Tubifex??? veckomat??

#1 - 14 juni 2004 20:44
är det någon som vet vad Tubifex är för något och kanske någon bild

jag undrar också om någon vet hur nyttig veckomat är för jag använder den väldigt ofta
#2 - 14 juni 2004 20:55
1) Tubifex är små, vattenlevande, daggmaskar. En ensam mask ser ut så här:
http://home2.pi.be/axeldonk/Tubifex.jpg
i klump:
http://home2.pi.be/axeldonk/Tubifex%202.jpg

Tubifex var förr ett mycket vanligt och populärt levandefoder, som fanns att köpa i varenda zooaffär. Numer ser man aldrig tubifex, vet inte varför.

2) Veckomat, om du med det menar de vita blocken, är helt värdelöst. Använd det inte, allt det gör är att förstöra vattenkvaliteten.
#3 - 14 juni 2004 21:00
vad kan man ha i stället??
#4 - 14 juni 2004 21:11
har inte tubifex minskade popularitet (och darmed vanlighet) att gora med att de oftast fiskas upp ifran skitiga aar osv och darmed inte ar sa bra som akvariefoder?
#5 - 14 juni 2004 21:13
Varför vill du använda veckomat? Är fiskarna utan tillsyn ibland, och hur länge i så fall? Vuxna fiskar mår bra av att fasta någon/några dagar ibland. En vecka klarar dom om dom är friska.
#6 - 14 juni 2004 21:24
Är även frysta tubifexer dåliga?
#7 - 14 juni 2004 21:26
Gwendly: har ingen aning. Tubifex blir extra vanliga i rejält skitigt vatten (avloppsreningsverksdammar, t.ex), och de har rätt ofta bandmask-larver i sig som har fisk som slutvärd, men jag hade personligen aldrig några problem med tubifex, och skulle köpa om det bara fanns att få tag i.

(Undrar hur man egentligen "fiskar" tubifex? Vet av några övergödda fiskdammar som troligen har rejält med tubifex i botten...)
#8 - 14 juni 2004 21:27
Ursprungligen skickat av Micke75

Är även frysta tubifexer dåliga?

Finns det fryst tubifex?
#9 - 14 juni 2004 21:29
det måste det göra för jag har det
#10 - 14 juni 2004 21:36
Jag brukar köpa fryst och halvtina lite sen hacka lite med rakblad och ge mina yngel som omväxling. Dom är otroligt slemmiga och "äckliga" om jag försöker ge halvtinad utan att hacka. Urk!
#11 - 14 juni 2004 21:45
De vanligaste är dock frystorkat, och efter den processen så fins de inget kvar som kan ge sig på fiskarna. Såvida de inte fins något skit med. De fins dock inte lika mycket energi kvar i tubifexen efter det.Jag har aldrig hört om fryst tubifex vart kan man köpa de?
#12 - 14 juni 2004 22:04
Frysfoder är ofarligt ur parasitsynvinkel; det kan dock fortfarande innehålla otrevliga bakterier.
#13 - 14 juni 2004 22:05
Jag har hittat på Mammut Zoo bakom Kulturhuset, Sthlm. Det är det där gula påsarna med en späckhuggare på. Inte ska det väl finnas parasiter i den om den är fryst. Ägg?
#14 - 14 juni 2004 22:44
Ursprungligen skickat av Azur

... Undrar hur man egentligen "fiskar" tubifex? Vet av några övergödda fiskdammar som troligen har rejält med tubifex i botten...)

Du använder en håv utan tyg. Alltså bara själva ståltrådsöglan. Den drar du genom bottenslammet . De små tubifexarna fångas upp som små dubbelvikta spagettisar hängande över ståltråden.

-- MW
#15 - 14 juni 2004 22:48
Magnus_W: Åh sjutton? Det skall testas!
#16 - 15 juni 2004 06:20
Magnus: Hahaha det låter inte särskilt effektivt!!! det låter som när jag springer runt i hela huset på jakt efter 1 fluga för att kunna ge till mina malawisar :)
#17 - 15 juni 2004 08:39
"Det är det där gula påsarna med en späckhuggare på."

Precis, dom har jag med
#18 - 15 juni 2004 09:00
så man kan hoppa över några dagar utan att dom dör .. men finns det ingen annan nytig vecko mat??
#19 - 15 juni 2004 09:03
Nej. Det finns inget bra foder man kan ge som fisken kan äta av i en vecka utan att surna/förstöra vattnet. Vad som finns, är foderautomater, dvs en liten maskin som portionerar ut lite mat vid ett visst klockslag varje dag. De kostar dock en del.
#20 - 15 juni 2004 09:07
mm typ 300 =( MEN KAN MAN LÄMNA FISKARNA EN HEL VECKA UTAN mat ???
#21 - 15 juni 2004 09:12
Siwep: ja, med möjligt undantag för yngel. En vecka utan mat klarar alla vuxna fiskar.
#22 - 15 juni 2004 12:01
även om det sker varannan vecka (nu överdriver jag)
#23 - 15 juni 2004 22:19
Ursprungligen skickat av Azur

... Undrar hur man egentligen "fiskar" tubifex? Vet av några övergödda fiskdammar som troligen har rejält med tubifex i botten...)

Ett annat sätt jag läst beskrivning på var att spänna ut en jutevävsäck över dem på bottnen. Efter ett dygn skall de ha flyttat sig och sitter i väven och är bara att lyfta upp. Kommer dock inte ihåg hur man fick ut dem ur väven, kanske knycklar ihop den och låter den börja torka så de drar sig inåt? Har aldrig testat själv.
#24 - 18 juni 2004 00:17
Ursprungligen skickat av siwep

även om det sker varannan vecka (nu överdriver jag)

Inte helt omöjligt att de anpassar sig, men jag vet inte om det är så bra.

Jag matar mina kampfiskar med JBL's NovoFex Tubifex. Det äts med glädje.

Mitt sällskaps akvarium får JBL's NovoBel Flingfoder och räkmix, Tubifex nån gång varannan vecka för omväxling.
#25 - 9 mars 2008 11:48
Men de tubifex som säljs frysta är väl inte håvade ute i skitiga vattendrag? Det skulle ju vara helt otroligt. Det är väl mer ekonomiskt för försäljarna att odla dem i tankar i så fall?
#26 - 9 mars 2008 13:42
Att necroposta en fyra år gammal tråd ger nog inget svar. Låt tråden dö i frid... :)
#27 - 9 mars 2008 15:47
Haha, oj då. Det såg jag inte. Jag gjorde bara en sök på tubifex, och trodde alla trådarna var fräscha. :) Inte mycket diskussioner på forumet om tubifexodling alls... Men men. Jag får söka info på annat håll....

Annons