tröttsamt!! Jag har fått nitrit igen!

#1 - 29 oktober 2006 08:57
Fast den här gången i killikaret. Det har ju bara varit igång i en dryg vecka och jag känner att nivån är så hög att jag vill flytta ur fiskarna ett tag och bara köra med snäckorna som bor däri.
Låter det som att det är en bra idé eller är det bättre om fisken får gå kvar?:confused:
#2 - 29 oktober 2006 09:03
Byt vatten, sluta mata, vrid ur någon av dina svampar i de andra karen (jag förstår du har fler) varje dag och för över "skiten" till killikaret. När nitriten är nära noll - börja mata försiktigt men fortsätt med "skitvattens"tillsättningen i ett par veckor. Som alternativ till "skitvattenstillsättning" köp bakteriekultur i akvarieaffären.

MVH Lasse
#3 - 29 oktober 2006 09:05
Lasse skrev:
Byt vatten, sluta mata, vrid ur någon av dina svampar i de andra karen (jag förstår du har fler) varje dag och för över "skiten" till killikaret. När nitriten är nära noll - börja mata försiktigt men fortsätt med "skitvattens"tillsättningen i ett par veckor. Som alternativ till "skitvattenstillsättning" köp bakteriekultur i akvarieaffären.

MVH Lasse

Jag har haft i bakteriekultur varje dag och matat ytterst lite så jag fattar inte varför det har blivit så höga nivår. Sen hade jag i lite filtermulm härom dagen.
Men är det bäst så om killina får gå kvar?
#4 - 29 oktober 2006 09:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Byt hälften av vattnet var annan - var tredje timme så ska du se att du får ner nitriten ganska snabbt. Sluta inte byta vatten förrän nivåerna är nere på noll. Har du nåt inkört filter i nåt annat akvarium så krama gärna ur det i nitritkaret. Nitrivec eller Denitrol kan du tillsätta när nitriten är borta.[/COLOR][/FONT]
#5 - 29 oktober 2006 09:34
Jag har bytt ca 50 % och haft i en stor mängd bakteriekultur. Nu får det stå i ett par dagar så bakteriekulturen får verka. DEn dubblas ju var 13 timme så det är därför det får stå nu och jobba på av sig självt. Fiskarna ser mycket piggare ut direkt i alla fall. Jag håller koll och ser vilket håll det bär åt nu.

Tack för hjälpen.:)
#6 - 30 oktober 2006 09:20
Vad har du för filter i karet och hur stort är det?

De flesta killikar drivs helt utan filter, men med snabbväxande växter som vattenrening.
MVH
Magnus

Annons