivor tangerar till förtal.
#32 - 30 januari 2008 21:44
MattiasL skrev:
Jag har byggt två IKEA kök och har granskat delarna på nära håll! IKEAs skåp skulle jag våga använda för mindre kar. Benen är ofta byggda för en viss belastning som står på förpackningen. (Minns ej vad det var 75kg/ben???) Men för ett stort tungt kar skulle jag helt klart använda en akvariebänk. Om man bygger en sådan själv kan man ju använda lecablock som är lätta och starka och mycket billiga. Framsidan kan man ju sedan klä med IKEAS luckor om man vill.

Här är en som använt block: http://webzone.lut.mah.se/ll031003/user_cmt02/user_cmt_page.asp?pageID=4

Obs Samtalstonen bör vara vänlig här på forumet...

Ifall du menar IKEAS svarta plastben tänkte jag bidra med min erfarenhet av dessa. Stötar i sidled är dem inte konstruerade för att klara av, flera har knäckts i mitt kök. Har ett L-formad kök där ena delen är en bar. Benen har knäckts på bardelen, inte på den som är förankrad till väggen. Vill du ha ben till ställningen skulle jag rekommendera
dem av metall: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/kitchen_know-how/basic_elements/legs.html
#33 - 31 januari 2008 07:46
Hej

Jag tycker faktiskt att jag har rätt bra koll på spånskivor eftersom jag under åren byggt en hel del konstruktioner med sådana.

Kolla på en spånskiva från en IKEA-möbel (eller JYSK eller något liknande) och jmf med en spånskiva av bästa kvalité från en brädgård. Det är en enorm skillnad i täthet.

Sedan tycker jag att spånskiva och vatten passar dåligt tillsammans. Visst man kan göra en konstruktion där risken för att spånskivan kommer i kontakt med vatten är liten, men för mig känns det fel att använda spånskiva i en akvariemöbel.

Jag har dock liten erfarenhet av att bygga akvariebänkar, så personligen så skulle jag vända mig till någon som jag vet har dokumenterad erfarenhet av just detta.
Jag skulle inte tveka att lägga ned några tusenlappar på att få något som jag kan lita på.

Machnus, vänd dig till ett företag som har stor erfarenhet av akvariebänkar för stora akvarier.

Mvh UB
#34 - 31 januari 2008 08:42
Jag har en TV-bänk från IKEA. Den har tjocka fanerade skivor som ser hållbara ut, men skenet bedrar för inuti är det inte ens spånskiva utan bara veckad papp... :D
#35 - 31 januari 2008 11:05
petnym skrev:
Jag har en TV-bänk från IKEA. Den har tjocka fanerade skivor som ser hållbara ut, men skenet bedrar för inuti är det inte ens spånskiva utan bara veckad papp... :D

tillverkad i Polen, strax utanför en stad som heter Poznan....:)

den håller för en tv (50-60 kilo), men inte ett kilo mer.....
#36 - 31 januari 2008 11:29
Som sagt, lecablock är billiga och håller!
#37 - 31 januari 2008 11:41
inte konstigt de blir krig om folk reagerar som vissa gör????
#38 - 31 januari 2008 11:47
Hej

Jag tror inte någon är dum i huvudet eller har social kompetens som en citron.

Det är så enkelt att slänga iväg några mindre genomtänkta formuleringar på ett forum. Det har hänt mig många gånger att jag träffat folk som jag tyckt skrivit helkonstiga saker på forum och dom har alltid visat sig vara trevliga typer och vi har oftast varit överens om det mesta.

Mvh UB
#39 - 31 januari 2008 12:24
ubjs skrev:
Hej

Jag tror inte någon är dum i huvudet eller har social kompetens som en citron.

Det är så enkelt att slänga iväg några mindre genomtänkta formuleringar på ett forum. Det har hänt mig många gånger att jag träffat folk som jag tyckt skrivit helkonstiga saker på forum och dom har alltid visat sig vara trevliga typer och vi har oftast varit överens om det mesta.

Mvh UB

att ha social kompetens handlar ju om att kunna utrycka sej på "rätt" sätt.
Vissa kan ju försöka tagga ner lite....

Dock så tror jag inte heller att möbeln är den bästa att sätta ett så stort kar på.
Bättre att köra på ett säkert kort, du hade ju väldigt fint golv. tråkigt om det skulle bli helförstört.

/hampus
#40 - 31 januari 2008 12:30
MattiasL skrev:
Som sagt, lecablock är billiga och håller!

Jag gjorde en bänk av lecablock och 2 st 12 mm plyfaskivor klistrade sedan på 30x60 cm svart klinkers se bild (har inte hunnit foga än men det blir med svart silikon)
#41 - 31 januari 2008 12:37
IKEA Fläktskåp (med ett par extra vinkeljärn innuti):
http://www.defblog.se/picture/1697.html
#42 - 31 januari 2008 12:44
defdac skrev:

riktigt snyggt :)
#43 - 31 januari 2008 13:11
defdac skrev:

De som skiljer fläktskåpstommen från bänkskåpen är bara stagen ovanpå. Dom stagen kommer inte ha någon nytta iaf. Sidostyckena är dom är som kommer borras fast i bänkskivan och på så sätt hålla ihop styckena. Men om det ska kunna hålla överhuvudtaget så behövs det reglas upp rejält antar jag.
#44 - 31 januari 2008 13:46
Jag får väl yttra min åsikt också då, speciellt som jag tror det fungerar utmärkt med några mindre förändringar.
Steg 1, byta ut ikeas "snabb-fastsättnings-skruvar" mot långa skruvar direkt in i spånskivorna.
Steg 2, vrida främre och bakre staget så att dom står på högkant och i samma höjd som sidostyckena.
Steg 3, byta ut bakstyckena mot en hel spånskiva, också den kant i kant med sidostyckena och desutom golvet så att den tar upp tyngd.
Steg 4, naturligtvis skruva samman skåpen ordentligt, modifierat bakstycke ska skruvas i alla 3 skåpen.
Steg 5, fästa en bänksikva med vnkeljärn så att den också ger stöd åt hela konstruktionen.

Och när jag ändå är tvärtimot ;),
"Lecablocks-konstruktioner" må vara stadiga för dyngd, men det är betydligt större risk att det skiljer lite i höjd mellan olika block vilket kan resultera i att skivan uppepå inte ligger plant.
#45 - 31 januari 2008 13:56
heeke skrev:
Jag får väl yttra min åsikt också då, speciellt som jag tror det fungerar utmärkt med några mindre förändringar.

Steg 1, byta ut ikeas "snabb-fastsättnings-skruvar" mot långa skruvar direkt in i spånskivorna.

Steg 2, vrida främre och bakre staget så att dom står på högkant och i samma höjd som sidostyckena.

Steg 3, byta ut bakstyckena mot en hel spånskiva, också den kant i kant med sidostyckena och desutom golvet så att den tar upp tyngd.

Steg 4, naturligtvis skruva samman skåpen ordentligt, modifierat bakstycke ska skruvas i alla 3 skåpen.

Steg 5, fästa en bänksikva med vnkeljärn så att den också ger stöd åt hela konstruktionen.

Och när jag ändå är tvärtimot ;),

"Lecablocks-konstruktioner" må vara stadiga för dyngd, men det är betydligt större risk att det skiljer lite i höjd mellan olika block vilket kan resultera i att skivan uppepå inte ligger plant.

Håller med, :)
Gör gärna också en ram av plank på högkant ex 45x145 som du ställer skåpen på skruva alla skåp i denna.(Istället för ben)
Med Leca måste man ju såklart kolla att det är plant, blocken stämmer oftast väldigt bra i mått.

Annons