Trött på mitt låga PH-värde!

#1 - 15 maj 2009 22:10
Jag är så trött på mitt-låga ph värde.

Jag tillsatt 2 kalkstenar. Jag har laggt i bikarbonat och får då upp den runt 6,8 - 7. Men det varar i bara några dagar sen får jag denna gula färgen som säger att jag har ca: 6,4-6,8.

Jag har tagit prov på vattnet här hemma i kranen och det är väldigt lågt ph runt 6,8.

Jag har som sagt två medelstora kalkstenar i. Jag har hört att de ska lukras upp om PH-värdet är dåligt. Men det ser lika dana ut som när jag köpte dem.

Jag har en rot i akvariumet också. Som enligt vissa är dåligt för PH-värdet.

Några tips på att få upp PH-värdet normalt runt 7 typ?
//Jessica
#2 - 15 maj 2009 22:13
6,4-6,8 i PH ser jag inte som något problem. Vad ligger ditt KH på?
#3 - 15 maj 2009 22:15
Jejja2 skrev:

Jag tillsatt 2 kalkstenar. Jag har laggt i bikarbonat och får då upp den runt 6,8 - 7. Men det varar i bara några dagar sen får jag denna gula färgen som säger att jag har ca: 6,4-6,8.

Jag har tagit prov på vattnet här hemma i kranen och det är väldigt lågt ph runt 6,8.

Jag har som sagt två medelstora kalkstenar i. Jag har hört att de ska lukras upp om PH-värdet är dåligt. Men det ser lika dana ut som när jag köpte dem.

//Jessica

Vet inte var du bor eller var du får ditt vatten ifrån.

Men jag vet att väldigt många akvarister i Sverige vill ha just ditt sura vatten!

Så varför kämpa emot? Byt fiskar till SA istället!
#4 - 15 maj 2009 23:20
Vad använder du för att testa ditt pH?

Om du tar en kopp av ditt kranvatten och löser upp en halv tesked bikarbonat, vad får du för pH då enligt ditt test?
#5 - 16 maj 2009 09:28
Du skriver att ditt vatten blir gult. Detta borde ju bero på din rot. Jag är inte säker men kan inte dessa ämnen göra att ph-värdet sjunker något?

Har du ett lågt värde från kranen får du väl alltid ha i bikarbonat när du gör vattenbyte.

Men allt detta handlar ju om vilka fiskar du har och vad de vill ha för värden. Om fiskarna verkar trivas finns det ju ingen anledning för dig att jobba med detta.

Hade nyligen ett ph-dropp i mitt CA-kar. Värdet låg på 6,2 och fiskarna va hypernervösa. Bikarbonat och lite vattenbyte fixa det sig snabbt till 7,2.
#6 - 16 maj 2009 10:50
Jejja2 skrev:

//Jessica

Vad orättvist det kan vara, en annan lägger tusentals kronor för att få ned pH till de värden du är så trött på... :(

Som sagt var, byt till SA-fiskar... med ditt vatten kommer du att ha världens lättaste jobb och glada fiskar... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 maj 2009 11:30
Ouscazz skrev:
Vad orättvist det kan vara, en annan lägger tusentals kronor för att få ned pH till de värden du är så trött på... :(

Som sagt var, byt till SA-fiskar... med ditt vatten kommer du att ha världens lättaste jobb och glada fiskar... :)

Nja som sagt - har man en låg karbonathårdhet så är vattnet dåligt buffrat och pH kommer att variera väldigt mycket vilket inte är bra för någon fiskart.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 maj 2009 11:32
Jejja2 skrev:

//Jessica

Stenar har en tendens att få en beläggning på sig vilket gör att de inte löser sig längre.
Mycket bättre är att blanda in lite ren kalkmjöl (finns i garden centers) i gruset eller lägga det i en "strumpa" i filtret eller på ett ställe i akvariet där vattnet cirkulerar mycket
#9 - 16 maj 2009 14:42
Nja som sagt - har man en låg karbonathårdhet så är vattnet dåligt buffrat och pH kommer att variera väldigt mycket vilket inte är bra för någon fiskart.

Nja som sagt.. det är lättare att skapa buffert än att ta bort buffert...
#10 - 16 maj 2009 15:10
Mangroverötter sänker Ph-värdet och missfärgar vattnet. Jag har det i Scalaretanken just för att få lågt Ph och surt vatten.Scalarena älskar det.

Jag säger som Ouscazz och c90368 byt till Sydamerikaner de vill ha surt vatten med lågt Ph ;)
#11 - 16 maj 2009 23:24
Jejja - gör som Azur föreslår och kom tillbaka sedan med resultatet så kommer du kunna få den hjälp du behöver.

MVH Lasse
#12 - 17 maj 2009 12:52
Jag har slagit sönder mina kalkstenar och lägger i småbitar samt en del av de stenmjöl som blir.

Sjunker PH efter en tid kan man alltid pytsa i lite till.
Funkar bra hos mig.

Mitt brunnsvatten tycks variera mellan PH 6,4 och 6,8 och jag vill ju ha fina snäckor, alltså måste PH upp en bit.
#13 - 17 maj 2009 20:50
Varför kan du inte göra som Azur föreslår? På det sättet kan du kolla om det är din test som inte visar rätt - mycket i dina uppgifter tyder faktiskt på att det är så.

MVH Lasse
#14 - 17 maj 2009 21:02
Trådstartaren har faktiskt inte svarat ännu, Lasse :)
#15 - 18 maj 2009 07:05
Oj! Inte vart här på ett par dagar. :)

Jag använder sånna där 5 i ett test. Jag bor i Karlskrona om ni undrar vad det är för vatten jag har :)

Jag ska testa det ni skrivit ovan efter jobbet.

//Jessica
#16 - 18 maj 2009 08:08
Prova först med att slänga de mätstickorna du har och köp ett droptest så kommer du troligen att få ett helt annat mätvärde;).
#17 - 18 maj 2009 12:06
Jejja2 skrev:

//Jessica

häl ner lite bi karmenat det gör jag det funkar fint ;)
#18 - 18 maj 2009 13:50
pirayaa skrev:
häl ner lite bi karmenat det gör jag det funkar fint ;)

[SIZE=3]Gör om, gör rätt..[/SIZE]

Läs inlägget du har citerat, där trådskaparen berättar att hon redan använder BIKARBONAT...som det heter.
#19 - 18 maj 2009 16:27
Då behöver du inte göra testen med bikarbonat - släng bara stickorna som Ansjo säger och köp en dropptest istället. När du tagit ett värde med dropptest så kan vi börja disk. igen om det skulle behövas.

MVH Lasse

Annons